بی بی سی: فجایع مرتبط با مراسم حج سابقه طولانی دارد

بی بی سی در گزارشی نوشت فجایع مرتبط با مراسم حج سابقه طولانی دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بی بی سی در گزارشی با پرداختن به حادثه منا نوشت: فاجعه دیروز در عربستان، صدها کشته و زخمی برجا گذاشت. البته باید توجه داشت که در گذشته نیز فجایعی مشابه در مراسم حج رخ داده است. اما در زیر دست و پا ماندن حجاج در مراسم دیروز، مرگبارترین رویداد از این نوع در بیست و پنج سال گذشته است.
 
در گزارش بی بی سی آمده است: ملک سلمان -- پادشاه سعودی -- دستور بررسی کامل اقدامات امنیتی را در مراسم حج صادر کرده و گفته است مدیریت این مراسم باید بهبود پیدا کند. این رویداد سبب شوکه شدن سعودی ها شده است. مقامات سعودی می گویند برخی از زائران از دستورات تبعیت نکردند و در مسیری متفاوت از مسیر در نظر گرفته شده حرکت کردند. این درحالیست که ایران، نیروهای امنیتی عربستان سعودی را مقصر دانسته است. دو میلیون مسلمان از ده ها کشور جهان در مراسم حج شرکت می کنند.

در بخش دیگری از گزارش بی بی سی به سابقه طولانی فجایع مرتبط با حج در عربستان پرداخته شده است. در گزارش این شبکه خبری آمده است: رویداد دیروز در صحرای منا قبلا نیز سابقه داشته است. در سال 2006، سیصد و شصت نفر از حجاج زیر دست و پا ماندند و جان سپردند. درسال 2004 نیز دویست و چهل و چهار نفر جان باختند. 

در سال 2001، سی و پنج نفر بر اثر زیر دست و پا ماندن جانشان را از دست دادند. در سال 1998 نیز یکصد و هشتاد نفر به همین علت کشته شدند. در سال 1997، سیصد و چهل نفر به علت حریق در چادرها کشته شدند. در سال 1994 نیز دویست و هفتاد نفر زیر دست و پا ماندند و کشته شدند. بدترین فجایع از این نوع در سال 1990 بود که هزار و چهارصد و بیست و شش نفر زیر دست و پا ماندند و کشته شدند. در سانحه سقوط جرثقیل نیز در مراسم امسال در مکه بیش از یکصد نفر کشته شدند.
 
در پایان گزارش بی بی سی آمده است: این سوانح در حالی رخ می دهد که عربستان میلیاردها دلار برای ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل و امنیت زائران هزینه می کند. حدود یکصد هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت حج استقرار پیدا می کنند. صدها دستگاه آمبولانس و هزاران دوربین امنیتی نیز این مراسم را همراهی می کنند. عربستان تحقیقات رسمی درباره رویداد دیروز را شروع کرده است. مقامات سعودی می کوشند راهی پیدا کنند تا دیگر چنین فجایعی در زمان حج رخ ندهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار