تشریح نقش نیروی هوایی در عملیات ثامن الائمه

امیر نصیرزاده: آل‌سعود لیاقت میزبانی حجاج بیت الله الحرام را ندارد

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش گفت: فاجعه منا نشان داد رژیم سعودی شایستگی میزبانی حجاج بیت الله الحرام را ندارند.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش صبح امروز در مراسم صبحگاه عمومی این نیرو که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد با اشاره به  فاجعه دردناک منا در اثنای مناسک حج اظهار داشت: با دیدن آن صحنه‌های دلخراش انسان متوجه بی مبالاتی و عدم کفایت در مدیریت و برقراری نظم  از سوی برگزار کنندگان و ماموران امنیتی می شود.

وی  افزود: متاسفانه در این حادثه حجاج بیت الله الحرام در یک شرایط بسیار سخت قرار گرفته و در عید قربان، قربانی ضعف مدیریتی آنان شدند.

امیر نصیرزاده ادامه داد: هر چند پیوستن به لقاالله برای  این عزیزان در حین اجرای مناسک حج گوارا است ولی نباید بی توجهی، کوتاهی و رفتارهای خشن و به دور از انسانیت آل سعود را در این جریان نادیده گرفت.

وی در ادامه با اشاره به وقایع، حماسه ها و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس اظهار داشت:  اگر خاطرات و یاد آن دوران را بازگو می‌کنیم برای این است تا جوان و آیندگان کشور با این دلیر مردی‌ها و حماسه ها آشنا شوند وهمچنین مسئولین امر بداند چه رسالتی سنگینی را بر عهده دارند.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی با اشاره به نقش بی بدیل نیروی هوایی در دوران گفت: بدون تردید دفاع مقدس یادآور جانفشانی ها و ایثارگری بسیار بزرگ نیروی هوایی ارتش است، چراکه این نیرو علاوه بر حضور مستمر و اثر گدار در تمامی عملیات ها،  تقریبا دوساعت بعد از تجاوز وحشیانه صدام با اجرای عملیات اولین پاسخ و در روز دوم نیز با اجرای عملیات 140 فروندی به دشمن فهماند که اشتباه محاسباتی شده و در مسیر بسیار خطرناکی وارد شده است.

وی با اشاره به سالروز عملیات گسترده و تعیین کننده ثامن الائمه اظهار داشت: وقتی در عرصه سیاسی مردم توانستند چهره نفاق  را آشکار کنند و بنی صدر خائن  از سمت فرماندهی کل قوا برکنار شد، اتحاد و وفاق در جبهه‌ها رشد کرد، چنانکه اولین عملیات بزرگ درراستای آزادسازی خاک وطن به نام ثامن الائمه در 5 مهر ماه 1360 پس از فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان با همکاری ارتش سپاه و بسیج  مردمی انجام شد.

امیر نصیرزاده  خاطرنشان کرد: این عملیات در واقع سرآغازی برای عملیات‌های بزرگ طریق القدس، فتح المیبن و در نهایت بیت المقدس بود که منجر آزادسازی خرمشهر شد.

وی افزود: در عملیات ثامن الائمه علاوه بر نیروهای زمینی و مردمی نیروی هوایی نقش بسیار تعیین کننده‌ای را ایفا کرد، به طوری که 10 روز قبل از انجام این عملیات ماموریت یافت تا با بمباران قرارگاه لشکر3،  تیپ 6 زرهی و لشکر 9 پیاده عراق، شرایط لازم جهت حمله گسترده برای نیروی های سطحی نیروهای خودی را مهیا کند.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی در تشریح نقش این نیرو در بخشی از عملیات ثامن الائمه گفت:  شهر آبادان که از سه سمت بوسیله رودخانه محاصره شده است، و دشمن برای نفوذ کامل به این شهر پل‌های شناوری را بر روی این رودخانه ها احداث کرده بود که انجام عکسبرداری هوایی شناسایی و در نهایت انهدام این پل ها از دیگر ماموریت‌های نیروی هوایی بود که بدین ترتیب خطوط مواصلاتی دشمن جهت پشتیبانی قطع می شد و  نیروی هوایی به نحو احسن این موارد را به انجام رساند.

وی همچنین به درگیری با نیروی هوایی دشمن در طول این عملیات اشاره کرده و افزود: نیرو هوایی عراق به شدت از نیروهای سطحی خود پشتیبانی می کرد و  آزادی عمل را از نیروی زمینی ما می گرفت، لذا نیروی هوایی برای مقابله با این نیرو وارد عمل شد و توان هوایی دشمن را سرکوب کرد.

امیر نصیر زاده گفت: نیروی هوایی در این عملیات درگیری شدیدی را با نیروهوایی دشمن داشت و در این راستا ده فروند از هواپیماهای دشمن را ساقط کرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی افزود: در این عملیات 183 سورتی بمباران هوایی، و 9 سورتی پرواز شناسایی و عکسبرداری و همچنین بیش از 1500 سورتی پرواز پشتیبانی و ترابری داشتیم. که آماده سازی این سطح پروازی حاصل زحمات خطیر کارکنان فنی نیروی هوایی بود.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید فکوری گفت: این شهید بزرگوار یکی از نوابغ و متفکرین نیروی هوایی قبل و بعد از انقلاب بود، او یک فردی متدین و فرماندهی خلاق بود که در شش ماه اول جنگ طراحی های عملیات های نیروی هوایی از جمله کمان 99 را بر عهده داشت.

امیر نصیر زاده افزود: این شهید بزرگوار همزمان به عنوان وزیر دفاع،  فرماندهی نیروی هوایی را عهده دار بود که این حاکی از اعتماد نظام به این فرماند ه دلیر بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار