در باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

آیا پول قاچاقچیان می‌تواند به نامزد‌های انتخابات کمک کند؟/ تجهیزات مافیای مواد مخدر از پلیس پیشرفته تر است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان پس از دستگیری ظرف 24 ساعت در سطح خیابان‌ها رها می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان سردار  علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری مشترک پلیس،سازمان بهزیستی و سازمان رفاه شهرداری که در باشگاه خبرنگاران جوان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: کارکرد نظام در حوزه مواد مخدر در سطح کشور و کارکرد سازمان‌های بین‌المللی کارکرد مثبتی است و همه کشورها در جهت مبارزه با مواد مخدر اقدامات مثبتی را انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود: بعد از 35 سال دور هم جمع شدیم تا به معضلات ناشی از مصرف مخدر بپردازیم که این امر جای تأسف و تأمل دارد. اگر در بحث پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر پلیس برخورد جدی داشت، شاهد آثار فعلی آن در جامعه نبودیم. ضمن آن که پلیس مسئولیت برخورد با قاچاقچیان را دارد؛ در همین راستا مجموعه پلیس با هماهنگی سایر دستگاه‌ها کارگروه ویژه‌ای در بحث ساماندهی معتادان رها شده برای نخستین بار در سطح کشور تشکیل شده و حتی بنا بر دستور فرماندهی ناجا یکی از برنامه‌ها و تدابیر پلیس در سال جاری بحث ساماندهی معتادان  و حل معضلات آنان است.

معتادان ظرف 24 ساعت پس از دستگیری رها می‌شوند /50 درصد اختلالات روانی زیر سن 14 سال است

سردار مؤیدی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ساماندهی و حل معضلات معتادان رها شده در جامعه یازده بند تدوین کرده که در آن وظایف دستگاه‌ها مشخص است اما متأسفانه دستگاه‌ها با توجیه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند. در حوزه درمان معتادان وزارت بهداشت و درمان باید به مشکلات این قشر رسیدگی کند و سازمان رفاه شهرداری نیز مشکلات خانواده‌های معتادان را برطرف و بسترهای لازم را برای حل این مشکلات فراهم کند؛ البته برخی دستگاه‌ها در خط مقدم پیشگیری و مقابله و ساماندهی معتادان به وظایف خود می‌پردازند.

وی افزود: جوامع امروز از وجود مواد مخدر در امان نیستند و برای ایران به عنوان نزدیک‌ترین کشور به کانون مواد مخدر این تهدید احساس می‌شود.

به گفته سردار مؤیدی متأسفانه سوء مدیریت برخی دستگاه‌ها در امر ساماندهی معتادان بر هیچ کسی پوشیده نیست. البته پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران در بحث برخورد با مصرف کنندگان و فروشندگان مواد مخدر برای سایر کشورها یک الگو است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در کشور ما ساختار خوبی برای برخورد با معتادان تبیین شد و قوانین محکمی در جهت رعایت حقوق شهروندان وضع شده البته ما در اجرای قوانین کمی مشکلات داریم.

سردار مؤیدی گفت: پلیس به هر طریقی معتادانی را که در کف خیابان برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌کنند جمع می‌کنند و من پلیس وظیفه خود می‌دانم حتی برای ساعاتی این معتادان را از سطح خیابان جمع آوری کنم و چه بسا این معتادان پس از 24 ساعت به خیابان‌ها بازگردند.

معتادان ظرف 24 ساعت پس از دستگیری رها می‌شوند /50 درصد اختلالات روانی زیر سن 14 سال است

* 50 درصد اختلالات روانی زیر سن 14 سال است

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه این نشست در خصوص رفع معضل کارتن خوابی اظهار کرد: در زمینه معضل کارتن خوابی لازم است نگاهی سیستماتیک و علمی به این موضوع  داشت .

وی در ادامه با بیان این مطلب که سازمان بهزیستی تنها یکی از سازمان های تاثیر گذار در زمینه پیشگیری از مشکلات کارتن خواب ها به شمار می رود ، افزود : علاوه بر سازمان بهزیستی ، سایر ارگان ها از جمله آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت ، نیروی انتظامی و شهرداری در این امر دخیل هستند.

فرید بیان کرد : سازمان بهزیستی ، یکی از تخصصی ترین سازمان ها در حوزه آسیب های اجتماعی به شمار می رود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در خصوص ساماندهی کارتن خواب ها در کشور اضافه کرد : با بررسی های انجام شده ، مشخص شد که کلان شهر ها می بایست در موضوع ساماندهی کارتن خواب ها اقدامات گسترده تری داشته باشند که در این زمینه ، شهرستان سبزوار وارد بحث پایلوت ساماندهی مناطق آسیب پذیر شده است .

وی در رابطه با بازتوانی و بازپروری معتادان متجاهر بیان داشت : بازپروری معتادان نیازمند برنامه ریزی های پی در پی و استفاده از نیروهای حرفه ای از جمله روانپزشکان و روان شناسان خبره است . 

فرید در رابطه با نقش پیشگیری در زمینه اعتیاد گفت :مبحث  پیشگیری می تواند تا 70 درصد در کاهش  ابتلا  به اعتیاد نقش داشته باشد و آموزش مهارت های زندگی به کودکان در این زمینه حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نقش آموزش در کاهش اعتیاد بیان داشت : پخش پوستر و تبلیغات در این زمینه کافی نبوده و می بایست اقدامات عمیق تری از طریق ارگان هایی از جمله آموزش و پرورش و شهرداری صورت گیرد.

فرید تصریح کرد: 50 درصد اختلالات روانی از زیر سن 14 سال شروع می شود که باید عوامل ان سریع تر شناسایی شود.

وی گفت: طی تحقیقات انجام شده مشخص شد ، اولین زمان شروع مصرف مواد مخدر در ابتدای دوران بلوغ جنسی است که نشان می دهد آموزش در زمینه اعتیاد باید از سنین کودکی آغاز شود. 

آیا پول قاچاقچیان می‌تواند به نامزد‌های انتخابات کمک کند؟

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه در این نشست خبری بیان داشت: ما غافل از خرده فروش و قاچاقچی کلان نیستیم و دغدغه‌ای که در برخورد با خرده‌فروش ها داریم با کلانشان هم داریم. خرده فروشی که در کوچه‌ها دستگیر می‌کنیم اثرش از دستگیری محموله 5 تنی مواد بیشتر است.

وی در ادامه گفت: همانطور که اولویت ما در نقطه صفر مرزی مقابله با ورود مواد مخدر است در کوچه ها نیز با خرده فروشان برخورد می‌کنیم.

معیری افزود: اخرین نمونه‌ی آن رضا حقیقی بود تاجر مواد مخدر که منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که 5ماه پیش وی را دستگیر کردیم و شبکه های دیگر نیز در دست اقدام است.


آیا پول قاچاقچیان می‌تواند به نامزد‌های انتخابات کمک کند؟/ تجهیزات مافیای مواد مخدر از پلیس پیشرفته است


وی بیان کرد: مافیا طوری عمل می‌کند که هیچ‌جایی از نفوذ آن خالی نباشد. تمرکز روی مافیا در مرز افغانستان، پاکستان و آبهای آزاد است که ترانزیت مواد مخدر از این مقاصد به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

معیری اظهار کرد: ترانزیت مواد مخدر در آبهای آزاد است که بخش کوچکی از ان وارد کشور می‌شود و ما در بحث مبارزه با مواد مخدر در حاشیه شرق و جنوب شرق و آبهای آزاد تمرکز می‌کنیم.

وی گفت: ما با بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و با کشورهای دیگر به صورت آنلاین ارتباط داریم که قطر و امارات و ترکیه به صورت کمتر با ما همکاری دارند ولی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان همکاری‌هایشان قابل قبول نیست که در همین راستا همکاری آنها می‌تواند معضلات را حل کند.

معیری در ادامه گفت: تجهیزات مافیای مواد مخدر بسیار  پیشرفته است که پلیس را جا می‌گذارد ولی با این حال از مافیا و قاچاقچیان عقب نیفتاده ایم .

معیری افزود: یک شخص قاچاقچی ممکن است به فرد نامزد انتخابات کمک کند ولی اگر حزب یا گروهی  بتواند به عنوان تقویت کننده از مافیا استفاده کند ، آن را نقض می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار