در نشست دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور مطرح شد:

همه طرح‌های ما کپی هستند

باید گفت که متأسفانه تقریباً تمام بسته‌بندی‌های ما کپی از نمونه‌های خارجی آن بوده و تاکنون کمتر پیش آمده که یک طراح طبق وظایف خودش آن را ترسیم و ایرانی‌تر کند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست اولین نمایشگاه دوسالانه طراحان بسته‌بندی در خانه هنرمندان ایران با حضور هنرمندانی چون بهرام کلهرنیا و امر‌الله فرهادی برگزار شد.

طی این نشست ابتدا ایمان آل مظفر دبیر و مدیر مسئول این دوسالانه ضمن ابراز خرسندی از استقبال بی‌نظیر مخاطبان گفت: در نمایشگاه امسال که از 13 مهر آغاز می‌شود، 180 اثر از 75 طراح مستقل به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در خصوص وب سایت بسته‌ها افزود: برای زنده نگه‌داشتن بسته‌ها تغییراتی در این وب‌سایت ایجاد شده است تا عملکرد و ارتباط بهتری بین تولید‌کنندگان و طراحان برقرار شود، از جمله نمایش بهتر آثار و گنجاندن بخش آموزشی و پژوهشی در سایت به دلیل اهمیت بالای این قضیه در صنعت طراحی است. همچنین بخش دیگری که در بسته‌ها مورد نظر ما است پیدا کردن استعداد‌ها و حمایت‌ همه جانبه از آن‌ها تا تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای است.

*همه طرح‌های ما کپی هستند

در ادامه این نشست امر‌الله فرهادی عضو گروه مشاوران پس از تشکر از رسانه‌ها و تأکید به تأثیر آن‌ها گفت: باید بدانیم که مخاطبین این نمایشگاه تنها طراحان گرافیک نیستند و این اتفاق کمکی در جهت توسعه و پیشرفت کشور در عرصه جهانی است. حالا چرا این دوسالانه به درد مملکت می‌خورد، باید گفت که متأسفانه تقریباً تمام بسته‌بندی‌های ما کپی از نمونه‌های خارجی آن بوده و تاکنون کمتر پیش آمده که یک طراح طبق وظایف خودش آن را ترسیم و ایرانی‌تر کند.

وی اظهار داشت: ما با این دوسالانه می‌خواهیم ارتباط بین طراح و صنعت‌گر را از نوع برقرار کنیم و به نیاز مخاطب هم توجه کنیم و در کنار همین اتفاقات است که می‌توانیم رشد و بالندگی نیز داشته باشیم.

فرهادی با اشاره به پیام‌های این نمایشگاه تصریح کرد: اصلی‌ترین پیامد این اتفاق، آشنایی با جوانان خلاق ایرانی و آثار آن‌ها در نمایشگاه است و بعد هم می‌خواهیم به مسئولین این امر بگوییم که چقدر به طراحی در این عرصه نسبت به کتاب، پوستر و... کم توجه دارید. در صورتی که همه این‌ها را می‌توانید در بسته‌بندی هم داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو توسط این شاخه از طراحی می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی در جهان داشته باشیم و با الهام و نه کپی از کشور‌های دیگر خلاقیت‌های جدیدی را بیافرینیم.

*هنوز باید الفبای مقدماتی را یاد بگیریم

پس از این صحبت‌ها بهرام کلهر‌نیا یکی از دیگر اعضای گروه مشاوران که از سال 51 در حوزه طراحی و گرافیک مشغول به تدریس است، بیان کرد: این پروژه یکی از اتفاقات جدی در عرصه ملی ماست و برای درک اهمیت آن چند سؤال مطرح می‌شود اینکه ما کجای جهان هستیم و کدام سهم از اقتصاد جهان به ما تعلق دارد و... 

وی افزود: مدیر سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی باید سیاست‌گذاری‌های خود را در این عرصه در سطح بین‌المللی مطرح و توجه بیشتری به آن داشته باشند چرا که شکل محصولات ما واقعاً به درد نمی‌خورند و هنوز طراحان مقهور سفارش‌دهندگان هستند.

کلهر‌نیا اظهار داشت: نظام آموزشی ما در زمینه آشنایی هنرجویان با طراحی بسته‌بندی و گرافیک بسیار ضعیف و فلج شده است و این بازی با سرنوشت ملی ماست؛ پس باید زود‌تر به اهمیت این قضیه پی ببریم چرا که هنوز بعضی از محصولات ما در گرو ظرفی است که از کشور‌های دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این ما به یک نیروی متراکم شده پر از نظم و اراده نیاز داریم، زیرا متأسفانه دریغ یک برگ کاغذ که دست کسی باشد و جواب اینکه بسته چیست در آن مشخص شده باشد و ما هنوز باید الفبای مقدماتی این مسئله را یاد بگیریم، به همین خاطر طراح ناچار است به سبب  توسعه شغلی خودش به توافق با سفارش‌دهنده تن دهد.

وی خاطرنشان کرد: چرخه اقتصادی ما در گرو تحول در عرصه بسته‌بندی است. پس به یک عزم ملی نیاز داریم تا بتوانیم این عرصه را گسترش دهیم که این اتفاق بدون توجه همکاران رسانه‌ای غیر ممکن است و رسانه‌ها باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

در آخر امر‌الله فرهادی به دو خلأ بزرگ در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات همان بودجه و تلاش کمی است که در عرصه آموزش وجود دارد و دیگری کپی‌کاری بسته بندی و سپردن محصول در پایان به یک گرافیست مبتدی است. همچنین بسته‌بندی جزو مهجور‌ترین صنعت‌هاست و ما می‌خواهیم این نوید را به تولید‌کنندگان بدهیم که شما دست از کپی بردارید و به آدم‌های حرفه‌ای سفارش دهید تا نتیجه مثبت بگیرید.

پس از این صحبت‌ها از پوستر این دوسالانه مقابل نگاه‌ دوربین‌ها رونمایی شد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار