هنرمندان همدرد با بازماندگان حادثه منا

مهدی یراحی: همدردی به اندازه لغو یک شب همصدایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوالی ظهر 5‌شنبه 2 مهر بود که خبری مبنی بر اینکه "در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج حادثه آفرین شد و صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت" عده زیادی از مسلمانان را مضطرب و متأثر ساخت. باور کردنی نبود پس از ماجرای سقوط جرثقیل،‌ آتش سوزی هتل و... این بار به طریقی دیگر شاهد از دست دادن هموطنانمان بودیم. لحظه به لحظه با آمار کشته‌شدگان زخمی‌ها و مفقودین اضافه می‌شد و همین امر موجب شد تا مقام معظم رهبری طی پیامی برای ابراز همدردی با بازماندگان سه روز عزای عمومی اعلام کنند. 

در پی آن مسئولین و هنرمندان حوزه موسیقی هم از این موضوع ساده گذر نکردند. فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لغو سه روزه تمام کنسرت‌های موسیقی در کشور با توجه به اعلام سه روز عزای عمومی توسط مقام معظم رهبری خبر داد و در پی آن کنسرت‌هایی که در مدت 2 تا 5 مهر قرار بر برگزاری داشتند از جمله گروه چارتار حافظ ناظری، مهدی احمدوند، علیرضا قربانی،‌ مهدی مقدم، مهدی یراحی و... لغو شد.

حافظ ناظری پس از اعلام خبر لغو کنسرتش در صفحه شخصی خود نوشت: با توجه به شرایطی که این روز‌ها بر فضای جامعه ما حاکم است و بسیاری از هموطنان ما به دلیل اتفاقات پیش آمده اندوهگین هستند، تصمیم بر این شد که کنسرت قزوین به جای 6 مهر، 17 مهرماه برگزار شود.

برخی کنسرت‌ها علیرغم سپری شدن مدت سه روزه عزا عمومی بنا به خواسته گروه و خواننده لغو شد از جمله این افراد مهدی یراحی بود که با انتشار پیامی در صحنه شخصی اینستاگرام خود این موضوع را اطلاع‌رسانی کرد: 

به نام خدا

آتش بگیر تا که ببینی چه می‌کشم

احساس سوختن به تماشا نمی‌شود

با سلام، عرض احترام به شما همراهان گرانقدر، که مانند همیشه برای دیدن فرد، فردتان در کنسرت‌هایم لحظه‌شماری می‌کنم و چه لحظات باشکوهی است برای من، شمردن دقایق پایانی برای دیدار با شما مخاطبین نازنینم. اما ورای این اشتیاق غیر قابل وصف رسالت دیگری هم دارم که آن را از شما مردمان اصیل و انسان دوست سرزمینم آموخته‌ام. تماشا کردن، درک کردن، همراه و همدرد شدن با گذشت چند روز ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تری از فاجعه انسانی منا «منا» هویدا می‌شود. درگذشت تعداد کثیری انسان و تعداد قابل توجهی هموطن، شماری از مصدومان و هنوز هموطنان مفقود! من مسافری را راهی منا نکرده بودم، اما در این چند روز در اطراف خود تعدادی از چشم به راهان مسافرین منا را دیدم، آشفته،‌ عزادار مبهوت و حیرت‌زده در انتظار بازگشت پیکر بی‌جان عزیزانشان. عشق، تأمل، شادی، عهد من با شماست تا پایان عمرم، شادی از صورتمان رخت بسته، اخبار و تصاویر ارسالی غمگینمان کرده، می‌دانم این قائده دنیاست. می‌دانم این حس کوتاست! اما می‌توان بی‌تفاوت نبود. می‌توانیم شریک باشیم در این لحظات سخت با هموطنان داغدارمان کاری از من کم بضاعت برای التیام بخشیدن به این درد مشترک انسانی ساخته نیست جز گذشتن از شیرین‌ترین لحظات عمرم، یعنی خواندن برای شما رو صحنه تماشای شما. از شما اجازه نمی‌گیرم، عذر‌خواهی هم نمی‌کنم چون ایمان دارم مخاطبین فهیم و ارجمند، من انسان‌های عاشق و آزاده‌ای هستند که نه تنها سازنده درد دیگران نیستند بلکه درد دیگران را مرهم می‌شوند. حتی با یک گذشت و احترام ساده به اندازه لغو یک شب هم‌صدایی با شما فقط یک شب به همین سادگی!

در پایان از همراهی و درک انسانی تهیه‌کنندگان و مسئولین برگزار‌کننده به جهت نهایت همدلی و ابراز لطف سپاسگذارم.

با حمایت و همراهی شما مخاطبین فهیم و ارجمند به احترام درگذشتگان، بازماندگان و چشم‌های منتظر برای بازگشت پیکر عزیزانشان کنسرت روز دوشنبه به تاریخ 6 مهر 94 لغو خواهد شد و اجرا به روز دیگری موکول می‌شود که در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

 اما مهدی مقدم که وی هم با نظر و خواست خود برای احترام و همدردی کنسرتی را که پس از 10 سال انتظار قرار بود روی صحنه ببرد را لغو کرد و یکی از دلایل آن را ناراحتی و خوب نبودن حال مردم ایران در این روز‌ها اعلام کرد.

گفتنی است: پیکر پاک حاجیان مظلوم کشورمان 7 مهرماه به میهن بازگشته و علاوه بر لقب حاجی عنوان شهید را به سوغات آوردند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.