هزار و 600 شرکت مشمول قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: از هزار و 674 شرکت هزار و 600 شرکت مشمول استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نشدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد صاحب‌کار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد گفت: در سال 92 تعداد شرکت‌هایی که به ارزیابی رسیده‌اند حدود 10 شرکت بود در سال 93 این تعداد به 500 شرکت رسید و در سال 94 هزار و 674 شرکت ارزیابی شدند که از این تعداد هزار و 600 شرکت مشمول استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیستند. 

وی در ادامه افزود: 9 هزار و 441 شرکت برای استفاده از مزایای این قانون شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت نام اولیه داشته‌اند که این شرکت‌ها مستنداتی از فعالیت های خود ارائه کردند و وارد فرآیند ارزیابی شدند. 

صاحب کار خراسانی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از فعالان در سال 86 تاسیس شد و یک بسته حمایتی برای حمایت از این شرکت‌ها ایجاد شد در سال 87 این بسته حمایتی به تصویب وزیران رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد فرآیند تصویب در شورای اسلامی دو سال طول کشید که سرانجام در آذر 89 به تصویب رسید و برای اجرای هر قانون آن حفظ آئین نامه‌های اجرایی لازم بود که همه این آئین نامه‌ها به تصویب رسید. 

وی در این خصوص تاکید کرد: کار قانون در آذر ماه 91 به طور رسمی شروع شد در این قانون شرکت‌هایی که مشمول استفاده از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بودند مورد بررسی قرار گرفت که در این بررسی یک کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد که نماینده آن از سوی معاونت علمی و ریاست جمهوری تعیین شد. جلسات کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی برگزار می‌شود و این کارگروه یک ساختار فرا وزارتخانه ای دارد که مسئولیت اصلی آن ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است‌. 

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تصریح کرد: اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بزرگترین برنامه توسعه فناوری است ارزیابی شرکت‌ها و تائیدیه‌ای که به آنها داده می‌شود مدت‌دار است و این ارزیابی هر دو سال یکبار یا هر یک سال یکبار بسته به نوع شرکت‌ها متفاوت است. در برنامه ارزیابی مجددی که داشته‌ایم تا کنون 120 شرکت از فهرست شرکت‌های دانش بنیان خارج شده‌اند.

وی با اشاره به مهمترین حمایتی که از این شرکت‌های دانش بنیان به عمل می‌آید، خاطر نشان کرد: مهمترین حمایتی که از این شرکت‌های دانش بنیان می‌شود استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین معافیت‌های مالیاتی است که از سال 91 این معافیت‌های مالیاتی به تصویب شرکت‌های دانش بنیان رسید و از سال 92 شرکت‌ها می‌توانستند از این معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند. تعداد شرکت‌هایی که در سال مالی 92 از معافیت‌های مالیاتی استفاده کرده‌اند 41 شرکت‌ است.

وی در ادامه بیان کرد: تعداد شرکت‌هایی که در سال 93 از معافیت‌های مالیاتی استفاده کرده‌اند به  94 شرکت رسیده است که این نشان می‌دهد تعداد این شرکت‌ها نسبت به سال 92 ده برابر شده است. 

صاحب کار خراسانی به معافیت‌های گمرکی اشاره و اظهار کرد: این فرآیند اجرا شده و 20 شرکت‌دانش‌بنیان به معافیت‌های گمرکی معرفی شدند همچنین استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شعاع 20 کیلومتری ایران و استفاده افراد فعال شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات نظام وظیفه با همکاری بنیاد ملی نخبگان از دیگر مزایای حمایتی است که از این شرکت‌ها به عمل می‌آید. 

وی اذعان داشت: اعتقاد داریم که یک شرکت نو‌پا وقتی وارد یک سیستم حمایتی می‌شود به معنای ماندگاری دائمی نیست همانطور که یک ورودی وجود دارد خروجی نیز وجود دارد آیین نامه‌های ارزیابی حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان دائما در حال بازنگری است. 

وی در پایان عنوان کرد: هر شرکت‌ دانش‌بنیانی که کالای دانش‌بنیان تولید کند معافیت به او داده می‌شود و بعضی از شرکت‌ها با فروش 200 میلیارد تومان معافیت مالیاتی دریافت کردند و همچنین بعضی از شرکت‌های چند صد میلیارد تومانی نیز به آنها معافیت مالیاتی داده شده است. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار