فرشچی: وجود گارد ساحلی در ایران الزامی است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل شکنندگی خاصی که مناطق دریایی و ساحلی دارند تشکیل این گارد در کشور الزامی است.

فرشچی: وجود گارد ساحلی در ایران الزامی استپروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نبود گارد ساحلی در کشور اظهار کرد: با وجود این که در قانون برنامه پنجم طرح گارد ساحلی حفاظت از تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار از آن و حفاظت از زیستگاه‌ها جزء برنامه‌های اجرایی و اقداماتی سازمان حفاظت محیط زیست بود ولی متاسفانه نتوانستیم این موارد را در این برنامه اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: مناطق دریایی و ساحلی به دلیل شکننده بودن نیاز مبرمی به گارد ساحلی دارند و برای ایجاد این گارد به یک همکاری فرا بخشی و متمرکزی بین یگان های سازمان حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، بنادر و دریانوردی، شیلات و ناجا نیاز داریم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که گارد ساحلی در کشورهای چون آمریکا، ترکیه، نروژ، آلمان و دانماک ابتدا با اهداف نظامی تشکیل شده‌اند، افزود: بعد از مدتی گاردهای ساحلی این کشورها متوجه مسائلی چون حفاظت از آبزیان و محیط زیست دریایی شدند و آنها را نیز جزء وظایف خود قرار دادند.

فرشچی با اشاره به فعالیت‌های یگان شیلات، بنادر، ناجا و محیط زیست در حفاظت از مناطق انحصاری اقتصادی خود گفت: اگر بتوانم یک گارد ساحلی با انجام وظایفی چون حفظ امنیت دریا ،حفاظت محیط زیست دریایی و مرزها، آبزیان و زیستگاه‌ها به طور جامع با متمرکز کردن یگان‌های جدا در کشور به وجود آوریم یک گام اساسی در توسعه کشور برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: محیط بانان به دلیل نداشتن تجهیزات و آموزش‌های لازم جهت شنا و اطفاء حریق در دریا نمی‌توانند از آب های 6 استان ساحلی که 2.5 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهند حفاظت کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر در برنامه توسعه ششم، طرح گارد ساحلی جای خودش را باز کند و مورد تایید قرار گیرد سازمان‌های بنادر، دریانوردی، شیلات، ناجا، میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست به طور متمرکز و جمعی سازمان دهی می‌شوند تا گارد ساحلی محقق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار