محیط زیست یک بحث جهانی است/ کشور ژاپن نمونه بارز مبارزه با ریزگردها

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: محیط زیست یک بحث جهانی است و آسیبی که در محیط زیست به وجود می‌آید به همه کشورها سرایت می‌کند.

عباس قائیدرحمت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: ریزگردها پدیده‌ای است که در این سال‌ها رو به افزایش محیط زیست یک بحث جهانی است/ کشور ژاپن نمونه بارز مبارزه با ریزگردهابوده و کانون‌های اصلی از غرب کشور و کشورهای جنوبی مثل عراق و استان‌های جنوبی شده که کانون‌های داخل نیز مثل استان خوزستان مزید بر علت شده و ما باید اقدامات اساسی برای حل مشکل داشته باشیم. 
 
وی در ادامه گفت: دولت چقدر می‌تواند در بحث ریزدگردها بودجه بگذارد اگر بودجه در این مورد داشته باشیم همان بودجه‌ای است که سالانه از دولت به مجلس می‌آید. 
 
قائیدرحمت تصریح کرد: ما به هر صورت تنها می‌توانیم مشکل ریزگردها را حل کنیم زیرا که بحث منطقه‌ای و بیشتر از گستره یک کشور است و نیز اعتبار و عزم لازم دارد. 
 
وی افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید خود را متولی بدانند و محیط زیست باید حساسیت‌ها را بیشتر کند وقتی ریزگردها از عراق وارد کشور شوند آسیب‌های زیادی به ایران و به استان‌های مختلف از جمله استان‌های شمالی نیز وارد می‌کنند. 
 
قائید رحمت اظهار کرد: برای بیابان‌های خارج از کشور اعتبار نداریم و باید در داخل کشور اعتبارات را تنظیم کنیم تا مشکلات حل شود و باید محل کانون‌های ریزگردها را و اهداف را مشخص کنیم و میزان آسیب از ریزگردها را برای مردم به حداقل برسانیم. 
 
وی بیان کرد: ضمن اقدامات داخلی باید اقدامات بین‌المللی را با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هماهنگ انجام دهیم و بحث محیط زیست را که بحث جهانی است و به همه کشورها سرایت می‌کند را حل کنیم. 
 
قائید رحمت گفت: خیلی از کشورها علاقه‌مند هستند چنین مباحثی را یاری کنند و ما موضوعاتی را در سفری که به ژاپن داشتیم مطرح کردیم که کشور ژاپن در مواقع غیرمترقبه مبارزه با ریزگردهای بیابان‌ها، سیلاب‌ها، مشاوره‌های درست و مطالعات علمی می‌پرداخت. 
 
وی افزود: با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت میزان آسیب‌دیدگی را می‌توان کم کرد و در همان روزهایی که گردوغبار هست یا اقدامات اورژانسی به خصوص در مورد افراد سالمند، بیماران ریوی و قلبی به آسیب‌های وارده را به حداقل رساند. 
 
قائید رحمت ادامه داد: باید در مواقع بروز ریزگردها بیمارستان‌ها مجهز و محدودیت‌ در پذیرش افراد آسیب‌دیده نداشته باشند و فضاهای عمومی و ساختمان‌هایی را برای هلال احمر و بهزیستی قرار دهیم. 
 
وی افزود: باید در شهرهای ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان آموزش‌های لازم را انجام دهیم و در موارد بحران مهدکودک‌ها و مدارس بتوانیم اقدام سریع کنیم 
 
قائیدرحمت بیان کرد: یک سال اعتبار اقدامات اساسی و زیربنایی هر تالابی که با خشکی مواجه شده را انجام دهیم و آن را حل کنیم.  
 
وی گفت: اگر برای گریز از بیابان‌زدایی می‌توان حاشیه‌ای سبز را ایجاد کنیم که حتماً اقدامات مؤثر و مطالعه شده‌ای در این زمینه انجام شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار