کمتر از یک چهارم اهداف زیست محیطی برنامه پنجم توسعه محقق شده/ ضرورت بازنگری در تکالیف محیط زیست در برنامه ششم

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: اهداف زیادی در برنامه پنجم توسعه برای حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده بود که متاسفانه حتی یک چهارم از این اهداف هم محقق نشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مؤید حسینی صدر بر لزوم توجه ویژه به محیط زیست در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: لازم است در ساختار تکالیف محیط زیست در برنامه ششم توسعه بازنگری اساسی صورت گرفته و وظایف این سازمان به صورت کمی تعیین شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، بر ضرورت حمایت مالی و اقتصادی از سازمان محیط زیست در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و افزود: برای حفاظت بیشتر از محیط زیست کشور باید این سازمان از نظر مالی و اقتصادی تقویت شود تا این سازمان با مدیریت درست منابع تحت اختیار خود و برنامه ریزی منسجم،‌ گام های اساسی برای حفاظت بهتر از محیط زیست بردارد.


سازمان محیط زیست از صنایع آلاینده خسارت دریافت کند

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست می تواند قسمتی از خسارت وارد شده به محیط زیست را از صنایع آلاینده بگیرد، یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور،  سازمان محیط زیست می تواند از صنایع آلاینده مانند پالایشگاه ها،‌ پتروشیمی ها،‌ برخی از معادن بزرگ مانند سنگ آهن و مس و حتی ماشین های پرمصرف وارداتی که سهم بالایی را در آلودگی هوای شهرها دارند کسب خسارت کرده و این منبع درآمد را در برنامه ششم توسعه در راستای حفاظت از محیط زیست تعریف و ذکر کند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نهم، تنزل رتبه محیط زیست کشور را در مجامع بین المللی نتیجه عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست دانست و تصریح کرد:  برنامه ها و اهداف زیادی در برنامه پنجم توسعه برای حفاظت از محیط زیست درنظر گرفته شده بود که متاسفانه حتی یک چهارم از این اهداف محقق نشد.

حسینی صدر با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بحث پساب های صنعتی انفعالی عمل می کند،‌ گفت: متاسفانه با وجودی که پساب های صنعتی با ورود به آب های سطحی و زیرزمینی منابع آب را آلوده می کنند سازمان محیط زیست با اقدامات جزئی و محدود در این خصوص فقط ناظر و تماشاگر بوده است.


وضعیت محیط زیست کشور نگران کننده است

وی وضعیت محیط زیست کشور را نامطلوب و نگران کننده خواند و تاکید کرد: کیفیت نامطلوب سوخت خودروها، آلودگی هوا و ریزگردها، تعدی و تصرف جنگل ها، هجوم مگس های سفید به تهران، خشک شدن اکثر‌ تالاب ها،‌ وضعیت معیشتی اسفبار محیط بانان، در معرض خطر قرار گرفتن برخی گونه های گیاهی و جانوری و آلودگی دریاها از جمله دریای خزر،‌ ورود پساب های صنعتی به آب های سطحی و زیرزمینی و ... نتیجه بی تدبیری سازمان حفاظت محیط زیست در دولت های مختلف بوده است.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، بر ضرورت حفاظت بیشتر از محیط زیست تاکید و تصریح کرد: هر چند در راستای حفاظت از محیط زیست سازمان محیط زیست تلاش هایی داشته ولی هنوز تا نقطه ایده آل که بتواند ده سال گذشته را جبران کند فاصله دارد البته سازمان محیط زیست نباید این نکته را فراموش کند که محیط زیست تجدیدناپذیر است و زمانی که آسیب ببیند به راحتی قابل جبران نیست.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی،‌ خواستار نظارت بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست بر احداث معادن و واحدهای صنعتی شد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار