طرح های اندونزی برای بهبود مدیریت حج

اندونزی به دلیل سوء مدیریت عربستان که منجر به کشته و مفقود شدن صدها زائر خانه خدا در فاجعه منا شد، طرح استفاده از دستبندهای مجهز به تراشه و 'جی.پی.اس' در مناسک حج را مطرح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "لقمان حکیم سیف الدین" وزیر امور مذهبی اندونزی که برای شناسایی کشته شدگان حجاج این کشور در جده بسر می‌برد، در نامه‌ای به وزیر حج عربستان طرح‌هایی برای بهتر برگزار شدن مناسک حج و کاهش مرگ و میر زائران ارائه و خواستار مدیریت بهتر حج شد.

در فاجعه منا 59 اندونزیایی کشته و 74 زائر این کشور مفقود شدند.

وی با انتقاد از وضعیت رفاهی حجاج در عرفات، گفت: وضعیت چادر برخی زائران جای بسی تأسف دارد که با کوچک‌ترین بادی از جا کنده می‌شود، در حالی که یک باد قادر به جابجایی بالابری است که بیش از 100 کشته در مکه برجای می گذارد.

چندین چادر زائران اندونزیایی براثر وزش باد در عرفات بر سر زائران فرود آمده است.

به نوشته روز جمعه تارنمای 'کومپاس'، وزیر اندونزیایی گفت که امکانات دیگر مانند برق نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نبود و با قطع برق، کولرها در گرمای عربستان کار نمی کردند، بنابراین در چادرهای داغ بسیاری از مردم دچار مشکل شدند.

به گفته وی، حل این مشکلات بسیار ساده است،چرا که چادرها به طور دائم در منا وجود دارد و ضروری است نیروگاه دائمی و اضطراری در عرفات باشد تا نیاز برق را تامین کند.

لقمان حکیم سیف الدین بر استفاده از دستبند هویت مجهز به تراشه یا مدار یکپارچه و 'جی.پی.اس' برای نظارت بر حجاج در ایام مناسک حج تمتع تاکید کرد.

وی گفت که در مورد استفاده از تراشه سال گذشته نیز مذاکره شده است.

در فاجعه دلخراش منا که پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوء مدیریت و بی کفایتی مسوولان مربوطه در عربستان رخ داد، 59 اندونزیایی جان خود را از دست دادند و با توجه به پایان نیافتن شمار قربانیان این فاجعه پیش بینی می شود شمار کشته شدگان این کشور به بیش از صد نفر افزایش یابد.

مقام های اندونزیایی که انتقاداتی به مدیریت حج عربستان دارند، تاکنون طرح هایی برای بهبود شرایط حج ارائه کرده اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار