از افتتاح نمایشگاه تلکام 2015 تا حضور وزیر ارتباطات دراختتامیه نمایشگاه

شانزدهمین نمایشگاه تلکام در هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به پایان رسید.

از افتتاح نمایشگاه تلکام 2015 تا حضور وزیر ارتباطات دراختتامیه نمایشگاهبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، هفته گذشته یکی ازهفته های پر خبر وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات بود چراکه یکی از نمایشگاه های بزرگ در خصوص صنایع مخابرات  واطلاع رسانی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزارشد و در این نمایشگاه مسئولین ارتباطات درخصوص پروژه های ارتباطی از جمله شبکه ملی  اطلاعات ،سرویس های جدید مخابراتی واپراتورها اطلاع رسانی کردند.

شانزدهمین نمایشگاه تلکام افتتاح شد

در هفته گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی با 212  شرکت و واحد تولیدی داخلی و 80 شرکت خارجی یا نمایندگیهای آنان از 18 کشور جهان  با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران افتتاح شد وآخرین دستاوردها در زمینه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات در معرض دید کارشناسان و علاقه مندان قرار گیرد.

عدم آمادگی نرم‌افزار‌های اجتماعی برای ورود به بازار داخلی

در نمایشگاه تلکام 2015 که هفته گذشته برگزار شد ابولحسن فیروز آبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی  با بیان  اینکه با بازار فضای مجازی بر آمده ارز تلکام بازار بسیار بزرگ  محسوب  می‌شود اظهار کرد: در فضای مجازی تلاش و فعالیت  جوانان با رویکرد  جاه طلبانه میتواند آینده ی خوبی را  برای کشور رقم  زد.

وی افزود:با  گسترش فعالیت های مربوط به  کسب و کار شاهد ایجاد مشاغل متعددی خواهیم  بود در حالی که حوزه صنعت بدون ایجاد اشتغال جدید است.

فیروز آبادی در ادامه با اشاره  به  آمادگی ارائه نرم افزارهای جدید بازار تصریح  کرد:  در حال حاضر برخی شرکت های ارائه کننده نرم افزار های اجتماعی با  500 هزار کاربر اینطور می گویند که هنوز نرم  افزار های آنها آماده ورود به  بازار نیست  و اگر بخواهیم  موفق باشیم  نباید بازار خود را  به داخل محدود کنیم.

 سازمان فناوری اطلاعات مجری شبکه ملی اطلاعات نیست

همچنین  نصر الله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در دومین روز از برپایی نمایشگاه با اشاره به اجرای شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد:ما از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول طراحی ،هماهنگی و نظارت بر اجرای شبکه ملی اطلاعات نیستیم بلکه تنها هماهنگی های فنی برعهده ما است.

جهانگرد در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: همه اقداماتی که این سازمان برعهده دارد، طی برنامه ششم توسعه دنبال می‌کنم که از جمله این برنامه‌ها برپایی خدمات دولت الکترونیک در سراسر کشور است که امیدواریم در نمایشگاه الکامپ امسال یک غرفه مختص دولت الکترونیک برپا کنیم.

ایرانیان ۱۱ میلیون دقیقه مکالمه کردند

 همچنین با توجه به حوادث وفاجعه منا در هفته گذشته میزان وحجم تماس ها بالارفت و بر اساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، حجم ترافیک صادره به عربستان شش میلیون و ۴۲۹هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از مسیر مستقیم عربستان پنج میلیون و ۳۳ هزار دقیقه بوده است.

شرکت زیرساخت با اشاره به حوادث ناگوار اخیر در حج امسال تاکید کرد: ترافیک تلفنی بین دو کشور به طور بی‌سابقه‌ای در زمان این حادثه بالا رفته؛ به طوری که حجم ترافیک خروجی دو صفر به مقصد کشور عربستان در روزهای دوم و سوم مهرماه با افزایش چهار برابری به ترتیب به ۷۲۷هزار و ۴۶۵ دقیقه و ۶۵۴هزار و ۸۸۱ دقیقه رسید.

همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های لازم و تشکیل کمیته‌های ویژه در شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری اپراتورهای موبایل، کیفیت ارتباطات پایدار بوده و تمامی درخواست‌ها به مقصد عربستان با موفقیت برقرار شده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ظرفیت سیستم‌های ترانزیتی با اپراتورهای عربستان در ایام حج امسال خبر داد و اعلام کرد: علاوه بر مسیرهای مستقیم، شمار اپراتورهای ترانزیتی نیز به ۱۰ شرکت افزایش یافته است.

افزایش سقف اعتبار مشترکان اپراتور اول تلفن همراه

همچنین وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با اشاره به حجم بالای ترافیک مکالمات در ایام حج اظهار کرد: در پی وقوع دو رویداد در عربستان و افزایش میزان تماس مشترکان مقرر شد که با تأیید خود مشترکان، سقف اعتبار مشترکان تا مبلغ یک و نیم میلیون تومان افزایش یابد.

وی به آخرین وضعیت مکالمه حجاج اشاره کرد و افزود: 27 هزار سیم کارت اپراتور همراه اول در ایام حج فعال شده و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرده است که 58 درصد ترافیک حجاج از طریق این اپراتور انجام می‌شود.

صدوقی در ادامه عنوان کرد: با توجه به همکاری دو اپراتور تلفن همراه در عربستان تاکنون مشکلی در ارائه خدمات و سرویس‌دهی تلفن همراه در ایام حج گزارش نشده است.

وی در پایان در خصوص تعداد سیم‌کارت‌های مفقودی گفت: تاکنون آماری از تعداد سیم‌کارت‌های مفقود شده به دست ما نرسیده و بلافاصله بعد از درخواست و اعلام مفقودی سیم کارت مشترکان قطع می‌شود.

افزایش استقبال از جزیره فناوری اپراتور دوم تلفن همراه

در هفته گذشته همزمان با آغاز سومین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه تلکام در نمایشگاه بین‌المللی تلکام تهران استقبال از جزیره فناوری در غرفه یکی از اپراتورهای دوم تلفن همراه افزایش یافت و بازدیدکنندگان از سالن تخصصی اپراتور دوم تلفن همراه با حضور در بخش جزیره فناوری با جدیدترین دستاوردهای این اپراتور در حوزه فناوری‌های ارتباطی از جمله تلویزیون اینترنتی و اینترنت پرسرعت خانگی آشنا شدند.

بر اساس این گزارش در بخش تلویزیون اینترنتی امکان تماشای فیلم‌های سینمایی و پخش زنده شبکه‌های سیما از طریق تلویزیون و همچنین از طریق موبایل و تبلت فراهم است.

امکان تعویض اپراتور با حفظ شماره از دهه فجر

علی اصغر عميديان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حاشیه نمایشگاه تلکام 2015 در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ترابرد پذیری شماره تلفن همراه اظهار کرد:طرح ترابردپذيری یا امکان تغییر اپراتور تلفن همراه با حفظ شماره تلفن همراه با برگزاری جلسات با اپراتورهای مختلف تلفن همراه و مخابرات انجام می شود و امیدواریم که پایلوت این طرح در دهه فجر انجام شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مشکلات مخابرات افزود: در خصوص مشکلات مخابرات باید بگویم که تاکنون تنها بحث احساسی و رسانه‌ای مطرح شده و اتفاق خاصی نیفتاده است لذا لازم است شرکت مخابرات طرح توسعه‌ای خود را پس از درخواست تغییر تعرفه‌ها به ما ارائه کند.

عمیدیان در ادامه بیان کرد: بارها در مورد کیفیت خدمات از مردم عذرخواهی کردم و ما هم قبول داریم که در زمینه خدمات مشکل داریم اما با این وجود اپراتورها و شرکت‌های مرتبط روند رو به رشدی را طی می‌کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تغییر تعرفه تلفن ثابت افزود: نمی‌توان به طور دائم تعرفه تلفن ثابت را افزایش دهیم اما  اگر شرکت مخابرات همانند اپراتورهای تلفن همراه به ارائه خدمات ارزش افزوده بپردازد قطعاً می‌تواند مانند آن‌ها درآمدزایی داشته باشد و اکنون این شرکت باید از زیرساخت‌های مناسب جهت ارائه این سرویس بهره ببرد.

نصب 2000 صندوق هوشمند تا پایان سال

حسین مهری مدیرعامل شرکت پست در حاشیه بازدید از نمایشگاه تلکام 2015 با اشاره به افزایش تعداد خدمات پستی در تلکام 2015 اظهار کرد: شرکت پست در نمایشگاه تلکام امسال با سه خدمت جدید از جمله پست رسانه، من و پست و پست بخش به نمایش آمده است.

وی با اشاره به استانداردسازی نشانی‌ها و کدپستی افزود: کارگروهی را تشکیل دادیم تا بتوانیم نشانی‌ها و کدپستی‌ها را در کل کشور یکسان کنیم و تاکنون این طرح در 11 شهر آغاز شده است.

مهری در ادامه به هوشمند شدن صندوق‌های پستی اشاره کرد و گفت: صندوق‌های پست هوشمند در حال حاضر در 11 نقطه از شهر تهران به صورت پایلوت نصب شده است و تا پایان سال 2000 نقطه در مراکز شهرستان‌ها صندوق‌های پست هوشمند جایگزین صندوق‌های فعلی می‌شوند.

واعظی: هیچ چالشی با هیچکس نداریم

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در  آخرین روز برپایی نمایشگاه تلکام 2015 از فرودگاه مهرآباد تهران خود را به محل برگزاری نمایشگاه رساند و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به آمریکا اظهار کرد: نشست سازمان ملل متحد فرصتی است تا تمامی کشورهای دنیا گرد هم جمع شوند و ایرانی‌های موفق مقیم خارج از کشور که شرکت‌های موفقی در این صنعت دارند را ملاقات کنم.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از آنها علاقمند به حضور در ایران هستند افزود: قرار بود چهارشنبه وارد ایران شویم اما نهایتا حدود نه برنامه مهم آقای جمهوری لغو شد و توانستیم زودتر برگردیم.

واعظی تصریح کرد:  تلکام یکی از مهمترین نمایشگاه‌های کشور است که باید با کمک بخش خصوصی و دولتی فضای آن گسترش یابد که در این نمایشگاه حدود 80 شرکت از 18 کشور دنیا در تلکام حضور داشتند که امیدواریم این فضا برای تعاملات در آینده بیشتر شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه در خصوص ادغام نمایشگاه تلکام و الکامپ توضیحاتی داد و افزود: ادغام تلکام و الکامپ نیازمند همکاری‌های برگزار کنندگان این نمایشگاه است و ادغام آنها می‌تواند کمک زیادی به جایگاه فن‌اوری داشته باشد اما لازم است برگزار کنندگان تلکام و الکامپ خودشان به فکر این موضوع باشند.

واعظی با اشاره به تعرفه‌های مخابرات تصریح کرد: هیچ چالشی با هیچکس نداریم و وظیفه وزارت ارتباطات نظارت بر تعرفه‌ها است و ما نمی‌توانیم حقوق هشتاد میلیون ایرانی را نادیده بگیریم.

23 هزار خط تلفن ثابت در انتظار واگذاری به متقاضیان

رضا خلیلی معاون توسعه مهندسی مخابرات تهران  با اشاره به بروز رسانی واگذاری خطوط تلفن و اینترنت به متقاضیان اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها، حدود 13 هزار نفر در استان تهران و 10 هزار نفر در استان البرز درخواست دریافت تلفن ثابت خود را اعلام کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت خطوط تلفن خود نشده اند که امیدواریم با افزایش سرعت طی 8 ماه تا یک سال آینده تمام خطوط ثبت نامی متقاضیان، واگذار شود.

وی افزود: توسعه فناوری نیازمند همکاری‌های برون سازمانی از جمله همکاری شهرداری است اما در حال حاضر متناسب با حوزه مخابرات پیش نمی‌رود و همین موضوع موجب تاخیر در واگذاری خطوط در برخی مراکز مخابراتی شده است.

خلیلی ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات آماده است و با توجه به نیاز باید نصب شود اما حفاری، نصب سکو و تجهیزات در خیابان‌ها و کوچه نیازمند دریافت مجوز است.

وی در خصوص زمان اتمام واگذاری خطوط مخابراتی گفت: با توجه به افزایش حجم ساخت و سازها در سطح شهر، نیاز به نصب خطوط مخابراتی هم افزایش می‌یابد لذا نمی‌توان زمانی برای اتمام واگذاری‌ها پیش بینی کرد.

کوچ بعد از تلگرام به پیام رسان‌های ایرانی یا خارجی است ؟

در هفته گذشته باشگاه خبرنگاران در گزارشی به موضوع افزایش تعداد نرم افزاهای پیام رسانی در کشور ومهاجرت  مشترکان با کوچکترین اختلالی در یکی از نرم افزار های خارجی مورد استفاده خود،به سمت نرم افزار پیام رسانی خارجی دیگر اشاره ای داشت.

مسوولین ارتباطات بارها از وجود نرم افزارهای پیام رسان بومی در داخل کشور می گوید اما  با این وجود گرایش مشترکان موبایل به نرم افزارهای پیام رسان خارجی بیشتر است گویا نرم افزارهایی پیام رسان بومی ماننند بیسفون و .... که شاید همان کاربرد نرم افزارهای خارجی را دارند به خوبی از سوی مسوولین اطلاع رسانی نمی شود ودر حالی که بهتر است بسیاری از گروه های خبری و اطلاع رسانی در نرم افزارهای پیام رسان بومی خودمان تشکیل شود ،متاسفانه در بسیاری ازهمایش ها ابتدا از نرم افزارهای خارجی صحبت می کند که خود این عامل بر فرهنگ سازی استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی تاثیر می گذارد.

هر چندتعداد نرم افزارهای پیام رسان موبایلی در داخل کشور در حال افزایش است اما با وجود کندی سرعت نرم افزار خارجی به نام تلگرام، مشترکان صحبتی از مهاجرت به نرم افزارهای ایرانی را ندارند و گویا با روند کندی سرعت تلگرام مشترکان نرم افزارهای خارجی به دنبال مهاجرت به یک نرم افزار خارجی دیگر هستند.

حال بهتر نیست کیفیت و سرعت اطلاع رسانی از نرم افزاهای پیام رسانی موبایلی جایگزین افزایش تولید نرم افزار های پیام رسان بومی شود تا این گونه مشترکان شبکه های اجتماعی موبایل از یک نرم افزار داخلی وقابل اطمینان استفاده کنند و دچار سردرگمی نشوند؟!   

چرا مخابرات نمی‌تواند درخواست متقاضیان تلفن و اینترنت را اجابت کند؟

همچنین در خصوص علت تاخیر واگذاری خطوط مخابراتی نیز گزارشی تهیه شد و در این گزارش به وجود تامین تجهیزات مخابراتی وبه صف انتظار متقاضیان تلفن و اینترنت اشاره شد. 

صیدی مدیرعامل مخابرات استان تهران در این خصوص می گوید: سال گذشته تمامی تجهیزات موردنیاز را برای تلفن و اینترنت آماده کردیم اما اکنون با مشکل شهرداری روبه‌رو شده‌ایم که عوارض آن چندین برابر و مجوزدهی آن تند شده است.

به گفته وی مشکل در عدم اجازه نصب تجهیزات مخابراتی است و شهرداری دلیلی برای آن عنوان نکرده است.

گویا دود این مشکل به چشم متقاضیان تلفن ثابت و اینترنت می رود چرا که پیش از این منتظر تامین تجهیزات بودند وحالا باید منتظر اجازه نصب تجهیزات باشند.

گفتنی است ،با توجه به پیگیری های متقتضیان تلفن واینترنت و باوجود انتظار آنها برای تامین تجهیزات مخابراتی حال وقت آن رسیده که اقدامات شهرداری ها جهت نصب تجهیزات مخابراتی هر چه زودتر انجام شود تا بدین صورت متقاضیان بار دیگر منتظراجازه نصب تجهیزات نباشد چراکه هرروز شاهد افزایش متقاضیان اینترنت وتلفن در کشور هستیم و نمی توان دسترسی به ارتباطات را برای آنها محدود کرد.

پیامک تلفن ثابت چیست و چگونه کار می کند؟

ارسال پیامک از تلفن های ثابت در ابتدا نیاز به گوشی های پشتیبانی شده دارد.
چند سالی است که امکانات جدید تری بر تلفن های ثابت افزوده شده و پیامک که همیشه برای تلفن های همراه مطرح بود برای تلفن های ثابت استفاده می شود.

پیامک تلفن ثابت یکی از سرویس های مخابرات تهران است که چند سالی است امکان ارسال و دریافت پیامک از طریق خط تلفن ثابت را فراهم کرده است.

به گفته خلیلی معاون توسعه مهندسی مخابرات تهران این سرویس امکان ارسال و دریافت پیام متنی از شبکه تلفن ثابت به ثابت و به سیار وبالعکس امکانپذیراست.

اما با وجود اینکه چندسالی است این سرویس راه افتاده اما اکثر مردم از راه اندازی این سرویس بی اطلاع هستند یا طریقه استفاده از آن را نمی دانند شاید یکی از دلایل آن نیاز به استفاده از گوشی خاصی و قابلیت پشتیبانی باشد.

خلیلی معاون توسعه مهندسی مخابرات تهران در خصوص چگونه استفاده از این سرویس می گوید:با استفاده از پیامک تلفن ثابت مشترک قادر خواهدبود پس از دریافت پیامک ازسوی مشترکان تلفن ثابت و همراه،بلافاصله نسبت به برقراری تماس و یا پاسخ دهی پیامکی با آنها اقدام کند.
همچنین مشترکان می توانند برای استفاده از این سرویس به دو روش اقدام کنند که روش اول ارسال پیام از طریق گوشیهای تلفن ثابتی است که قابلیت ارسال و دریافت پیامک دارند و روش دوم از طریق اینترنت صورت میپذیرد و ارسال و دریافت پیامک مشترکین توسط پنل اینترنتی انجام می‌شود که ازطریق سایت www.asanak.ir  دراختیارمتقاضیان قرارمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار