مذاکره با مسئولان ایتالیایی برای تعیین تکلیف ماهواره مصباح

رئیس سازمان فضایی گفت: تعیین‌تکلیف ماهواره مصباح که در ایتالیا بلوکه شده است زمان می‌برد که در این زمینه در حال مذاکره با مسئولان ایتالیایی هستیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، گفت: تاریخ دقیقی برای پرتاب ماهواره‌های آماده مشخص نیست ولی امسال هیچ پرتابی نداریم و هماهنگی‌ها برای سال آینده صورت می‌گیرد.

وی افزود: پرتاب برای ما مهم است اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که بر روی آنها هم کار می‌کنیم.

وی با اشاره به تاکید دولت در خصوصی‌سازی در زمینه پروژه‌های فضایی گفت: از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در توجه به بخش خصوصی تاکید شده است و دستورالعمل‌ها نیز بر همین اساس است.

بهرامی در رابطه با ارتباط سازمان فضایی و مرکز ملی فضایی ادامه داد: نهاد بالادستی ما مرکز ملی فضایی نیست، این مرکز به دستور ریاست جمهوری در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تشکیل شده و به ما مرتبط نمی‌شود.

وی افزود: جلسات شورای  عالی فضایی نیز در دو سال گذشته با تلاطم روبرو بوده و به همین دلیل تشکیل نشده است ولی با هماهنگی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه‌ها تشکیل شده، دبیرها و روسای کارگروه‌ها نیز تعیین شدند و جلسات به زودی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل جلسات کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور است و به همین دلیل برگزاری سالانه دوبار جلسه دشوار است و به همین دلیل قصد داریم تا جلسات را سالی یکبار برگزار کنیم.

بهرامی در رابطه با ماهواره بلوکه شده ایران در ایتالیا گفت: بر روی ماهواره مصباح کار زیادی انجام شده و یکی از مواردی است که در حال پیگیری آن هستیم.

وی افزود: این ماهواره سه سال غیرفعال مانده است و باید ریکاوری شود ولی این پروژه‌ها دارای فرایند است و نمی‌توان زمانی برای آن مشخص کرد بنابراین برای بازپس‌گیری آن باید مذاکره کنیم.

وی افزود: ماهواره مصباح با کمک ایتالیایی‌ها ساخته شد و آنها این ماهواره را به کشورشان بردند.

وی در رابطه با پروژه مهم اعزام انسان به فضا نیز گفت: این پروژه در دستور کار است و باید بازطراحی شود، البته ما منابع محدودی داریم که باید شورای عالی فضایی منابع را تامین کند که پژوهش‌های وهوافضا نیز در حال پیگیری این مسئله است ولی هزینه زیادی دارد و نمی‌توان بازه زمانی مشخصی برای آن تعیین کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار