بیانیه پزشکان بدون مرز درباره حمله هوایی به بیمارستانی در قندوز افغانستان

سازمان پزشکان بدون مرز بیانیه‌ای درباره حمله هوایی به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز افغانستان منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان پزشکان بدون مرز؛ در بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز آمده است: سازمان بین المللی پزشکان بدون مرز به شدیدترین نحو بمباران هوایی بیمارستان قندوز در افغانستان را محکوم می‌کند. دوازده نفر از کارکنان و دست‌کم هفت نفر از بیماران، از جمله سه کودک، در این حمله کشته شدند. در این حمله همچنین 37 نفر شامل نوزده نفر از کارکنان بیمارستان زخمی شدند. این حمله نقض صریح قوانین بشردوستانه بین المللی است.

تمامی شواهد دال بر این موضوع است که بمباران از طرف نیروهای ائتلاف بین المللی صورت گرفته است. سازمان پزشکان بدون مرز خواهان توضیحات شفاف و کامل ائتلاف در خصوص بمباران‌های صبح شنبه در قندوز است. سازمان پزشکان بدون مرز خواهان تحقیقات مستقل درباره این حمله و تضمین حداکثر شفافیت و مسئولیت پذیری است.

"مینی نیکولای،" رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، درباره این حمله گفته است: این حمله تنفرانگیز و نقض صریح قوانین بشردوستانه بین المللی است. ما خواهان توضیحات شفاف نیروهای ائتلاف هستیم. ما نمی‌توانیم بپذیریم که از دست رفتن وحشتناک جان افراد، اقدامی ناخواسته قلمداد شود و به آن توجه نشود.

وی افزود: در کنار مرگ همکاران و بیماران این حمله دسترسی اهالی قندوز به این بیمارستان را که به خدمات آن نیاز مبرمی دارند، قطع کرد. بار دیگر ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به غیرنظامیان، اماکن بیمارستانی و کادر درمانی آنها بر اساس قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارند. 

بیمارستان قندوز از ساعت 2:8 تا ساعت 3:15 بامداد تقریبا و در فواصل پانزده دقیقه مورد حملات هوایی قرار گرفت. ساختمان اصلی بیمارستان، واحد مراقبت‌های ویژه، اتاق‌های اورژانس و بخش های فیزیوتراپی بارها و در حمله هوایی آسیب دیدند و این در حالیست که به ساختمان های مجاور آسیب وارد نشده است.

"همان نگارتنام،" رئیس برنامه‌های سازمان پزشکان بدون مرز، در شمال افغانستان گفت: بیماران بر روی تخت‌هایشان دفن شدند. بمب‌ها به ساختمان اصابت می‌کردند و ما می‌دیدیم که هواپیما‌ها در حال پرواز بر روی بیمارستان هستند. وقفه‌ای ایجاد می‌شد و ما باز شاهد بمباران‌های بیشتری بودیم. این موضوع بارها و بارها تکرار شد. زمانی که من از دفتر خود بیرون رفتم ساختمان اصلی بیمارستان در شعله‌های آتش می‌سوخت.

وی افزود: افرادی که می‌توانستیم به فوریت آنها را به دو پناهگاه بیمارستان برسانیم، منتقل شدند؛ اما بیمارانی که نمی‌توانستند فرار کنند بر روی تخت هایشان سوختند. 

بمباران بیمارستان قندوز بر خلاف این حقیقت که سازمان پزشکان بدون مرز موقعیت مکانی این بیمارستان را به ائتلاف و نیروهای ارتش افغانستان و مقامات محلی در روز سه شنبه 29 سپتامبر (7 مهر) اعلام کرده بود تا به این بیمارستان حمله‌ای صورت نگیرد. از آنجایی که این سازمان در مناطق درگیری فعالیت می‌کند در تماس با تمامی طرفین موقعیت دقیق بیمارستان به اطلاع آنها رسانیده شده بود.

پس از حمله، کارکنان این سازمان یک اتاق عمل در یکی از اتاق های آسیب ندیده ایجاد کردند. برخی از بیمارانی که حالشان وخیم بود به بیمارستان پل خمری که دو ساعت با محل فاصله داشت، منتقل شدند.

از دوشنبه گذشته که درگیری‌ها میان نیروهای ائتلاف و طالبان آغاز شد پزشکان بدون مرز 394 زخمی را مداوا کردند. در زمان حمله هوایی به بیمارستان قندوز 105 بیمار و 80 نفر از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز در بیمارستان بودند. این سازمان مراتب تسلیت خود را به خانواه، دوستان و همکارانی که عزیزان خود را در این حمله از دست دادند، اعلام می‌کند.

بیمارستان پزشکان بدون مرز تنها تاسیسات در مانی - شمال شرق افغانستان - است. در چهار سال اخیر تجهیزات درمانی فراوانی برای این بیمارستان فراهم شده بود. در سال 2014 بیست و دو هزار بیمار در این بیمارستان درمان شدند و بیش از پنج هزار و نهصد عمل جراحی انجام شد. سازمان پزشکان بدون مرز همه افراد را بر اساس نیازهای درمانی آنها درمان می‌کند و فرقی میان بیماران با توجه به قومیت آنها قائل نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار