رئیس اتاق ایران با انتقاد از سختگیری‌های کشور هلند در زمان تحریم گفت: در حال حاضر هلند و اتحادیه اروپا مشغول تدوین دو سند تجارت بدون تحریم و همچنین چگونگی کالاهای دو گانه است که امیدواریم هلند در تدوین این سند نهایت همکاری را بکند.

کامرانی**انتقاد از سختگیرهای هلند در زمان تحریم/ گام اتحادیه اروپا برای توسعه تجارت با ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معدن و کشاروزی ایران امروز در دیدار با رئیس شورای توسعه تجارت هلند با انتقاد از سختگیری‌های این کشور در ارتباط با ایران در زمان تحریم‌ها گفت: اگر مشکلات سیاسی به مسائل اقتصادی کمتر نگاه می انداختند شاهد ارتباط بیشتری با هلند و ایران بودیم چرا که در زمان تحریم‌ها سختگیرترین کشور در ارتباط با ایران بود و همین امر موجب کاهش حجم مراودات دو کشور شد.

وی تصریح کرد: در حالی که اتحادیه اروپا یک قالب ثابت برای صادرات و وادرات کالا دارد جای تعجب دارد که چرا برخی دولت‌ها سختگیری های موردی انجام می‌دهند که این امر موجب کاهش حجم تجارت می‌شود. 

وی ادامه داد: این درحالی است که این سختگیری‌ها موجب متضرر شدن این کشور ها می‌شود و درحالی که ما علاقه مند به افزایش مراودات تجاری هستیم ناچار ازصادرات کالاهای خوداز طریق کشورهای ثالث می‌باشیم.

جلالپور تاکید کرد:درحال حاضر هلند و اتحادیه اروپا مشغول تدوین دو سند تجارت بدون تحریم و نیز حوزه کالاهای دوگانه هستند که امیدواریم هلند دراین زمینه نهایت همکاری را انجام دهد تا شاهد افزایش حجم مراودات دو کشور باشیم.

رئیس اتاق ایران به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه اشاره کرد: با توجه به دسترسی ایران به بازار چهار صد میلیون نفری منطقه هلند نباید از این پتانسیل به راحتی بگذرد.

وی تصریح کرد: به سه دلیل ایران بازار بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک است که موقعیت جغرافیایی ایران اولین دلیل آن است چرا که ایران می‌تواند به عنوان هاب در منطقه قرار بگیرد و در این راستا دربخش هوایی، ریلی و سایر صنایع امکان سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

به گفته رئیس اتاق ایران در سال‌های تحریم کشور ما در خدمات فنی و مهندسی کارهای بزرگی را به انجام رسانیده و متخصصان خوبی دراین زمینه دارد و در این راستا امکان همکاری‌های مشترک میان کشورهای ایران و اروپایی وجود دارد.

وی افزود: امنیت کار ایران در منطقه و در کشورهایی  مانند عراق افغانستان و پاکستان بالااست و می‌تواند زمینه همکاری مشترک خوبی را فراهم کند.

جلالپور به این نکته نیز اشاره کرد در شرایط کنونی زمان ورود کشورها به کارهای افتصادی به پایان رسیده و در شرایط فعلی حضور بخش خصوصی برای توسعه لازم است و هرکشور که زودتر به این موضوع جامع عمل بپوشاند برنده میدان است.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و هلند گفت: در بخش صنایع بزرگ و کوچک همچنین حمل و نقل ریلی و فرودگاهی و صنایع غذایی و همچنین صنایع مرتبط با کشاورزی و کارهای دانش بنیان  و مجموع فعالیت های مرتبط با آن ایران از هلند دعوت به همکاری می‌کند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی ایجاد شرکت‌های مشترک با برندهای مشترک در منطقه درحالی است که دو کشور می‌توانند از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر این که در شرایط پساتحریم زمینه همکاری‌های مشترک فراهم است گفت: پیشنهاد ما این است که فعالان اقتصادی هلند از کویر کرمان بازدید کنند چرا که در این بخش امکان استفاده از انرژی های تجدید بسیار محیا است.

وی به حجم مراودات دو شکرر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ما با هلند بسیار ناچیز است چرا که تنها 30 میلیون دلار کالا به این کشور صادر می‌شود و رقمی نزدیک به 500 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران واردمی‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور هلند امکان همکاری‌های مشترک در بخش انرژی های نو میان دو کشور فراهم است و این در حالی است که هلند به همکاری مشترک در بخش حمل و نقل و برند سازی نیز علاقه نشان داده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار