مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

نیاز 28 میلیارد دلاری برای اجرای طرح‌های پتروشیمی/ گشایش فایناس چینی برای 21 پروژه

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا پایان نقشه توسعه ارزش محصولات پتروشیمی به 40 میلیون دلار خواهد رسید.

نیاز 28 میلیارد دلاری برای اجرای طرح‌های پتروشیمی/ گشایش فایناس چینی برای 21 پروژهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا رستمی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد درخصوص فعالیت‌های این شرکت اظهار داشت:‌در حال حاضر صنعت پتروشیمی از وضعیت تصدی‌گری که قبلا داشت خارج شده و رویکرد توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: از برنامه چهارم تا ششم نقشه راه توسعه برای این صنعت تدوین شده است که در چارچوب زیرساخت‌ها برنامه ریزی‌های صورت گرفته انجام شود.


وی ادامه داد: از سال 84 تا 89 ظرفیت ایجاد شده بین 20 تا 51 میلیون تن بوده بطوری که طبق برنامه پنجم و از سال 90 تا 92 به 62 میلیون تن رسیده است.

رستمی تصریح کرد: با توجه به نقشه راه تدوین شده پیش بینی می‌شود که ظرفیت 62 میلیون تنی به 129 میلیون تن افزایش یابد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تا پایان نقشه راه مجمع محصولات صادراتی و ارزشی پتروشیمی به 40 میلیون دلار خواهد رسید بنابراین در شرایط موجود برای اینکه بتوانیم ساختار جدید در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای حرکت کنیم قراردادی را با دانشگاه شریف منعقد کردیم.


وی ادامه داد: نقش پتروشیمی در قالب یک سازمان توسعه‌ای است که به لحاظ مدیریتی و ساختاری بعنوان یکی از تأثیرگذارترین صنعت به شمار می‌رود به همین منظور جلسات بسیاری را برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز برگزار کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته پتروشیمی سیاست‌گذار توسعه بوده و طراحی و برنامه‌ها را انجام می‌داد اما در حال حاضر به عنوان مجری در کنار بخش خصوصی فعالیت می‌کند و تلاش بر آن دارد که رغبت سرمایه‌گذاری را در بین بخش خصوصی افزایش دهد.

رستمی افزود: تأمین منابع و توسعه طرح‌ها و پروژه‌ها بیشتر با رویکرد سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت در توسعه زیربناها و مناطق محروم و تقویت نهادهایی که ارائه خدمات می‌دهند انجام می‌گیرد.

وی افزود: در بخش مالی و سرمایه گذاری برای پشتیبانی از صنعت پتروشیمی سعی برآن داریم که تکنولوژی از بازارهای خارجی تأمین و بازار را مدیریت کنیم بطوری که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است که این اقدامات تابع مستقیمی از فرایندهای صنایع وارداتی است.

رستمی با بیان اینکه هدف ما توسعه شرکت‌های بنیادی پتروشیمی است گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی کلان و سیاست‌گذاری برای ارتقاء جایگاه این صنعت انجام می‌شود تا با تعریف شرایط جدید یک سازمان توسعه‌ای در کشور شکل بگیرد که این توسعه با تکیه بر نیم قرن تجربه به وسیله سرمایه نیروی انسانی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی محقق می‌شود.

رستمی ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی در تلاش است که با تکمیل زنجیره طرح‌های کلیدی بستر را برای کاهش خام فروشی فراهم نماید بطوری که برای این منظور نقشه راه را در این صنعت تدوین کرده است.

رستمی از اجرای 15 طرح پتروشیمی به ظرفیت 27 میلیون تن اشاره کرد و گفت: برای اجرای آنها در مجموع 28 میلیارد دلار هزینه نیاز است که 11 و نیم میلیارد دلار از نظر دلاری و 178 هزار میلیارد ریالی خواهد بود همچنین 13 میلیون تن از این ظرفیت تولید شده قابل فروش بوده که میزان ارزش آن 30 میلیون دلار است.

رستمی تصریح کرد: 122 طرح در دست اجرا داریم که توسط بخش خصوصی به ظرفیت 20 تا 50 هزار تن اجرا می‌شوند. 


وی خاطر نشان کرد: تا 19 طرح مورد نظر بیشتر در مناطقی که نزدیک به آب و مزیت نسبی کنار سواحل خلیج فارس، دریای عمان و جزایری که امکانات زیرساختی دارند اجرا می‌شوند. 


وی ادامه داد: در سال گذشته 44 میلیون تن اتان به واحدهای پتروشیمی تحویل داده شده است و برای سال آینده پیش بینی می‌شود این میزان افزایش یابد.


وی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های اجرایی در زنجیره بنزن، بوتان، آرماتیک و الفین هستند.


وی ادامه داد: بعد از لغو تحریم‌ها ایران برنامه ریزی کرده که از تکنولوژی‌های جدید در طرح‌های پتروشیمی استفاده نماید.


رستمی حجم سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های پتروشیمی را 27 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در طی سال 8 میلیارد دلار جذب شود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه 67 پروژ ه در صنعت پتروشیمی در دست اجرا است گفت: عمده‌ترین طرح‌ها از برنامه چهارم و پنجم باقی مانده است و پیش‌بینی می‌شود 14 پروژه تا پایان سال 95 به بهره برداری برسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: 21 پروژه از طریق فایناس تأمین اعتبار خواهد شد بطوری که 21 پروژه  از طریق صندوق چین و 20 پروژه از طریق صندوق توسعه تأمین اعتبار خواهد شد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: رستمی ، پتروشیمی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار