همدان؛

منطقه حفاظت شده نشر زیستگاه اصلی قوچ و میش ارمنی

یکی از مناطق حفاظت شده استان همدان، منطقه شکار ممنوع نشر است که در چند سال اخیر این منطقه به یکی اززیستگاه های امن برای حیوانات و پرندگان تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازهمدان، منطقه شکار‌ ممنوع نشر در 35 کیلومتری جنوب شهر همدان با مساحتی بالغ 12هزار هکتار واقع شده است که در مجاورت آن شش روستا‌ی نشر، مسلم‌آباد، برکت‌آباد، مولوجه، قوزلیجه و مزرعه‌آب هندو قرار دارد.

این منطقه به لحاظ طبیعت بکر، پوشش گیاهی مناسب و سیمای کوهستانی تپه ماهوری از ایستگاه‌های اصلی قوچ و میش ارمنی استان همدان محسوب می‌شود.

بخش کوهستانی منطقه از دو قله قافلانته و قزل تشکیل شده که قله قافلانته با ارتفاع 2 هزار و 559 متر بلندترین بخش این منطقه را تشکیل می‌دهد.

راه‌های دسترسی منطقه شکار‌ ممنوع نشر در مجموع شامل جاده‌های اصلی آسفالت و نیز راه‌های فرعی خاکی است. برای ورود به این منطقه بعد از گذر از 35 کیلومتری جاده اصلی همدان ـ ملایر باید از مسیر روستای سیاه کمر به سمت روستای آب هندو حرکت کرد.

برای رسیدن به قسمت‌های شمالی منطقه نیز از تپه فرعی روستای آب‌ هندو به سمت روستا‌های مولیجه و قولیچه حرکت نمود همچنین راه دیگر ارتباط با منطقه مسیر روستا‌های نشر و مسلم‌آباد است.

این منطقه دارای آب و هوای خشک، نیمه خشک، سرد و معتدل بوده و متوسط بارندگی سالانه آن بالای 320 میلی‌متر و میانگین درجه حرارت سالیانه آن 14 درجه سانتیگراد است.

اطلاعات کلی بیانگر این است که پرندگان این زیستگاه چهره غالب جانوری این منطقه را تشکیل می‌دهند گونه‌های کوهزی همچون عقاب طلایی و کبک معمولی فراوان‌ترین پرندگان منطقه‌اند.

دسته سبک بالان نیز بین تمامی گونه‌ها متنوع‌ترین دسته شناسایی شده است.


مسئول منطقه نشر  در این باره گفت:: 172 گونه گیاهی از قبیل ختمی، شقایق، خارشتر، شیرین‌بیان، خارزره، بومادران، تلخه، گون، علف گوسفند، گل گندم، گوش بره، کلاه میرحسن، گل چایی، شیرتیزک در این منطقه شناسایی شده است.


نورمحمدی ادامه داد: در برخی از قسمت های منطقه نیز گونه های درختی  دست کاشت مشاهده می گردد که می­توان به درختان گردو ،گیلاس ، زردآلو ، انگور ، سیب ،توت ،نارون ، زبان گنجشک ،بید و سرو خمره­ای اشاره کرد.


وی اظهارکرد: کبک، تیهو، سنگ‌چشم خاکستری، سبز‌قبا، زنبورخوار، دم‌جنبانک ابلق، دلیجه معمولی، هما، سارگپه، قرقی، طرلان، شاهین، بحری، حواصیل خاکستری، پرستو معمولی و بلبل ازجمله پرندگان موجود در زیستگاه‌های موجود منطقه است.


مسئول منطقه نشرافزود: پستانداران منطقه شکار ممنوع نشر عمدتا سازگار با مناطق سرد کوهستانی‌اند، گرگ و کفتار و قوچ و میش شاخص‌ترین گونه‌های پستاندار منطقه‌اند قوچ ومیش ارمنی بارزترین پستاندار علف‌خوار منطقه است و قوچ و میش این منطقه از خالص‌ترین و شاخص‌ترین گوسفندان وحشی ایران محسوب می‌شود.


 نورمحمدی در خصوص خزندگان این زیستگاه  تصریح کرد: 2 دسته گروهی مار‌ها و سوسمار‌ها در این زیستگاه زندگی میکنند.


وی ادامه داد: انسان همواره به عنوان اصلی ترین عامل تخریب منابع و محیط اطراف خود می باشد،شخم نامناسب در جهت شیب در ارتفاعات و تپه ماهورها جهت کشت و کار بر روی زمین و چرای بی رویه دام در مراتع فقیر منطقه حتی در زمستان سبب فرسایش این منطقه می گردد.


استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده شامل لشکر در، گلپرآباد، ملوسان، خان گرمز، آلما بلاغ و نشر وجوددارد که توسط 50 محیط بان حفاظت میشود.

انتهای پیام/س
برچسب ها: همدان ، منطقه ، زیستگاه ، قوچ ، ارمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.