کارشناس انگلیسی: فقدان راهبرد کلی، مشکل اساسی مقابله با تروریسمِ داعش است

کارشناس انگلیسی فقدان اجماع و راهبرد کلی را مشکل اساسی مقابله با تروریسم داعش توصیف کرد

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، افضل اشرف -- تحلیلگر موسسه سیاست های متحد در لندن -- در گفتگو با این شبکه گفت: "گروه تروریستی داعش به صورت مستمر در حال انبار کردن تسلیحات بوده است. این گروه وقتی پایگاههای ارتش عراق را تصرف کرد، به تسلیحات زیادی دست پیدا کرد. تروریست های داعش در سوریه نیز به تسلیحات بسیاری دست یافتند."

وی اظهار داشت: "گروه تروریستی داعش از طریق حملات به مواضع گروههای رقیب از جبهه النصره و امثال آن نیز به تسلیحات بسیاری دست یافته است. البته تردیدی نیست که این گروه از مسیرهایی به خرید تسلیحات نیز مبادرت می کند. بی تردید، عده ای به گروه تروریستی داعش سلاح می فروشند."

کارشناس انگلیسی در ادامه گفت: "شبکه قاچاق تسلیحات بسیار فعال است. بی تردید، این گروه به برخی از این شبکه های قاچاق تسلیحات دست یافته است. این شبکه های قاچاق تسلیحات به برخی از دولتها مرتبط هستند. مسئولان امنیتی و مرزی در کشورهای مطرح، چشم خود را به روی قاچاق سلاح می بندند. گروه تروریستی داعش نوعی شبکه جدید قاچاق تسلیحات برای خودش بوجود آورده است و لزوما فقط از شبکه قاچاق قبلی استفاده نمی کند. باید برای مقابله با قاچاق تسلیحات و قاچاق نفتی تروریست های داعش چاره اندیشی کرد. باید با این جریان به مقابله پرداخت. البته باید توجه داشت که این اقدامات فقط سبب محدود شدن دامنه اقدامات گروه تروریستی داعش خواهد شد و به شکست این گروه منجر نخواهد شد."
 
افضل اشرف در ادامه افزود: "اجماع کلی و راهبرد کلی برای شکست دادن داعش در منطقه وجود ندارد. به همین علت است که این گروه در منطقه همچنان به فعالیتهای خودش ادامه می دهد. جامعه بین المللی و کشورهای مختلف مطرح در این قضیه به موضوع گروه تروریستی داعش و سوریه فقط از منظر منافع ملی خودشان نگاه می کنند و اجماعی دراین خصوص شکل نگرفته است."

وی در پایان مدعی شد: "اخیرا نیز شاهد نقش آفرینی روسیه در این قضیه از منظر منافع ملی خودش هستیم. منافع ملی روسیه در این زمینه با منافع ملی ایران همخوان است و از برخی جهات هم با منافع ترکیه و رژیم صهیونیستی همخوانی دارد. اما از برخی ابعاد دیگر، منافع این کشورها در این قضیه تفاوت دارد. درنتیجه، وضعی بسیار پیچیده دراین خصوص وجود دارد و این امیدواری بی نتیجه است که تصور کنیم با مقابله با تسلیحات گروه تروریستی داعش می توان با این گروه مقابله کرد. برای شکست دادن این گروه به راهبرد کلی تر نظامی و سیاسی نیاز است."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار