فروش اثر هنری چیزی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود و همه درگیر آن هستند.

شیوا عینی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: فروش اثر هنری اصطلاحی است که این روزها زیاد شنیده می‌َشود و می‌توان گفت همه، چه هنرمند،چه گالری‌دار و چه مجموعه‌دار درگیر آن هستند ولی سوال اینجا است که آیا واقعا این فروش اثر هنری به درستی انجام می‌شود.
 
وی افزود: یک زمانی وقتی هنرمندان دور هم جمع می‌شدند از کیفیت آثار حرف می‌زدند. از سبک‌های جدید هنری و کشف تکنیک‌های خاص ولی امروزه تنها بحثی که برای صحبت‌ کردن دارند این است که چه خبر از فروش.
 
وی خاطرنشان کرد: رایج شدن این مسئله که همه تنها به فکر فروش آثار هستند باعث شده که هنرمند نتواند با فراق بال و به دور از فکر فروش اثرش را خلق کند در حقیقت آثار ارائه شده بیشتر مسائل بازار هستند تا عرصه هنر یعنی هنرمند به جای بیان موضوع و حرف‌های ناگفته درونش باید به دنبال این باشد که الان گالری گرانی فروش خوبی دارد یا نه.
 
عینی ادامه داد: یک گالری‌دار موظف است هنرمندان را کشف و آنها را در عرصه هنر معرفی کند آثار او را به نمایش بگذارد و هنرمند را در مسیر خودش پیش ببرد و در کنار آن بازار واقعی هنرمند را نیز بوجود بیاورد ولی متاسفانه همه چیز به عکس است.
 
وی افزود: یک هنرمند جوان این روزها باید خودش به دنبال یک فرد سرمایه‌گذار بگردد و اگر کسی را پیدا کرد آن موقع است که بهترین گالری‌ها نیز پذیرای او و آثارش خواهند بود. البته این مسئله را هم نباید فراموش کرد که اگر گالری نباشد هنرمند فرصت دیده شدن را ندارد.
 
وی بیان کرد: مشکلات فروش و طرز تفکر دوستان مجموعه‌دار و گالری‌دار باعث می‌شود هنرمند فیگوراتیو به سمت کالیگرانی و هنرمند عکاس به سمت دیجیتال آرت برود و خلاصه اینکه از مسیر اصلی‌شان منحرف و دور می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک نقاش کسی که از جانب 3 طرف هنرمند گالری‌دار و مجموعه‌دار در حال بررسی وبیان این مسائل واقعا نگران هنر و هنرمندان جوان هستم امیدوارم سایه‌ای که این هیجان فروش بر روی هنر ما پهن کرده کمی کاسته شود و گالری‌داران محترم به دنبال آن هنرمند جوانی که تا دیروز دید جدیدش مورد پسند نبوده، برود و آرزو دارم که آن روز خیلی دور نباشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار