وندی شرمن: مطالب مربوط به توافق ایران و آژانس سیاسی شده است

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: مطالب مربوط به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وندی شرمن، معاون سابق جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و مسئول تیم آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران در دانشگاه هاروارد گفت: دموکراتها از توافق هسته ای به خوبی حمایت کردند و با هم متحد بودند.

فقط سه سناتور دموکرات با این توافق هسته ای همراهی نکردند. اعضای کنگره این مسئله را جدی گرفتند. اکثر اعضای سنا تلاش کردند از مفاد توافق هسته ای مطلع شوند. 

البته من به مجلس نمایندگان نیز توجه دارم. ما جلسات بسیار زیادی برای اطلاع رسانی به همه اعضای سنا و همه اعضای مجلس نمایندگان برگزار کردیم که برخی از آنها محرمانه و برخی دیگر علنی بود. 

جان کری، وزیر امورخارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا خودشان شخصا در این زمینه فعالیت کردند. خود من چندین جلسه برگزار کردم. من در جلسات محرمانه درباره پروتکلهای پادمانی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کردم که شماری از مسائل مربوط به آن سیاسی شده است و گفته می شود توافق های محرمانه بوده است، حال آنکه اینطور نیست. 

درواقع، این مطالب پروتکل های محرمانه پادمانی بود که شیوه عادی فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. از نظر مسائل سیاسی آمریکا، من نگرانی های زیادی درباره توافق هسته ای ایران دارم چراکه فضای سیاسی آمریکا بسیار دودسته است. 

ما به شدت به مسائل از منظر رسانه ای توجه می کنیم و نه اینکه به حکمرانی و حاکمیت درست توجه داشته باشیم. سیاست و رقابتهای انتخاباتی همانند حکمرانی نیست. در فصل ابلهانه فعالیتهای سیاسی انتخاباتی باید به کارهایی که انجام می دهیم توجه کنیم زیرا این مسئله بر حکمرانی ما تاثیر می گذارد. 

وقتی چهل و یک سناتور آمریکایی در بحبوحه مذاکرات، نامه ای به تهران نوشتند و سناتور تام کاتن هدایت این جریان را برعهده داشت، این کار غیرعادی بود و واقعا تاثیرگذار بود. 

من درک می کنم که سناتورها به شدت به این مسئله توجه دارند. من به این مسئله احترام می گذارم قطع نظر از اینکه با آن مخالف باشم یا موافق باشم. 

من به حق سناتورها در این زمینه احترام می گذارم. اما فکر نمی کنم ارسال نامه به تهران کار درستی بوده باشد. کاری که درست تر بود، مذاکراتی بود که صریح تر بود و در جریان بود. ما حاضر بودیم با هریک از سناتورهای آمریکایی دراین خصوص به صورت انفرادی یا گروهی به گفتگو بپردازیم و چندین جلسه نیز در این زمینه برگزار کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار