هيل: آمریکا باید در نگرشش در قبال ایران بازنگری کند

نشریه هیل نوشت حفظ سیاست پیشین واشینگتن در قبال ایران، به نفع منافع بلندمدت آمریکا نیست و حفظ کردن تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران، غیرموجه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه هیل (وابسته به کنگره آمریکا) در مطلبی نوشت: به رغم حل شدن مناقشه هسته ای ده ساله با ایران، دولت اوباما تصریح کرده است آمریکا به دنبال روابط اقتصادی با این کشور نیست و به این ترتیب امیدهای بخش بازرگانی آمریکا و جمعیت جوان ایران را به یاس تبدیل کرد.

هیل نوشت: کاخ سفید به جای تغییر دادن الگویی که در سیاست آمریکا درباره ایران وجود داشته و انزوای تهران را ارزشمندتر از جذب کردن آن دانسته است، اکنون همچنان سیاستی را دنبال می‌کند که کارآیی و مشروعیت خود را از دست داده است. واشینگتن با دنبال کردن این سیاست، خود را از ایران، در شرایطی دور نگه می دارد که فعالان عرصه بازرگانی اروپا و ‌آسیا برای ربودن فرصت های تجاری در بازارهای ایران، به سمت این کشور روانه شده اند.

بنابراین، زمان آن است آمریکا در این نگرش راهبردی خود بازنگری کند. دولت اوباما به این منظور باید به فصل های قبلی تاریخ دیپلماتیک آمریکا برگردد، جایی که نیکسون با چالش مشابهی در برابر یک قدرت منطقه ای مواجه بود و در آنجا تصمیم گرفت یک نگرش راهبردی جدید را انتخاب کند. 

متاسفانه کاخ سفید رویکرد معکوس این نگرش را با ایران دنبال می کند. واشینگتن با محدود کردن معامله بخش خصوصی آمریکا و ایران، این برداشت را نزد ایران تقویت می کند که آمریکا همچنان یک ابرقدرت متخاصم است که مصمم است از توسعه اقتصادی آن جلوگیری کند. این امر به جای تشویق کردن زمینه های اصلاحات در ایران، دشمنی آن را تشویق می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این سیاست به نفع منافع بلندمدت آمریکا نیست، زیرا روابط تجاری با ایران، می تواند مقدمه ای برای روابط سیاسی بهتر بین دو کشور باشد.

آمریکا دو دهه قبل تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد تا متحدان خود را نیز به دنبال کردن سیاست مشابه ترغیب کند. اما اکنون که آمریکا درها را به روی شرکت های اروپایی و آسیایی برای ازسرگیری روابط تجاری با تهران باز کرده است، حفظ کردن تحریم های تجاری آمریکا با ایران، غیرموجه است. 

در واقع با واگذار کردن یک اقتصاد نوظهور با هشتاد میلیون جمعیت به اروپا و آسیا، سیاست منزوی کردن ایران، به منافع راهبردی آمریکا لطمه می زند و بازار ایران را عملا در اختیار رقبای اقتصادی آمریکا قرار می دهد. 

بنابراین زمان مستعد شکل گیری یک چشم انداز تازه به ایران در واشینگتن است، چشم اندازی که در آن روابط اقتصادی،‌ موجب تحول در روابط سیاسی می شود. 

دولت های قبلی سعی کردند شکل روابط با ایران را عوض کنند اما هیچ یک از آنها از مزیت یک توافق هسته ای تاریخی بهره مند نبودند. همانطور که خود رئیس جمهور گفته است، «آمریکا آنقدر قدرتمند است که بتواند این پیشنهاد ها را بدون اینکه خود را به خطر بیندازد، بیازماید.»

 به دنبال سه دهه منزوی کردن ایران، اکنون زمان آن است این پیشنهاد را که جذب کردن ایران به نظم اقتصادی جهانی، برای آمریکا از ادامه منزوی کردن این کشور، سودمندتر است، بیازماییم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار