اصفهان؛

بهره برداری نخستین خانه آمار ایران در اصفهان

نخستین خانه آمار در ایران با هدف اشاعه دانش آماری و آگاهی از اهمیت و جایگاه علم آمار و کاربردهای آن در زندگی روزمره و صنعت کشور، در اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان؛مهمترین اهداف راه اندازی خانه آمار، عمومی کردن علم آمار در جامعه، آگاهی از اهمیت آمار در برنامه ریزی کشور و کاربرد آن در سایر علوم، ارتباط با مراکز، سازمانها و صنایع و تعامل با دانش آموزان و دانشجویان است

مدیر خانه آمار اصفهان در آیین افتتاح این مرکز گفت: پیرو توافقنامه هیات مؤسس خانه آمار و شهرداری اصفهان، خانه آمار بعنوان واحدی غیردولتی زیر نظر انجمن آمار ایران و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر اصفهان فعالیت می کند

دکتر نصرالله ایران پناه افزود: نخستین خانه ریاضیات در کشور نیز 15 سال قبل به مناسبت سال جهانی ریاضیات (2000 میلادی) در اصفهان تاسیس شد و اکنون حدود 37 خانه ریاضیات در سراسر کشور فعال است.
وی ادامه داد: موضوع خانه آمار نیز از چند سال قبل مطرح بود که در دو سال گذشته همزمان با سال جهانی آمار پیشنهاد تاسیس خانه آمار در اصفهان نیز عنوان شد.

وی اهداف خانه آمار اصفهان را در سه بخش دانش آموزی، دانشجویی و دانش آموختگی خواند و گفت: ما از ماه دی پارسال تا حدودی فعالیت های خانه آمار را آغاز کردیم که شروع آن در بخش دانش آموزی بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، دلیل اولویت بخشی در بخش دانش آموزی را افت تحصیلی در بین دانشجویان عنوان و اضافه کرد: لازم است که پایه تحصیلی دانش آموزان بویژه در درس آمار در مدارس تقویت شود.

ایران پناه به یکی از طرح های پیشنهادی خانه آمار اصفهان برای بهبود تدریس آمار برای دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد ما این بود که از کارشناسان ارشد رشته آمار برای تدریس این درس در آموزش و پرورش استفاده شود.

وی یکی از چالش های موجود در اجرای این طرح پیشنهادی را سیستم پذیرش وزارت آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش نیز هیچ فرد آماری استخدام نشد.

وی برخی از فعالیت های خانه آمار اصفهان را پژوهش درباره کاربرد آمار در سایر علوم و رشته های دانشگاهی، مرکز آموزش آمار اصفهان، کانون دانش آموختگان آمار استان و کارگاههای آموزشی اعلام کرد.

آمار به مجموعهٔ داده های عددی مربوط به یک موضوع مانند جمعیت، متوفیات، میزان تجارت داخلی یا خارجی، دما یا بارش ماهیانه گفته می شود
آمار، علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانش های تجربی انسانی با استفاده از روش های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده های تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) است

این علم امروزه کاربرد بسیاری در شاخه های مختلف علوم و فناوری از جمله محاسبات پیچیده و بزرگ به وسیله رایانه ها دارد

اول آبان در ایران به « روز ملی آمار و برنامه ریزی » و 20 اکتبر به روز جهانی آمار نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: خانه ، امار ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.