طلا در مخالفت با طرح برجام:

رد کلیات طرح برجام به معنای مخالفت با توافق نیست

نماینده مردم تهران گفت: رد کلیات طرح برجام به معنای این نیست که ما با توافق مخالفیم، بلکه مخالف عملی هستیم که عزت و شرف این ملت را زیر سوال ببرد،

با توافق مخالف نیستیم/ به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین طلا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز یکشنبه(19 مهرماه) در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، گفت: هیچ کشوری در تاریخ نمی‌ماند اگر استقلال خود را از دست بدهد تا غذا و دارو به دست بیاورد، ما 36 سال هزینه دادیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود:‌ یک مقام عالی رتبه کشور این نگاه را دارد که قدرت نظامی اقتدار نمی‌آورد بلکه قدرت کشاورزی اقتدارآفرین است این در صورتی است که باید سوال کرد آیا تفاوتی بین موشک و هویج نیست؟ آیا نگرانی اسرائیلی‌ها به خاطر هویج است یا موشک؟

طلا تاکید کرد: اگر آقای ظریف مذاکرات می‌کند این به دلیل برگ‌های برنده جریان مقاومت است به دلیل اینکه امروز سوخت 20 درصد، فردو، نطنز و 19 هزار سانتریفیوژ در کشور وجود دارد و اینها برگ برنده محسوب می‌شود.
 
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: در ماده واحده طرح مذکور آمده دولت در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که برنامه جامع  اقدام مشترک را ارائه دهید، برنامه با چه شماره تاریخ و پیوستی ارائه شده؟ 

وی ادامه داد: ‌رئیس جمهور با صدای رسا اظهار کردند تاکنون نه خود و نه همکارانش چیزی را امضا نکرده‌اند پس چه کسی این موضوع را گردن می‌گیرد آیا ما در خلاء تصمیم می‌گیریم؟

طلا افزود: طرحی که آقای ظریف به رئیس مجلس ارائه داد، یک پرینت بود و دو روز بعد گفتند که به دلیل اشتباه در ترجمه باید اصلاح شود؛ از کجا معلوم 2 ماه دیگر ترجمه تغییر نکند چرا یک متن اصلی برای استناد نداریم ما مخالف توافق و رفاه مردم هستیم اما مخالف پرینت ارائه شده هستیم به دلیل اینکه بنیان‌های حقوقی و اصول قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی رهبری و قوانین که مجالس تصویب کرده اند همه با این موضوع مغایر هستند.

وی ادامه داد: متنی نوشته شده که به امضای 17 نماینده مجلس رسیده و تقدیم هیئت‌رئیسه شده است، ما مخالف پرینت هستیم چون گفتمانی حاکم می‌کند که با اصل انقلاب، اسلام و جمهوری اسلامی در تضاد است به دلیل اینکه انقلاب اسلامی به خاطر موضوع کاپیتولاسیون شروع شد و اینکه یک کشور برای ما تعیین تکلیف می‌کرد.

طلا گفت: قدرت‌ها بنشینند و بگویند ما دوست نداریم شما استقلال علمی و نظامی داشته باشید قابل قبول نیست. به چه دلیل رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان اظهار داشت یکسری از مردم بدون سواد انتقاد می‌کنند و کسی بر نخواست؟ به دلیل اینکه فردا دانشجویی از استاد خود سوال تحقیقی کند استاد در جواب می‌گوید نمی‌شود زیرا توافق شده که تحقیقی انجام نشود این موضوع سرخوردگی برای نسل آینده در پی دارد این همان تفکر قاجار است که باعث شد تعهدنامه هایی مانند گلستان، ترکمانچای، پاریس و تالبوت به کشور تحمیل شود.

وی ادامه داد: امروز مگر کسی نگاه می‌کند مردم چه کشیده‌اند، در تاریخ می‌گویند گذشتگان با آینده ما چه کردند، بنابراین ما مخالف این پرینت هستیم به دلیل اینکه توسعه علمی کشور را 15 سال عقب می اندازد.

طلا گفت:‌ باید توجه کرد موضوع علم یک زنجیره پیوسته است و اگر بخشی از آن برداشته شود با مشکل روبرو می شویم، در علوم پزشکی، صنعت و عمران نیز علوم هسته‌ای مفید هستند بنابراین ما مخالف پرینت هستیم به دلیل اینکه برهم زننده استقلال اقتصادی کشور است و حداقل 15 سال چرخه های هسته‌ای ما را محدود می‌کند، ما مخالف پرینت هستیم چون در منطقه‌ای که آتش به پاست ایران جزیره صلح است اما پرینت باعث ایجاد حفره‌های امنیتی می‌شود؛ پرینت مذکور مباحث الهام بخش انقلاب اسلامی را برای نهضت‌های آزادیخواه دنیا محدود می‌کند به دلیل اینکه ما به دنبال حقوق خود هستیم.

عضو کمیسیون با بیان اینکه برخی‌ می‌گویند چرا به حزب‌الله کمک می‌کنید، گفت: این اظهارات این در حالی است که آنان بالای سر اسرائیل ایستاده‌اند و صهیونیست‌هایی که بیم بمباران غزه را نداشتند امروز نگران موشک‌های حزب‌الله هستند و نه هویج که محصول کشاورزی است.

طلا افزود: فرمان مقام معظم رهبری برای همه ما مطاع است اما تنها بیان نام مبارک ایشان را نمی‌خواهم بلکه رهبر معظم انقلاب عمل می‌خواهند و اینکه خطوط قرمز رعایت شود. مقام معظم رهبری خواستند که به دو موضوع توجه شود، اول اینکه مجلس بررسی کند و دوم اینکه ایشان فرمودند در رد یا قبول آن دخالتی نمی‌کنند، بنابراین باید یک چیزی ابتدا ارائه شود، نمی‌شود در خلاء تصمیم گرفت.

طلا تاکید کرد: رد کلیات طرح برجام به معنای این نیست که ما با توافق مخالفیم، ما مخالف رفاه مردم نیستیم به دنبال حق مردم هستیم بنابراین باید مردم ثروتمند شوند، ما مخالف چرخیدن سانتریفیوژها نیستیم ما مخالف عملی هستیم که عزت و شرف این ملت را خدای ناکرده زیر سوال ببرد، البته نه اینکه همکارانی که طرح مذکور را ارائه دادند باعث زیر سوال رفتن عزت می‌شوند اما باید با دقت و همراهی موجب عزت آفرینی بشویم.

طلا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در فاجعه منا دیپلماسی لبخند و چای خوردن پاسخگو نبود بلکه آن چیزی که جواب داد صلابت حیدرگونه مقام معظم رهبری بود، وزارت ارشاد مسئول برگزاری حج بود اما در آنجا مانده بودند که چه کنند، زمانی که مقام معظم رهبری ورود کردند و با ندای حیدرگونه قضیه را برگرداندند، لذا اگر توهینی نشد به دلیل نگاه مقاومت و غیورانه است نه دیپلماسی خنده.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار