گزارش اکونومیست:

گرمایش کره زمین/ جهان در انتظار تصمیمات مهم در نشست پاریس

به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کره زمین با خطر گرمایش روبروست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، تغییرات آب و هوایی با سرعتی بیشتر از گذشته، سبب گرم شدن کره زمین شده است. پس از شکست نشست تغییرات آب و هوایی کپنهاگ در سال 2009، کشورهای جهان به تغییر سیاست‌‌های خود پاسخ مثبت دادند. آنها تمایل خود را برای کاهش اجباری تولید گازهای گلخانه‌ای ابراز داشتند.

مرداد ماه، برنامه انرژی پاک آمریکا اعلام کرد با کاهش تولید دی اکسید کربن در نیروگاه‌های خود تا سال 2030، این کشور 870 میلیون تن کاهش در تولید دی اکسید کربن خواهد داشت. بر همین اساس، برزیل اعلام کرده است تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه‌ای را به 43 درصد سال 2005 خواهد رساند. همچنین چین با تغییر برنامه‌های اقتصادی خود از تولیدی به خدماتی، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهد داد.

اکونومیست در ادامه می‌نویسد: تغییرات آب و هوایی به چالش بزرگی برای افکار عمومی جهان تبدیل شده است. هنگامی که مذاکره‌کنندگان کشورهای مختلف در کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس با یکدیگر ملاقات کنند، باید این نکته را به یاد داشته باشند که جهان، پیش‌تر از تاثیرات گرم شدن جهانی، رنج برده است.

آمارها نشان دهنده افزایش تاسف‌بار انتشار گازهای گلخانه‌‌ای در جهان است. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2012، 58 درصد بیشتر از سال 1990 بود. غلظت دی اکسید کربن هوا در سال 1980، 340 واحد در میلیون بود؛ اما آمار کنونی 400 واحد در میلیون است.

انتظار منطقی این است که تا انتهای قرن حاضر، میزان دمای کره زمین تنها دو درجه افزایش یابد. برای تحقق این هدف، میزان حجم دی اکسید کربن موجود در جو باید کمتر از 1000 میلیارد تن باشد. این درحالی است که بر طبق تحقیقات مختلف مجمع جهانی تغییرات آب و هوایی، مجموع دی اکسید کربن جو در سال 2011، معادل 515 میلیارد تن بود. با فرض ثابت ماندن انتشار فعلی سالانه 140 میلیارد تن گاز گلخانه‌ای، در سال 2100 دمای کره زمین 4.5 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. این درحالی است که جهان پیش‌تر تنها 0.75 درجه سانتیگراد نسبت به قبل از انقلاب صنعتی گرم‌تر شده بود. 

آذرماه امسال، پاریس میزبان بیست و یکمین نشست جهانی تغییرات آب و هوایی خواهد بود. این نشست با حضور نمایندگان 175 کشور جهان، به وسیله سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. کشورهای شرکت‌‌کننده در این کنفرانس، می‌کوشند راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار