برپایی 14 تکیه عزاداری امام حسین(ع) ویژه ماه محرم

نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری ماه محرم با حضورحجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران و جمعی از خبرنگاران امروز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری ماه محرم با حضور حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن ناصری‌پور گفت: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بهترین‌ برنامه‌های 5 سال گذشته را مشخص کردیم و رویکرد آن را تغییر دادیم که در طول ماه محرم و از ماه سفر نسبت به اشاعه فرهنگ عظیم عاشورا و مکتب امام حسین (ع) برای شهروندان اقداماتی را انجام خواهیم داد. توضیح بیشتر اینکه ما 5 دهه را انتخاب کردیم که در هر دهه برنامه‌ای مشخص داریم.

وی افزود: در دهه اول ویژه‌برنامه‌های فرهنگی که در انتهای آن هیئت عزاداری در میدان امام حسین (ع) برقرار است برگزار می‌شود در دهه دوم اجرای تعزیه که گروه‌های سرآمد هنری آن را برعهده دارند اجرا می‌گردد. دهه سوم شامل دو نمایش است که عنوان یکی از آنها ردای سرخ خورشید می‌باشد.در دهه چهارم ویژه‌برنامه‌ای داریم که تمام مناطق تهران درگیر آن هستند و شامل جمع‌آوری نذری‌های مردم برای اجتماع عزاداران در اربعین است. مورد بعدی برگزاری هیئت عزاداری ویژه اقوام در میدان امام حسین (ع) است همچنین مدیریت فرهنگی منطقه 12 نیز برنامه‌های خاصی در این بخش اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میدان امام حسین (ع) مرکز ثقل برنامه‌هاست چهارده تکیه در آن برپا می‌شود که هر تکیه به موضوع خاصی می‌پردازد رویکرد امسال برنامه‌های رویکرد ارتقا سطح رفتاری جامعه است یعنی بحث سبک زندگی را در نظر داریم و در ماه محرم هم سبک زندگی و ارتقا آن در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: این چهارده تکیه که از ظهر روز چهارشنبه آغاز به کار می کند به شرح زیر است:

*تکیه روایت کربلا که شامل ماکتی از مسیر حرکت کاروان کربلا

*تکیه بعدی بصیرت نام دارد که به موضوع انحرافات عزاداری در سطوح مختلف می‌پردازد (شیعه لندنی)

*تکیه بعدی پرده عشاق است همچنین ویژه‌برنامه‌ای داریم که به تجلیل از خادمان امام حسین (ع) می‌پردازد و از سرآمدان فرهنگ و هنر در حوزه عاشورا تقدیر می‌کند.

ناصری‌پور اظهار کرد: یکی از تکیه‌ها تکیه شهدا است که سه محور اصلی دارد اول پرداختن به وقایع مهمی که برای انقلاب در محرم اتفاق افتاد مورد دوم گرامی‌داشت شهدایی است که در روز عاشورا به شهادت رسیدند و سوم هم عهدی با شهدا است.

وی افزود: تکیه آفتاب در حجاب بحث عفت را پیگیری می‌کند تکیه بر شخصیت برجسته حضرت سکینه دارد. کار بعدی ما تکیه احسان است که بحث نذری را از اول محرم پی می‌گیرد همچنین تکیه هنر را داریم که سرآمدان هنر به آنجا می‌آیند و یک سمپوزیوم را اجرا می‌کنند که در اربعین از ان رونمایی می‌شود تکیه عتبات که نذورات را جمع‌اوری می‌کند.

وی گفت: در بین این برنامه‌های فرهنگی نایب‌الزیاره بودن را هم داریم که افرادی مطمئن هستند اربعین به کربلا می‌روند می‌آیند و در آن ثبت نام می‌کنند و نام افرادی را که قادر به سفر به کربلا نیستند در دست می‌گیرند و روز اربعین با آنها ارتباط تلفنی برقرار می‌کنند.

ناصری‌پور توضیح داد: ما هر سال در محل خیمه عزاداری سخنرانی هم خواهیم داشت همان طور که گفتم آغاز برنامه‌ها روز چهارشنبه است که با حمل پرچم امام حسین (ع) شروع خواهد شد. برنامه‌های جنبی ما نیز شامل مقتل‌خوانی ظهر عاشورا، اقامه نماز و مشارکت جدی در پیاده‌روی روز اربعین است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پرده عشاق هر روز از شبکه سه سیما پخش خواهد شد همچنین برنامه‌های رادیویی با محوریت ماه محرم از رادیو جوان نیز در دستور کار است برنامه‌هایی مثل اجرای شعر خوانی از شب اول ماه محرم اجرا خواهد شد و بخش پرده‌خوانی را داریم که در محل عزاداری انجام می‌گردد.

وی اظهار کرد: تقریبا همه مراسم ما در سازمان به نوعی درگیر این موضوع هستند و علاوه بر برنامه‌های ذکر شده برنامه‌های دیگری نیز خواهیم داشت مثل برنامه در آستانه عرش که دو شب است در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود 5 منطقه تعزیه خواهند داشت مجالس شعر آیینی هم برگزار خواهند شد که همه این برنامه‌ها از روز چهارشنبه رسما آغاز به کار می‌کنند.

وی عنوان کرد: سه تکیه دیگر هم داریم که به ادب وفا تابع و اطاعت‌پذیری می‌پردازد. محصولات فرهنگی نیز هست که از منبرهای معاصر تهران دو سی‌دی خواهیم داشت یکی صحبت‌های خود منبری‌ها است و دیگر توصیه‌ آنها و یکی نیز شعرهای ویژه دهه اول که توسط شاعران وقف گردیده و یکی پرچم زیبای ویژه این ماه که به هیات‌ها اهدا خواهد شد. عزاداری اقوام نیز در میدان امام حسین (ع) همانند سال‌های گذشته بسیار جذاب خواهد بود. 110 مبلغ برای 110 هیات اعزام می‌شوند که پاسخ به شبهات روز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بر عهده آنها است.

ناصری‌پور در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: تا قبل از اربعین ده تا از مداحی‌های قدیمی بازخوانی می‌کنیم و در اختیار هیات‌ها قرار می‌دهیم البته یک مراسم سوگواری در منطقه 5 اجرا خواهد شد همچنین سوگواری خمسه نیز در فرهنگسرای ابن سینا واقع در منطقه 2 اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار