گزارش وال استریت ژورنال:

توافق هسته‌ای نیز مانع کاهش تنش‌های ایران و آمریکا نشد

وال استریت ژورنال در گزارشی محکومیت خبرنگار آمریکایی و آزمایش موشکی جدید ایران را از دلایل اصلی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نگرانی‌ آمریکا درباره چشم‌انداز امنیتی خاورمیانه و سیاستهای داخلی ایران، تنش‌ها میان دو کشور را، به رغم دستیابی به توافق هسته‌ای، تشدید کرده است. آزمایش موفقیت‌آمیز عماد (موشک بالستیک دوربرد جدید ایران ) و محکومیت جیسون رضاییان — خبرنگار روزنامه واشینگتن پست — به جرم جاسوسی، از دلایل تشدید تنش‌ها در هفته‌های اخیر عنوان شده است.

به ادعای نگارنده این گزارش، عربستان و رژیم صهیونیستی، هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه، بسیار نگران پوششی سیاسی‌ هستند که به دلیل توافق اخیر برای ایران ایجاد خواهد شد. آن‌ها ادعا می‌کنند این توافق، مجال بیشتری به ایران برای دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از دولت سوریه خواهد داد. 

در ادامه ادعا شده است یکی دیگر از این نگرانی‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران پس از لغو تحریم‌ها و استفاده از آن‌ها در کمک به کشورهای هم‌پیمان ایران در خاورمیانه است. بنابر گزارش مذکور، آمریکا و اروپا نگرانند تقابل عربستان و ایران درباره مسئله یمن، منجر به بروز جنگ جدیدی در خاورمیانه شود. 

ریچارد نفیو، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا تا  اواخر سال گذشته میلادی، ضمن ابراز نگرانی درباره توانایی دولت اوباما در اجرای توافق ایران به دلیل تنش‌های اخیر گفت: خطر زیادی وجود دارد که مسائل غیرهسته‌ای، بر توافق هسته‌ای ایران سایه بیندازند.

جان کربی، سخنگوی وزارت کشور آمریکا، ادعا کرده است: واشینگتن اقدامات ایران را زیر نظر دارد و در صورتی که آزمایش موشکی جدید این کشور ناقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، برخورد مناسب انجام خواهد شد.

به باور نویسنده این گزارش، توافق اخیر می‌تواند از طرفی دیگر، به همکاری‌های دوجانبه برای حل بحران‌های منطقه مانند سوریه و یمن تبدیل شود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، توافق مذکور را فرصتی مناسب برای حل دیگر مسائل منطقه به کمک ایران دانست.

منتقدان دولت اوباما ادعا می‌کنند تهران و مسکو در مراحل پایانی توافق، آمریکا را فریب دادند و اکنون نیز نباید از همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه برای تقویت دولت بشار اسد تعجب کرد. آن‌ها همچنین معتقدند در سایه این توافق، واشینگتن صلابت لازم برای درخواست آزادی زندانیان آمریکایی را از دست داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار