لزوم ارتقای کیفی منطقه 12 از بعد مادی و معنوی

شهردار تهران گفت: در منطقه 12 باید ابعاد کیفی زندگی ارتقاء پیدا کند و علی رغم مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد باید به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بخش‌هایی از این منطقه نیز توجه کنیم.

 به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد باقر قالیباف شهردار تهران به منظور ارائه گزارش محله هرندی در جلسه امروز شورا حاضر شدو اظهارکرد:تشکر می‌کنم که در جلسه رسمی علنی با حضور اصحاب رسانه امکان حضور بنده و همکارانم نیز فراهم شد تا به یکی از چالش‌های شهر بپردازیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در شورای دوم اهمیت نهاد اجتماعی شهرداری را مطرح کردم، یاد آور شد: در شورای دوم که از نیمه آن خدمت توفیق پیدا کردم به رویکرد اجتماعی و فرهنگی شورا اشاره کرده بودم که شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی باید به سمت نهاد اجتماعی پیش برود.

وی افزود: با تمام وجود و سختی‌های مشکلات سعی کردیم در این مسیر پیش برویم و از بخش توسعه و پیشرفت، عمران چیزی کم نگذاریم و البته امروز تمام شهروندان این مسئله را تایید کرده‌اند.

قالیباف با اشاره به تفاوت اساسی نظام اسلامی با نظام غیر اسلامی تاکید کرد: نباید در نظام اسلامی به توسعه و زیر ساخت‌ها توجه کرد بلکه هدف نهایی در نظام اسلامی فراهم کردن شرایط برای عبادت خدا است و نباید صرفا به فکر تامین امکانات مادی باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت بایدها و نباید‌های شهر اسلامی گفت: در یک نظام اسلامی باید و نبایدهایی وجود دارد که از جمله ‌آن باید به لزوم تعلم و تکریم اشاره کرد و همچنین با فقر و شکاف نیز مبارزه کنیم.

قالیباف ادامه داد: در جلسه امروز مسئله را طرح و راهکارها و جزئیات آن را نیز در ادامه بیان می‌کنیم اما آنچه که اهمیت دارد این است که برای مقابله با چنین مشکلاتی چه باید کرد؟

وی گفت: ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی بر محله هرندی منطقه 12 از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در منطقه 12 با وجود مشکلات زیاد ظرفیت‌هایی نیز وجود دارد و البته در بخش‌هایی از منطقه 12 سرمایه‌هایی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم تا جریان زندگی در منطقه 12 بازگردد.

شهردار تهران افزود: مشکلات محله هرندی در دو بعد مادی و کالبدی و دیگری موضوعات رفتار و غیر فیزیکی قابل ذکر است.

قالیباف بیان کرد: از دیگر مشکلات این محله رشد بافت‌های فرسوده و غیر میراثی که مالکیت این املاک را افراد ناشناس در دست دارند و یا اگر املاک در تصدی خود مالک باشد ملک به بدترین شکل ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته، است و افراد در شرایط بدی در آنجا ساکن هستند، حتی در بعضی موارد مکان مسکونی به کارگاه‌ها تبدیل شده است.

وی با اشاره به گستردگی و پیچیدگی‌های آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی گفت: اعتیاد کارتن خوابی، دزدی، شرارت و فساد از یک منظر و از منظر دیگر معضلات سنی، قومی، شهری و روستای و مهاجرت از مشکلات این محله هستند و اهالی این محله در بستری از بیکاری و مهاجرت و نارسایی‌های شهری زندگی می‌کنند.

شهردار تهران با اشاره  مشکلات پیش رو خانواده‌های ساکن محلی هرندی افزود: اعتیاد تنها معضل پیش روی خانواده‌های این محله نیست و نا امنی از چالش‌های مهم دیگر است زیرا در این محلات امنیتی وجود ندارد .

قالیباف گفت: 5 سال است به طور شخصی درگیر مشکلات این محلات هستم و لذا به پیچیدگی‌های موضوع احاطه کامل دارم و حداقل 25 سال است با موضوع آشنا هستم.

وی بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است محله هرندی آغشته به آسیب‌های اجتماعی شده است و وقتی عرصه بر مردم این محله تنگ می‌شود اقدام به حضور دست جمعی مقابل شهرداری ناحیه می‌کنند این در حالی است که متولی خاصی برای رسیدگی به مشکلات مردم وجود ندارد.

شهردار تهران ادامه داد: نکته بعدی عیان بودن آسیب‌های اجتماعی در این محله است و در خصوص مشکلات دیگر ساکن بودن افراد غیر بومی در این محلات اعم از کارگران قانونی و غیر قانونی است.

قالیباف گفت: در بحث ایمنی نیز این محلات با مشکل روبرو هستند از جمله در مقابل حریق و زلزله بسیار آسیب پذیر هستند به عنوان مثال اگر در محله بازار حریقی صورت گیرد از نظر امداد رسانی با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به نکات مثبت موجود در منطقه هرندی افزود: ما معتقد هستیم محله هرندی حسن‌های زیادی نیز دارد نخست منطقه 12 از نظر مکان رویداد منطقه خوبی است مانند بازار و دارای سرمایه اجتماعی خوبی است . در محله هرندی خانواده‌های اصلیل زندگی می‌کنند که در اوج آسیب‌های فراوان فرزندانی خوب و  تحصیل کرده تربیت کرده‌اند.

شهردار تهران گفت: از جمله محسنات این محله فعالیت NGO فعال و فعالیت بیش از 230 مسجد است.

قالیباف در خصوص کرایه کار در محله هرندی افزود: نخست باید عنوان شود محله هرندی به یک محله کانونی از نظر آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است و فعالیت در این منطقه می‌تواند بازخورد زیادی در دیگر محلات داشته باشند .

وی گفت: اگر در طول شب به این محله مراجعه کنید متوجه می‌شوید تمام کالاهای که در طول روز در دیگر محلات دزدی شده در این محله به فروش می‌رسد.

شهردار تهران در خصوص دیگر مشکلات این محله اضافه کرد: از معضلات این محله وجود افراد غیر بومی و مهاجر است در نتیجه معضلات این محله گاهی فر منطقه‌ای می‌شود.

قالیباف گفت: اتفاقات این محله مختص به چند سال گذشته نیست و شهرداری تهران 5 سال متوالی در خصوص مشکلات این محله به صورت روزانه در حال مطالعه است و در حال حاضر به تمام مشکلات آشنا و در نتیجه می‌توانیم فعالیت خود را به صورت هدفمند آغاز کنیم و قابل ذکر است که در این زمینه از تمام NGO و مشاوره‌های موجود کمک گرفته شده است.

وی ادامه داد: مشکلات این محله به حدی رسیده اگر برخورد جدی صورت نگیرد به مشکلی غیر قابل حل برای مدیریت شهری و افراد پاسخگو تبدیل می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: این منطقه مرکز شهر تهران محسوب می‌شود و اقدامات در آن به یک الگوی مهم کشوری برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

قالیباف با اشاره به این که ما نمی‌توانیم به تنهایی تمام کارها را انجام دهیم بیان کرد: در این خصوص نیازمند همکاری میراث فرهنگی،کمیته امداد، وزارت خانه‌های بهداشت، رفاه،آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری، مجلس و در بخش بسیار موثرتر به قوه قضاییه نیازمندیم.

وی گفت: فعالیت‌ها در این محله در بخش کالبدی و شهر سازی شامل تامین زیر ساخت‌ها، توسعه پارکینگ‌ها، مداخله در بازسازی بافت‌های فرسوده، پایش و نظارت در طرح‌های مصوب و احیا و بازسازی بناهای تاریخی در بازار است.

شهردار تهران در خصوص ویژگی‌های طرح انضباط شهری افزود: این طرح باید با رویکرد جامعه محوری، برنامه ریزی منسجم و جلوگیری از کار جزیره‌ای شروع به فعالیت کند و پویایی در این طرح بسیار مهم است و باید آن را یک طرح بین رشته‌ای و تعاملی دانست.

قالیباف در خصوص چالش‌های پیش رو این طرح گفت: چالش‌های محتوایی زیادی پیش روی این طرح است زیرا هیچ مدل بومی برای مواجه با این مشکلات وجود ندارد قبلا در محله‌ای خاک سفید با مشکلاتی مواجه بودیم، اما مشکلات خاک سفید با مشکلات محله هرندی کاملا متفاوت است.

وی افزود: از دیگر مشکلات پیش روی این طرح نا همگرایی میان نظریه پردازان، مشکلات درون سیستمی و مدیریت شهری و اهمال و سستی است و نباید تک بعدی و سطحی نگری به موضوع محله هرندی نگاه کرد .از دیگر چالش‌ها برون سیستمی و نگاه سیاست زده و عدم همکاری سایر نهادهای زیر نفوذ است.

قالیباف تصریح کرد: در خصوص اجرای این طرح انتظاراتی داریم از جمله هم دلی و هم یاری، مشاوره و زبان بلیغ مسئولان که به صورت متوالی پیگیر مشکلات پیرامون محله هرندی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار