قشقاوی: فکر می‌کنم فرجام برجام در شورای نگهبان هم مثبت باشد/ فعلا قصد ورود به چرایی بازداشت معلمان در امارات نداریم

معاون پارلمانی وزارت خارجه گفت: در حال حاضر پیگیر بازداشت 9 معلم ایرانی در امارات متحده هستم و وکیلی گرفته شده است.

قضیه بازداشت معلمان ایرانی در امارات درحال پیگیری است/ فعلا قصد ورود به  چرایی بازداشت نداریم
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ حسن ‌قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به حادثه بازداشت 9 معلم ایرانی در امارات متحده عربی در جمع خبرنگاران گفت: بنده 3 ساعت بعد از واقعه بازداشت این 9 معلم ایرانی اقدامات لازم را در این موضوع آغاز کردم.

وی با بیان اینکه عزت معلمان ما در سرتا سر دنیا مهم است، افزود: از ابتدا موضوع رسیدگی به بازداشت معلم ایرانی در امارات متحده برایمان امری مهم بوده و ما از اولین ساعات شنیدن این خبر دست به کار شده‌ایم.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه چه در حادثه منا و چه در حادثه بازداشت معلمان ایرانی وزارت خارجه خالق مشکلات نبوده است، متذکر شد: برخی نمایندگان در این رابطه نقدی به ما داشته‌اند که ما در جواب به آنها گفتیم فعالیت ما هم به مانند فعالیت شماست. چرا که ما می دانیم نمایندگان خالق مشکلات در حوزه های انتخابیه خود نیستند و همواره در مواجه با مشکلات قرار دارند.

قشقاوی با بیان اینکه بنده از ابتدای اطلاع‌رسانی در رابطه با بازداشت معلمان ایرانی سریعا تماس گرفتم، بیان داشت: همچنین در راستای این موضوع بنده تماسی با سفیر امارات در ایران داشتم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قصد نداریم درباره چرایی ابعاد بازداشت معلمان ایرانی در امارات ورود کنیم، گفت: بنده امروز ساعت 14 برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر خواهم شد، اما در حال حاضر قصد ندارم در رابطه با حدود و قصور اظهار نظر داشته باشم.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دکتر ظریف پیگیری زیادی در رابطه با بازداشت 9 معلم ایرانی در امارات داشته‌اند، تاکید کرد: وزیر امورر خارجه همواره به ما در رابطه با این موضوع تاکید داشته اند که فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: همچنین در رابطه با ابعاد این موضوع در حال حاضر سفارت ما در امارات وکیلی را تعیین کرده که پیگیری‌ها از سوی آن وکیل در حال رسیدگی است.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعاهای دادگاه العین مبنی بر در اختیار داشتن مجوز دبی این معلمان گفت: در این موضوع ما حاضر شدیم تا یادداشتی در اختیار دادگاه العین قرار دهیم.

وی افزود: اگر چه صحت ادعای در اختیار داشتن داشتن مجوز دبی برای این معلمان هنوز مشخص نشده است اما ما همواره تاکید داشته ایم که می‌توانیم تضمینی در این رابطه به دولت امارات بدهیم.

قشقاوی با بیان اینکه مجموعا 25 نفر ایرانی از سوی طرف اماراتی مجوز فعالیت نداشتند گفت: در حال حاضر 9 نفر از 25 نفر بازداشت شده‌اند و بنده امیدوارم پیگیری‌های ما به زودی نتیجه دهد و مشکلات هر چه زودتر حل شود.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به ادعاهایی مبنی بر انفعال وزارت خارجه در این موضوع خاطر نشان کرد: معتقدم وزارت امور خارجه هم در این موضوع و هم در موضوع حادثه منا بسیار فعالانه وارد عمل شده است.

قشقاوی  در ادامه با اشاره به بررسی جزئیات طرح برجام در جلسه امروز مجلس گفت: با اقدام بسیار مثبتی که امروز در مجلس انجام شد زمینه مناسبی برای اجرای برجام فراهم می‌شود که البته باید منتظر نظر شورای نگهبان هم باشیم.

وی افزود: همانطور که من از قبل پیش‌بینی می‌کردم، فرجام برجام در مجلس مثبت است و در شورای نگهبان هم فکر می‌کنم به همین صورت خواهد بود.

قشقاوی با ابراز خرسندی از اجازه به دولت جهت فراهم آوردن اجرای برجام در فرصت 90 روزه، گفت:‌ ابتدا طبعا اعلام لغو یا توقف تحریم‌ها طبق آنچه در کنگره آمریکا مصوب شده است و لغو تحریم های اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و پس از آن اجرای متقابل انجام می‌شود. یعنی عملیات برای تحقق تعهداتی که ما داریم و تعهداتی که طرف مقابل دارد که در نهایت همه چیز به خوبی عملی خواهد شد و آثار خیر و برکت آن در اقتصاد ملی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اظهار داشت: بنده و آقای ظریف از جلسه شب گذشته با دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر نداشتیم و آقای ظریف و همکاران‌شان آماده بودند که در مجلس در مقام پاسخگویی حاضر شوند ولی خوشبختانه اقدامات خوبی در صحن علنی صورت گرفت.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت:‌ این عبارت که اعلام کردند آقای ظریف جلسه علنی را ترک کرده است درست نیست و ایشان پس از اتمام مراحل قانونی طرح جلسه را ترک کرد و به احترام مجلس به همراه 2 معاون خود آقایان عراقچی و تخت‌روانچی در مجلس حضور داشت.

وی جلسه امروز و قبلی مجلس را بسیار خوب عنوان کرد و اظهار داشت: درست است که برخی حواشی وجود داشت اما متن، مهم‌تر از حاشیه است و آن این است که مخالف و موافق در یک فضای دموکراتیک و جدی نظرات خود را مطرح کردند و این یک ارزش بالا در کار پارلمانی دارد و دنیا می‌فهمد که نمایندگان و فراکسیون‌ها نظرات خود را به صورت آزادانه مطرح می‌کنند. من فکر می‌کنم یک کار زیبای تعاملی صورت گرفت.

قشقاوی تصویب طرح اجرای برجام را تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جاری برشمرد و گفت: یکی از جلوه‌های ارزشمند این شعار در دو جلسه اخیر مجلس و رأی خوب 64 درصدی به طرح اجرای برجام نشان داده شد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت:‌ مسئولیت دولت پس از تصویب طرح اجرای برجام زیاد خواهد شد چون دولت مجری برجام است.

گفتنی است؛ از چند روز پیش 9 معلم مرد ایرانی و 13 معلم زن به بهانه نداشتن بطاقه‌العمل (کارت کسب وکار) و هم‌چنین مجوز کاری در منطقه العین که زیر نظر ابوظبی است بازداشت شده‌اند که البته معلمان زن به قرار کفالت در حال حاضر آزاد شده‌اند.

طبق آن چه که مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند مجوز کار این معلمان مربوط به دوبی بوده و شامل منطقه العین نمی‌شده است.

پرونده این معلمان در حال حاضر در دست دادستانی منطقه العین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
تکلیف دولت که مشخص است، هم ملت و هم خواص باید نگران باشند. هرکس نگران نیست احتمالا از عمق فاجعه بی خبر است. یکی از سنت های خداوند درباره ملّت هایی که با دشمن دست سازش داده اند و راضی به سلطه دشمنان خدا شده اند، به ذلت کشانده شدن آنان است. امیرالمؤمنین (ع) در این باره می فرمایند: «فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ به خدا سوگند هر ملتى در درون خانه‏اش مورد هجوم دشمن قرار گيرد، حتماً ذليل خواهد شد.» (نهج البلاغه؛خ۲۷)
ملتی که در برابر نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دشمن واکنشی از خود نشان ندهد و منفعل باشد، طعم ذلت را خواهد چشید.
مردم خودتون سرنوشت و سعادتون انتخاب می کنیید با این رای و نظری که می دهید.
آخرین اخبار