سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای ایجاد واحدهای متانول/ ایران میزبان غول‌های اروپایی

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان سال 95، 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت، گفت: هم اکنون شرکت‌های ژاپنی، ایتالیایی و فرانسوی آماده ورود به صنعت پتروشمیی ایران هستند.

غول‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مراسم کلنگ‌زنی تولید محصول صنعت تایر (ESBR)  از بهره‌برداری هفت طرح نیمه تمام پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها 4 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود؛ علاوه بر این  9 پروژه دیگر نیز تا پایان سال 95 به بهره برداری خواهد سید که در مجموع 10 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.

شعری مقدم با اشاره به مذاکرات شرکت‌های ژاپنی، ایتالیایی و فرانسوی در عرصه صنعت پتروشیمی گفت: این کشورها آماده سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی هستند و ما به آنها یادآور شدیم که صرفا خریدار تکنولوژی آنها نبایشم بلکه باید سرمایه‌گذاری زیربنایی در صنعت پتروشیمی شکل بگیرد و امیدواریم که با لغو تحریم‎ها و نهایی شدن برجام بتوانیم در عرصه صنعت پتروشیمی گام‌های بلندی را برداریم.

شعری مقدم خاطرنشان کرد: به زودی ما در پی آن هستیم که ارز موردنیاز صنعت پتروشیمی را برطرف نماییم.

وی با اشاره به مجوزهایی که برای کود اوره و متانول در کشور داده شده است، گفت: متأسفانه در این خصوص نگرانی هایی وجود دارد که ما این موضوع را با مجلس و وزیر نفت مطرح کردیم که اگر متانول تولید به بالاترین حد مصرف جهانی برسد شرکت های متانول محصول خود را به فرآورده دیگر تبدیل نمایند.

ورود 25 میلیون تن متانول ایران تا چند سال آینده به بازارهای بین‌المللی

عباس شعری‌مقدم معاون وزیر نفت در جمع خبرنگاران در خصوص نامه چهار وزیر به رئیس جمهور اظهار داشت: این نامه بر اساس مسائل زیادی از جمله مسائل اقتصادی و تحریم‌ها نوشته شده است و البته واضح است که بررسی قیمت خوراک پتروشیمی ربطی به این نامه ندارد.

شعری‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خوراک از 13 سنت کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: در این خصوص اطلاع چندانی نداریم اما وزیر نفت به دنبال این است که به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

وی در مورد وجود فشار بر رئیس جمهور و وزیر نفت در خصوص کاهش قیمت خوراک تأکید کرد: بنده در این زمینه اطلاعی ندارم ولی امیدوارم بهترین تصمیم در مورد خوراک پتروشیمی گرفته شود.

شعری‌مقدم از ورود 25 میلیون تن متانول ایران تا چند سال آینده به بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: تا چند سال آینده میزان مصرف این ماده بیشتر از 16 میلیون تن نخواهد بود از این رو از هم اکنون دنبال تبدیل مازاد متانول به سایر فرآورده‌ها هستیم.

وی حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد واحدهای متانول به سایر فرآورده‌های نفتی را حداقل یک میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار