سالمندی پویا از اولویت‌های متولیان بهداشت و درمان کشور است

رسیدگی به مسایل سالمندی، نیاز به رویکردهای بهینه و هدفمند دارد و سالمندی پویا از اولویت های متولیان بهداشت و درمان کشور است.

حمیدرضا خرم خورشید در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  افزود: سرعت پیرشدن در ایران ، زیاد است و دو علت سبب آن شده است ، 1- الگوی جمعیتی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کرد و طی سالهای 1365 تا 1369، جمعیت از رشد 3/6 درصدی برخوردار شد ، ضمن آنکه بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی‌، سبب شد تا طول عمر افزایش یافته و جامعه رو به پیری برود.

وی با اشاره به اینکه براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، تا سال 2020 میلادی، جمعیت افراد مسن (بالای 60 سال) در جهان، به یک میلیارد نفر می‌رسد‌، گفت: رشد سریع جمعیت سالمندان‌، حتی باعث شده است تا شرکت‌های چند ملیتی مانند شرکت‌های دارویی ، بفکر نیازهای این قشر از جامعه باشند بطوری که هم اکنون اولین داروهای تولیدی این شرکت ها را به ترتیب داروهای بیماری آلزایمر، داروهای ضد استرس و داروهای ضد بیماریهای واگیردار تشکیل می دهند.

دکتر خرم خورشید افزود: بهترین رویکرد در این خصوص که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را اعلام کرده است، ایجاد فرصتهای لازم و کافی برای سالمندان جهت داشتن دوران سالمندی پویا و با کیفیت‌، به لحاظ سلامت جسمی‌، روانی‌، اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی است تا آنان بتوانند همچنان در امور اجتماعی ، مشارکت داشته باشند.

‌وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین حجم بیماریهای چند وجهی‌، مربوط به سالمندان است و بیشترین بار اقتصادی از این بابت‌، به نظام سلامت کشور تحمیل می‌شود، لذا باید از بدو تولد‌، در مسیر زندگی و رشد و تکامل افراد جامعه، دقت و توجه کافی و وافی صورت بگیرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با معرفی این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه یونیک در زمینه توانبخشی و سالمندی‌، گفت‌: اولین گروه آموزشی سالمندشناسی در این دانشگاه تاسیس شد و هم اکنون تنها مجری دوره PHD سالمندشناسی در کشور است، ضمن آنکه مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه یکی از مراکز تحقیقاتی فعال در کشورمی باشد.

‌وی افزود: هم اکنون بیش از 120 دانشجو در سه مقطع فوق لیسانس‌، MPH و PHD  سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌، مشغول به تحصیل هستند و برنامه ریزان و سیاستگذاران ارتباط بسیار خوبی با این دانشگاه دارند.

‌خرم خورشید، هدف اصلی از برگزاری کنگره بین المللی بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان را  به روز کردن متخصصان رشته‌های مرتبط و متخصصان رشته سالمندی در ایران با آخرین یافته های علمی در زمینه طب سالمندی و سالمندشناسی و همچنین  حساس سازی مسئولان، از سیاستمداران، قانونگذاران، و مسئولان رده بالای اجرایی کشور روی مباحث مربوط به سالمندی  ذکر کرد.

‌رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان سخنانش، آمادگی مسئولان‌، هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه را برای همکاری‌های علمی و تحقیقاتی در خصوص مسایل سالمندی‌، اعلام کرد و افزود: امیدواریم توان علمی مراکز تحقیقاتی‌، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بتواند در بررسی نیازهای قشر سالمند کشور و رفع آنها ، تاثیرگذار باشد.
   
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار