نیم قرن حسرت برای یک فنجان قهوه در برزیل

تیم ملی امید کشورمان با تغییرات زیاد مربیان خود چهل سالی است که نتوانسته به المپیک صعود کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان: تیم ملی امید کشورمان هم اکنون بدون سرمربی سپری می کندو خاکپور با وجود قهرمانی در رقابت های غرب آسیا نیز با حضور کمتر از یک سال در تیم ملی از هدایت این تیم استعفا کرد.

تیم ملی زیر 23 سال کشورمان در چند سال گذشته با تغییر زیاد کادرفنی و مدیریت همراه بوده است و همین امر باعث شده است تا تمرکز لازم روی این تیم وجود نداشته باشد و حسرت 40 ساله ای را برای رفتن به المپیک در دل داریم.

نخستین سرمربی تیم ملی امید کشورمان ایرج سلیمانی بود، وی در سال 1359 هدایت این تیم را بر عهده گرفت تا 2 سال پس از آن روی نیمکت تیم ملی زیر 23 سال نشست.

مرحوم سلیمانی در سال 1387 دار فانی را وداع گفت. پس از سلیمانی هدایت تیم امید به عهده محمود یاوری رسید.

یاوری در چهارده حضورش روی نیمکت تیم ملی 9 برد، چهار تساوی و یک شکست بدست آورد و توانست در 64 درصد بازی های  تیم ملی امید پیروز از زمین مسابقه خارج شود.

پس از حضور 2 ساله یاوری روی نیمکت امیدها بار دیگر ایرج سلیمانی سکان هدایت این تیم را برعهده گرفت و هشت سال در تیم امید بین سالهای 1363 تا 1371 کار کرد.

پس از حضور این 3 مربی، حسن حبیبی،انور هادژیابدیچ، یورگن گده، بار دیگر حسن حبیبی، ابراهیم قاسمپور،‌اگون کوردس،‌مهدی مناجاتی، برانکو ایوانکوویچ،محمد مایلی کهن،‌حسین فرکی، رنه سیمئونه، وینکو بگوویچ، تناد نیکولیچ، غلامحسین پیروانی، هومن افاضلی، علیرضا منصوریان،‌نلووینگادا و محمد خاکپور هدایت تیم ملی امید را در 35 سال برعهده داشتند و میانگین حضور آنها روی نیمکت تیم ملی کمتر از 2 سال است.

بیشترین مدت حضور روی نیمکت تیم ملی مربوط به ایرج سلیمانی است و کمترین آن  مربوط به ارگون کوروس آلمانی و نلو وینگادا پرتغالی است.

افتخارات:

تیم ملی امید در سال 2002 با هدایت برانکو ایوانکوویچ به مدال طلا بازی‌های آسیایی 2002 کره جنوبی رسید و همچنین در سال 2006 در بازی های آسیایی دوحه قطر با هدایت رنه سیمئونه به مدال برنز رسید.

در بازی های آسیایی 2010 چین تیم ملی امید کشورمان با تیم های ترکمنستان، بحرین و ویتنام هم گروه شد و توانست با 9 امتیاز و اقتدار کامل به مرحله بعد صعود کند.

شاگردان پیروانی  در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف مالزی رفتند و این تیم را با نتیجه 3 بر یک شکست دادند و به مصاف عمان در مرحله یک چهارم نهایی رفتند.

امیدهای ایران در آن دیدار نیز درخشان عمل کردند وبا یک گل از سد این تیم گذشته و حریف ژاپنی در نیمه نهایی شدند. تک گل ایران را در آن دیدار حمیدرضا علی عسگر در دقیقه 41به ثمر رساند.

در دیدار نیمه نهایی نیز شاگردان غلامحسین پیروانی با شکست 2 بر یک از ژاپن از صعود به فینال باز ماندند و در دیدار رده بندی نیز با شکست 4 بر 2 مقابل کره جنوبی به مقام چهارمی این مسابقات دست یافتند.

در بازی‌های آسیایی 2014 نیز کسب نتایج بسیار ضعیف و دور از ذهن شاگردان نلو وینگادا سبب شد ایران برای نخستین بار از رسیدن به مرحله حذفی این مسابقات باز ماند.

بی شک شکست 4-1 مقابل ویتنام و تساوی یک ،یک برای قرقیزستان به عنوان یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ فوتبال ملی ثبت می شود.

به هر حال تغییرات دنباله دار مربیان و عدم توجه مسئولان در سالهای گذشته از تیم ملی امید ایران تاثیر بسیار زیادی در کسب نتایج فاجعه بار داشته است و باعث شده تا 40 سال به المپیک نرویم.

اما در این دوره و در فاصله کمتر از سه ماه تا مرحله نهایی انتخابی المپیک 2016 ریو دوژانیرو برزیل، امیدهای زیر 23 سال کشورمان قهرمانی در رقابت های غرب آسیا را بدست آوردند و با روحیه خوب به مصاف حریفان خود در مقدماتی المپیک می روند.

اما با بازگشت ملی پوشان و استعفا خاکپور از هدایت این تیم، بار دیگر صندلی های متزلزل فدراسیون به صدا در آمده است و‌ آوای حسرت 44 ساله شدن المپیک را میدهد.

در این باره مصاحبه‌ای انجام دادیم با مرتضی محصص رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال کشورمان:‌در ابتدا باید عرض کنم که هنوز استعفا خاکپور را نپذیرفته‌ایم و در صدد آن هستیم تا با این مربی ادامه همکاری دهیم.

با قهرمانی در رقابت های غرب آسیا به راحتی می‌توانیم به المپیک صعود کنیم و تنها دغدغه مان برگردان خاکپور به تیم ملی است.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: تنها گزینه مان برای تیم ملی خاکپور است و هم اکنون به هیچ پیشنهاد دیگری فکر نمی‌کنیم.

** المپیک 2016 در ریودوژانیرو برزیل برگزار می شود و تیم ملی امید کشورمان می تواند با حضور در این مسابقات بر حسرت چهل ساله خود پایان دهد.

برزیل به نام کشور قهوه معروف است و نیمکت لرزان تیم ملی اگر به ثبات برسد می تواند با حضور در این کشور از قهوه های آن استفاده کرده و یک فنجان میهمان برزیلی ها شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: قرن ، فوتبال ، حسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار