مشهد؛

خراسان رضوی بالاترین میزان تخلیه جمعیت روستایی کشور را دارد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: توسعه روستاها بدون توانمند شدن مردم ساکن روستاها امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوثر از مشهد؛ سید ابوالفضل رضوی درهمایش توسعه روستایی با مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا با اشاره به اینکه توسعه تنها از طریق خواست مردم یک ملت محقق می شود افزود: وقتی مردم به یکدیگر اعتماد کنند و شبکه ای را تشکیل دهند در آن صورت توسعه پایدار و درون زا اتفاق می افتد.

وی گفت: خراسان رضوی بالاترین میزان تخلیه جمعیت روستایی کشور را دارد که در سال های 1335 و تا 1393 حدود 55 درصد روستاهای این استان خالی از سکنه شدند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه 11 درصد روستاهای خراسان رضوی زیر 20 خانوار و 34 درصد بالای 20 خانوار هستند خاطرنشان کرد: یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت روستایی خراسان رضوی هستند که برابر با جمعیت 16 استان کشور است.

رضوی تاکید کرد: روستاهای خراسان رضوی 93.5 درصد در کشاورزی، 36.6 درصد در صنعت و معدن و 5 درصد در خدمات کشور نقش دارند و سهم عمده اقتصادی روستاها در حساب اقتصادی 10.1 درصد در بخش خدمات، 38 درصد کشاورزی و 51.9 درصد در بخش صنعت و معدن بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خواستار تغییر نگاه به خدمات تولیدی روستاها در کشور شد و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار از طریق پرداخت وام های دولت به نسبت مشارکت مردم از جمله موضوعات عملیاتی است که دولت یازدهم به آن توجه ویژه ای داشته است.

رضوی اظهار کرد: در روستاهای معمولی و مرزی به ترتیب 4 و 9 برابر مشارکت های مردمی، دولت یازدهم وام های سه ساله ای را با هدف توسعه درون زا در روستاها ارائه می کند.

وی با ابراز خرسندی از واریز 12 میلیارد تومان مشارکت های مردمی در طول یک ماه اخیر به شرکت های تولیدی و اشتغال پایدار در خراسان رضوی تصریح کرد: با وجود اینکه نرخ بیکاری خراسان رضوی در کشور 2 است و در بخش میزان باسوادی نیز این استان رتبه 11 کشوری را به خود اختصاص داده است اما از نظر تعداد جمعیت روستایی کشور رتبه نخست را دارد.

رسیدگی همه جانبه به روستاها نیاز اصلی توسعه کشور است

 استاندار خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به سیاست دولت در شش ماهه دوم سال مبنی بر تحرک اقتصاد کشور از طریق تخصیص اعتبار به پروژه های عمرانی، گفت: در همین راستا نقدینگی استان از 28 درصد به 58 درصد افزایش یافته است.

 علی رضا رشیدیان افزود: در راستای تحقق این سیاست ها و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تمام دستگاه های اجرایی باید با تکیه بر توانمندی های داخلی زمینه حضور مستمر فعالان اقتصادی در بازار و رشد بخش های مختلف کشاورزی و صنعت را بیش از پیش فراهم کند.

وی گفت: به همین منظور برای از میان برداشتن موانع برقراری ارتباط دوسویه با سایر کشورها همزمان با توسعه زیربنایی و خدماتی تلاش کنیم.

استاندار خراسان رضوی یکی از سیاست های موثر دولت برای توسعه روستاها را طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای مشارکتی مستقر در روستاها در قالب شرکت های تعاونی دانست و خاطرنشان کرد: از این طریق زمینه ایجاد صنایع کوچک، شرکت های دانش بنیان و خوشه های تولیدی با هدف توسعه متوازن روستاها فراهم می شود.

وی این طرح را یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها عاملی برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها معرفی کرد و اظهار داشت: از جمله اصلی ترین سیاست های دولت یازدهم حضور مردم در عرصه های اقتصادی و تولیدی است که با ایجاد شرکت های تعاونی می توان زمینه بازگشت نخبگان و تحصیل کردگان به روستاها را فراهم کرد.

رشیدیان با بیان اینکه رسیدگی همه جانبه به روستاها نیاز اصلی توسعه کشور است، ابرازامیدواری کرد: طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای مشارکتی در روستاها زمینه افزایش بهره وری و کمک به اقتصاد استان را فراهم کند.

وی با اشاره به ظرفیت های مطلوب روستاهای خراسان رضوی در حوزه های کشاورزی، دامداری، باغداری گفت: باید با برنامه ریزی مستمر زمینه توسعه صادرات و سرمایه گذاری در کشورهای هدف فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از معضلات استان کمبود منابع آب است، افزود: با مدیریت مصرف، بهره گیری از روش های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت می توان مشکلات کشاورزی را مرتفع کرده و میزان اشتغال را در این حوزه افزایش داد

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.