مشهد؛

خراسان رضوی پیشرو در صادرات به افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: با وجود اینکه ارزش صادرات کل کشور به افغانستان کاهش داشته است اما سهم استان خراسان رضوی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه خراسان رضوی در صادرات به افغانستان پیشرواست ، افزود: ارزش دلاری صادرات این استان در پنج ماهه نخست سال جاری حدود 320 میلیون دلار بوده است.

محمود سیادت از کاهش صادرات کشور و افزایش صادرات استان به افغانستان خبر داد و افزود: هر چند صادرات کشور به افغانستان به میزان 7 درصد ارزش دلاری کاهش داشته است اما صادرات استان خراسان رضوی به لحاظ ارزش دلاری 1.2 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سال است که اتاق مشترک ایران و افعانستان در کشور فعال است، عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری برای رفع موانع واردات کالاهای افغانستان به ایران شده است و می‌‌توان گفت به واسطه این تلاش‌ها شرایط مناسب‌تری ایجاد شده و با اتاق تجارت هرات و اتحادیه صادرکنندگان هرات تعامل‌های بهتری برقرار شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان جایگاه ایران را در صادرات به افغانستان بین جایگاه اول تا سوم متغیر دانست و افزود: با توجه به مشترکات فراوانی که بین دو کشور ایران و افغانستان موجود است و سلیقه نزدیک مصرف‌کنندگان افغانی نسبت به کالاهای ایرانی، انتظار سهم بیشتری در صادرات به این کشور وجود دارد اما در حال حاضر به دلیل عدم حمایت دولت از تولید، رواج دلالی و افزایش سود تسهیلات، علی‌رغم بازارهایی که ایران در کشور های همسایه دارد در میزان مجموع صادرات، کاهش مشاهده می‌شود.

سیادت در ادامه با بیان اینکه رقبای جدی ایران در خصوص صادرات به افغانستان کشورهای پاکستان، چین و ترکیه هستند، تصریح کرد: در سال 2014 رشد غیر معمولی صادرات چین به افغانستان به بیش از دو برابر گذشته رسیده است که یکی از دلایل آن را می‌توان تسهیلات مناسب دولت چین برای صادرات به افغانستان دانست و امید است با توجه بیشتر دولت‌مردان کشور و رفع موانع صادرات، سهم صادرات ایران نیز به این کشور افزایش یابد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.