کشور جایگاهی در صادرات گیاهان دارویی ندارد

رئیس انجمن گیاهان دارویی گفت:‌تاکنون هزار نوع گونه گیاهی در کشور شناخته شده که متاسفانه در صادرات این تولیدات جایگاهی در دنیا نداریم.

 محمدباقر رضایی رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص گیاهان دارویی شناخته شده در کشور اظهار داشت: تاکنون از 10 هزار گونه گیاهی هزار نوع آن در کشور شناخته شده هرچند که متأسفانه در صادرات این تولیدات جایگاهی در دنیا نداریم. 

وی افزود: جایگاه کشور در رشته گیاهان دارویی در جهان 60 است که براساس سند چشم انداز 20 ساله باید به رتبه 12 در دنیا دست یابیم که تاکنون این امر به سبب عدم حمایت های لازم عملی نشده است. 

رضایی در ادامه بیان کرد: در 2 الی 3 دهه گذشته عرصه ها مملو از گیاهان دارویی بوده در حالی که با افزایش رویکرد برداشت از طبیعت و سنتی بودن کشت شاهد تخریب عرصه های منابع طبیعی در کشور هستیم و چنانچه عرصه قابل توسعه ای برای زراعت در کشور وجود ندارد به ناچار باید بخش اعظمی از نیاز جامعه را از طریق واردات تأمین کنیم. 

رئیس انجمن گیاهان دارویی تصریح کرد: در حال حاضر توسعه مکانیزاسیون در گیاهان دارویی ما به سبب عدم ماشین آلات و امکانات نقشی ندارد که همواره بایستی با سرمایه گذاری در بخش خصوصی و دولتی و حمایت های دولت توسعه مکانیزاسیون در تمامی مراحل تولید، فرآوری و بسته بندی در این بخش صورت گیرد تا بتوانیم همانند گذشته به جایگاه خوبی در صادرات در دنیا دست یابیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار