بزرگترین برچینش هسته ای در تاریخ! / سخت ترین قسمت برجام، اجرای آن است!

"انتظار می رود از روز یکشنبه مهندسین هسته ای ایرانی کار اجرای «بزرگترین و پیچیده ترین برچینش هسته ای در تاریخ» را انجام دهند"

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه نیویورک تایمز (new york times) در یادداشتی به بررسی روند اجرایی شدن توافق و اقداماتی که باید ایران برای پایبندی به تعهدات ذکر شده اش در برجام انجام دهد پرداخت و مدعی شد که این قسمت سخت ترین مرحله برای ایران است.
 
 
در ابتدای این یادداشت آمده است "انتظار می رود از روز یکشنبه مهندسین هسته ای ایرانی کار اجرای «بزرگترین و پیچیده ترین برچینش هسته ای در تاریخ» را انجام دهند! آنها باید 12هزار سانتریفیوژ را از دور خارج کنند، 12 تن سوخت غنی شده با درصد کم را به خارج از کشور بفرستند و هسته غول پیکر رآکتور پلوتونیوم (اراک) را نابود کنند."
 
 
"مهندسین ایرانی اصرار دارند که این کار را در زمان مقرر انجام دهند تا به 100 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده زودتر دست یابند. ولی عده ای در کشور خواهان شنیدن یا خواندن درباره کارهایی که آنها باید انجام دهند نیستند! روسای جمهوری ایران برای پیروز شدن برجام در داخل بطور علنی اعلام نکردند که چه اقداماتی را باید انجام دهند تا تحریم ها برداشته شوند، از جمله این برچینش هسته ای که بسیار کم درموردش سخن گفتند."
 
 
این روزنامه امریکایی درباره ارسال سوخت های هسته ای به خارج از کشور مدعی شد: " آنها حتی این مسئله را برای حفظ آبروی خود، «تبادل سوخت» عنوان کردند! حتی مجلس نیز درباره اینکه این برچینش هسته ای در چه درجه ای انجام می گیرد تا تحریم ها برداشته شوند، در ابهام به سر می برد! پس رسیدن روز اجرای توافق به سختی می تواند سیاست های تلخ محاط بر توافق هسته ای را پایان دهد. طرفین از اینکه هفته ها و ماه های بعدی همراه با احتمالات فریبکاری و اختلاف نظر باشد، هراس دارند"
 
 
نیویورک تایمز با اشاره به صحبت های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره برطرف شدن لفاظی ها نوشت: " او معتقد است که اگر آمریکا بخواهد با بهانه جدید تحریم های بیشتری بر ایران تحمیل کند، ایران نیز با توقف برچینش برنامه هسته ای اش واکنش نشان می دهد. البته او هیچ وقت از اتمام کار برچینش تا پایان ماه نوامبر اطمینان نداد."
 
 
در ادامه این مقاله، آزمایش موشکی اخیر ایران، نمایش تونل های زیرزمینی سپاه و محکومیت جیسون رضاییان خبرنگار جاسوس واشنگتن پست را در راستای "آرام کردن تندروهایی که با اصل موضوع برچینش هسته ای مخالف هستند" تعبیر کرده و نوشت: " کاری که مقامات دولتی ایران انجام ندادند این است که حتی جزییات برچینش را برای قانونگذاران خود توضیح نداده اند! روحانی و ظریف انتظار دارند که تحریم ها دقیقا در زمان انجام دادن تعهدات ایران برداشته شوند و اینکه فرآیند اهسته آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران از همین الان آغاز شود!"
 
 
" ولی این روند ممکن است بسیار طولانی شود. برای مثال برچینش هسته ای آفریقای جنوبی که حتی به تولید بمب هسته ای هم رسیده بود، 9 سال به طول انجامید. ایران برای ماه های بعد به آژانس اتمی اطمینان دهند که گذشته هسته ای نظامی نداشتند. برای سال های ایران تاکید می کرد که این اتهامات و اسناد از سوی اسراییل و آمریکا ساخته شده اند."
 
 
نیویورک تایمز درپایان با بیان این مسئله که سخت ترین قسمت کار تغییر ماهیت راکتور اراک است و مدعی شد: " مهندسین باید آن را از تاسیسات تولید کننده پلوتونیوم تسلیحاتی به تولید کننده صنعتی ایزوتوپ های رادیواکتیویته برای مصارف پزشکی تبدیل کنند. یک مقام آمریکایی معتقد است که ماه ها طول خواهد کشید ایران توافق را اجرا کند!"


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
امریکایی ها راستگو‌ترند یا ما ایرانی ها ؟؟؟!
آخرین اخبار