در کنفرانس خبری مشترک با جان کری؛

وزیر خارجه اسپانیا: دستیابی به توافق هسته‌ای را به اوباما و کری تبریک می‌گویم

وزیر خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری دستیابی به توافق هسته‌ای ایران را به مقامات آمریکایی تبریک گفت.

وزیرخارجه اسپانیا: دستیابی به توافق هسته‌ای را به اوباما و کری تبریک می‌گویمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری اعلام کرد خوزه مانوئل گارسیا، وزیر امور خارجه اسپانیا، در نشست خبری مشترک با جان کری، همتای آمریکایی اش، در مادرید گفت: من به جان کری و رئیس جمهور باراک اوباما برای اراده شان برای دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران تبریک بگویم. 

وی مدعی شد: تجربه نشان داد تحریم‌ها علیه ایران موفقیت آمیز بود. اصلاح تحریم‌ها در صورت لزوم امکان پذیر است. 

گارسیا  در ادامه گفت: ما از تلاش های استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمایت می کنیم و بر لزوم آتش بس در سوریه برای امدادرسانی به مردم در سوریه تاکید داریم. ما چالش های مسئله آوارگان را درک می کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: باید به کشورهای میزبان آوارگان سوری کمک کرد. مرحله انتقالی در سوریه باید فراگیر باشد. حل بحران سوریه باید با مشارکت کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی باشد. 

وزیر خارجه اسپانیا  در ادامه سخنانش گفت: سیاست خارجی اسپانیا مبتنی بر دو محور اساسی تعامل با اروپا و ناتو است. 

گارسیا افزود: اسپانیا و آمریکا توافقنامه همکاری امنیتی با یکدیگر دارند که ما به پیگیری آن ادامه می دهیم. در سیصد کیلومتری سواحل ما در لیبی  پرچم های داعش و دیگر گروه های تروریستی برافراشته است. ما خطر داعش و نزدیک بودن آن به اسپانیا را درک می کنیم و از ایده تشکیل نیروی مشترک برای مقابله با چالش ها دفاع می کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: 130 هزار اسپانیایی در عملیات حفظ صلح زیر نظر سازمان های بین المللی مشارکت دارند. 

وزیر خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کرد وگفت اسپانیا نهمین سرمایه گذار بزرگ در آمریکاست و آمریکا نیز سومین سرمایه گذار بزرگ در اسپانیاست.

کری گفت امنیت و دیپلماسی به یکدیگر ارتباط دارند. نمی توان گفت فعلا به یکی پرداخت و در زمان دیگری به موضوع بعدی رسیدگی کرد. در واقع هر دو اهمیت دارد. ما خواستار بازگشت آرامش و توقف خشونت هستیم. همه در اسرائیل و در منطقه می خواهند هر دوی این مسائل محقق شود. ما همچنان از همه می خواهیم از خود خویشتنداری نشان دهند و از هرگونه خودسری و اقدام به خشونت پرهیز کنند.

وی افزود:  البته اسرائیل از هر حقی برخوردار است که از شهروندان خود در برابر خشونتها دفاع کند همانطور که قبلا نیز همین طور بوده است. 

وی گفت: ما روابط بسیار نزدیک و بسیار مهمی در رابطه با امنیت اسرائیل داریم و امنیت اولویت گفتگوهای ما خواهد بود. 

کری درباره سوریه باید بگویم، بیشتر انتظار دارم روی گفتگوهایی تمرکز کنیم که در آن بپذیریم اوضاع تغییر کرده است. میزان مهاجرت در اروپا از بسیاری جهات خطرناک شده است، رقم بالای مهاجران نگران کننده است و کشورها نمی توانند به این تعداد زیاد از مهاجران رسیدگی کنند. برای مصلحت جهان نیاز است راهی برای متوقف کردن این فاجعه انسانی پیدا شود تا این فاجعه بدتر نشود.

وی در ادامه مدعی شد: ترس ما همیشه این بوده است اگر روسیه فقط دنبال حفظ و تقویت اسد در سوریه است، این کار فقط باعث جذب جهادیهای بیشتر به جنگ سوریه می شود و این باعث آوارگی بیشتر و گسترش خشونت می شود. اما اگر روسیه واقعا به سوریه رفته است تا به اسد کمک کند راه حلی سیاسی برای این بحران پیدا کند و همچنین به آنجا رفته است تا با داعش و افراطی گری مبارزه کند، در این صورت این امکان وجود دارد که مسیری کاملا متفاوت در رابطه با حضور روسیه در سوریه باشد. در هر حال باید با یکدیگر گفتگو کرد تا بتوان راههای ممکن را بررسی کرد. 



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
وای واشنگتن چقدر به خیر و صلاح مردم سوریه کار میکنه و موضوع دیگه اینکه اصلاح تحریم ها؟ منظورت چیه؟اونوقت میگن اروپایی ها از آمریکایی ها بهترن نخیر هردو یکین و توی یک خط حرکت میکنن
آخرین اخبار