اتمام 9 سد در انتظار نقدینگی / تحریم‌ها روی مسائل فنی تأثیری نداشته است

مدیرعامل منابع آب ایران گفت: خوشبختانه تحریم‌ها تأثیری روی مسائل فنی و تأمین منابع آب ندارد.

افزایش بهره‌وری در منابع آب در اولویت استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاج رسولیها مدیرعامل منابع آب ایران در نشست خبری صبح امروز در خصوص رفع تحریم‌ها و تأثیر آن بر تأمین آب و برق کشور گفت: خوشبختانه تحریم‌ها روی مسائل فنی تأثیری ندارد ما به لحاظ تکنولوژی به سازه‌های بومی خود متکی بودیم اما مشکل ما در خصوص نقدینگی است.

وی گفت: ما در طرح‌های خود از لحاظ تزریق مالی دچار مشکل بودیم و بدهی‌هایی ما در این بخش به پیمانکاران  زیاد است امیدواریم که با تخصیص اعتبارات بتوانیم تعهدات خود را در تکمیل سدها در سال‌جاری عملیاتی کنیم.

حاج رسولیها در ادامه خاطرنشان کرد: ما در واقع در ابتدای برنامه، 70 سد را اولویت‎بندی کرده بودیم که 47 سد را تا سال 94 تعهد دادیم که ساخته شود. این عدد نسبت به سایر برنامه‌ها در سال‌های گذشته رقم بالایی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 38 سد را به اتمام رساندیم امیدواریم تزریق نقدینگی در این حوزه باعث شود 47 سد را تکمیل کنیم.

وی در خصوص بهره‌وری در آب گفت: 47 میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی  هر ساله برداشت می‌شود تلاش ما این است که میزان هدررفت آب را کاهش دهیم تابهره‌وری آن افزایش یابد.

حاج رسولیها گفت: افزایش بهره‌وری از منابع آب در اولویت است که با همکاری کارگروه جهاد کشاورزی تلاش می‌شود با تأمین اعتبارات مورد نیاز در بخش کشاورزی آبیاری تحت فشار را غنی سازیم.

مدیرعامل منابع آب ایران در خصوص استفاده از آب‎های تجدید پذیر گفت: کل ورودی امسال در رودخانه‌ها 41 میلیارد مترمکعب بود که 30 میلیارد آن استخراج شد.

وی در همین راستا اظهار داشت: 80 درصد آب‌های سطحی را به روش تله‌اندازی جمع‌آوری می‌کنیم و در تهران اگر آب‌های سطحی با این روش جمع‌آوری نشوند جوابگوی مصرف 90 درصدی آب در این استان نخواهیم بود که این میزان مصرف بیش از حد استاندارد است.

وی در خصوص سدهای زیرزمینی گفت: سدهای زیرزمینی مانند سدهای آبخیزداری هستند و تنها تفاوت آن در بحث تبخیر است ولی تکنولوژی سدهای زیرزمینی و میزان اثرگذاری آن در کشور شفاف نشده است.

حاج رسولیها در خصوص میزان آب‎های زیرزمینی گفت: ذخایر آب‎های زیرزمینی حدودا 500 میلیارد مترمکعب است که حدود 114 میلیارد مترمکعب آن استفاده شده است.

مدیرعامل منابع آب ایران افزود: در دوره کوتاه‌مدت 5.7 میلیارد مترمکعب در مخازن کسری داریم که این رقم مورد قبول نیست و امیدواریم در یک برنامه پنج ساله بتوانیم این میزان کسری را به صفر برسانیم.

وی در خصوص میزان تولید انرژی در سال گذشته گفت: در بخش انرژی در سال گذشته تولید ما بالای 12 میلیارد مگاوات بود اما امسال حدود 14 میلیارد مگاوات تولید انرژی داشتیم که اوج آن در تابستان بود.

حاج رسولیها ادامه داد: تولید متوسط روزانه انرژی در تابستان امسال 49.926 میلیارد مگاوات بر ساعت بود که پیش‌بینی ما برای سال آینده 53.091 میلیارد مگاوات بر ساعت است.

مدیرعامل منابع آب ایران گفت: ما امسال با نصب سلسله سدهایی که در کارون توانستیم در تأمین انرژی موفق باشیم و کمبودی در حوزه  برق نداشتیم.

وی در خصوص میزان جریان های سطحی حوزه آبریز گفت: در سال آبی گذشته بیش از 40 میلیارد مترمکعب جریان سطحی حوزه آبریز ما بوده است که این میزان در سال‌جاری با چهار درصد کاهش روبرو بوده است .

رسولی‌ها در خصوص وضعیت مخازن سدها گفت: 151 سد را روزانه مانیتورینگ می‌کنیم که در این بین بعضی از سدها اهداف شرب دارند که ما به طور خاص آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم در سال‌جاری بدترین ورودی سدها مربوط به سد ایلام است که 15 میلیون مترمکعب ورودی داشته است و ما با کاهش 70 درصدی ورودی با این سد مواجه بودیم.

وی در پایان گفت: بارندگی‌ها به تنهای عامل ورودی آب به سدها نیستند ما امیدواریم با صرفه‎جویی در حوزه کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی و در نهایت با ایجاد روش‌های نوین کشاورزی ذخیره‌سازی در سدها را در هشت سال خشکسالی افزایش دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار