باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد/

منشور اخلاقی؛ رقابت همراه با احترام

منشور اخلاقی قطعا می‌تواند وسیله‌ای باشد برای به حاشیه رانده شدن احزاب بی‌شناسنامه‌ای که همچنان بر طبل و صور دشمنی‌ها می‌کوبند.

منشور اخلاقی؛ رقابت همراه با احترام

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه به روزهای برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، دغدغه‌های مسئولین هم بیشتر می‌شود. خانه احزاب که مدتی است فعالیت مجددش را آغاز کرده، از همان آغاز نشان داد که به دنبال تدوین منشور اخلاقی و عمل به آن است.

منشوری که در سال‌های قبل با نام منشور وفاق ملی مورد تمکین دو جناح اصلی کشور قرار گرفت اما تولد قارچ‌گونه احزاب نوظهور در زمان انتخابات باعث کمرنگ شدن آن شد، همان زمان که رقابت توام با رفاقت، جای خود را به رقابت همراه با تلاش برای حذف رقیب داد و سیاست‌بازی در بی اخلاقی، بازی سیاسی را دگرگون کرد.

زمانی که قواعد بازی رعایت نشد و تهمت و تخریب، دروغگویی و پرونده‌سازی در سپهر سیاسی کشور سایه انداخت، جای خالی منشور اخلاقی بیشتر حس شد.

به گفته رئیس‌جمهور در جمع فرمانداران، "انتخابات بدون رقابت امکانپذیر نیست" و البته این رقابت تنها زمانی رقابت سالم خواهد بود که از طریق احزاب صورت گیرد.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در این باره می‌گوید: زمانی که احزاب وارد جریان انتخابات شوند، رقابت بر سر برنامه‌های هر حزب انجام می‌شود، وجود احزاب است که باعث پاسخگویی در برابر مردم می‌شود وگرنه تا زمانی که احزاب حضور تاثیرگذاری در انتخابات نداشته باشند، هیچ مقامی از رئیس جمهور گرفته تا نماینده مجلس در زمان واگذاری پست خود در برابر مردم پاسخگو نیست، در نتیجه این پاسخگویی در سایه منشوری اخلاقی خواهد بود که نتیجه‌اش رقابت همراه با احترام در عرصه‌های سیاسی است.

در همین راستا و طبق گفته‌های حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور این منشور اخلاقی تهیه شده و باید به امضای افراد برسد. از نگاه امیری، این میثاق یا تعهد باعث می‌شود که افرادی که آن را امضا کنند مفاد آن را پذیرفته و به ضمانت اجرایی، حقوقی و اخلاقی آن پایبند باشند.

حشمتیان نایب رئیس خانه احزاب هم در همین راستا می‌گوید: قطعا اگر از این اصول و مفاد تخطی صورت گیرد، احتمال طرح تهمت‌زنی، افترا و دروغ‌گویی‌ در ایام انتخابات وجود خواهد داشت.

با این توضیحات، منشور اخلاقی قطعا می‌تواند وسیله‌ای باشد برای به حاشیه رانده شدن احزاب بی‌شناسنامه‌ای که همچنان بر طبل و صور دشمنی‌ها می‌کوبند.

مفاد منشور اخلاقی بر اساس گفته‌های غفوری‌فرد رئیس خانه احزاب که این منشور را برگرفته از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر برای نوع برخورد با مردم می‌داند، عبارتند از:

1-دفاع از حقوق قانونی سایر احزاب

2- پرهیز از هرگونه اقدام عملی و نظری برای حذف سایر احزاب

3- پرهیز از ایراد تهمت و افترا به احزاب دیگر

4- توجه و اهتمام به نقد عملکرد افراد نه شخصیت‌ها

5- التزام به رعایت ادب و احترام نسبت به رقبا

6- پرهیز از افشای تصمیمات و دستورات درون سازمانی

7- پرهیز از ایراد اتهامات ایدئولوژیکی یا سیاسی به افراد

قطعاً در روزهای منتهی به انتخابات، ایجاد یک فضای سیاسی پویا و با نشاط لازم و ضروری است، این فضای سیاسی پویا در سایه منشور اخلاقی و رعایت مفاد آن محقق می‌شود تا به قول ورزشی‌ها کسی جزء منشوری‌ها نباشد.

گزارش از فرزانه صائمین

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار