مراسم نخل گردانی با قدمتی طولانی در ایام سوگواری امام حسین (ع) در ماههای محرم و صفر در اکثر نقاط ایران و در شهرجاجرم نیز برگزار می شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛نخل نماد تابوت امام حسین (ع) است چون در زمانهای قدیم برای تزئین تابوت از برگهای درخت خرما استفاده می شد و نام نخل را برای خود جاودان ساخت.

 

مراسم نخل گردانی در شهر جاجرم با شیوه های مربوط به این منطقه برگزار 

می شود .

این نخل ممکن است از جنس چوب و یا فلز و به شکل خیمه ای باشد، در 

زیر نخل تیرهای چوبی بصورت افقی نصب شده جهت بلند کردن نخل توسط 

عزا داران ، که در نخل بزرگ تعداد آن 5 تا 7 چوب و در نخل دهقان کمتر دیده 

می شود.روی نخل را با پارچه های سبز رنگ و یا سیاه که نوشته های 

مذهبی روی آن رودوزی شده می پوشانند.

در نوک دو نخل نیز علم هایی نصب شده که این علم ها شبیه به نیزه های جنگی است که در اصطلاح محلی به آن تیغه می گویند و نوشته های با اشعار مذهبی که در واقعه کربلا می باشد روی آن حکاکی شده است که در هنگام اجرای مراسم دو نفر سوار بر نخل، نمادهایی از سر های بریده شده را که بصورت دو نوع میوه سیب و انار می باشد بر روی این تیغه ها می گذارند .

 

در جاجرم دو نوع نخل برای مراسم سوگواری استفاده می شود که شامل نخل عمومی (نخل بزرگ) و نخل دهقان است .

در هنگام تزئين نخل ها اسپند دود مي کنند و صلوات مي فرستند و چاوشي مي خوانند: از جمله چاوشي ها گردنم اسير کمند تو يا حسين 

جانم فداي سمُسمن تو يا حسين از جمله صلواتها (سپند،سپند،يک دانه سپند،پيغمبر ما فرمود بردار سپند از گزند از بهر علاج دم به دم بر 

گلرخسار محمد صلوات) هدایت و کنترل و مسئولیت هر نخل بر عهده یک نفر می باشد و حرکت نخل به سوی سیل عزاداران بر عهده 

افرادی است که آن را بر روی دوش خود برداشته و حرکت می دهند.

فضای داخلی نخل

در زیر نخلها ستون هایی کار گذاشته شده بصورت افقی ، که هر یک از افراد به ترتیب ، این ستون ها را گرفته و بر بالای دوش خود قرار داده 

و ممکن است هر ستون به ردیف چهار تا پنج نفر قرار بگیرند .این فضا ها برای هر کسی مشخص است و دادن جا به فرد دیگر بصورت مورثی 

بوده یعنی فضای داخلی نخل جهت گرفتن ستون ها فضای خصوصی می باشد.

 

اما مسیر حرکت نخل ها در مراسم عزاداری امام حسین (ع) بدین صورت می باشد که نخل ها پس از گذراندن از خیابان های اصلی وارد 

میدانی به نام میدان حسینیه می شود و پس از برگزاری مراسم نخل ها در جای خودشان قرار می گیرند و آن بدین صورت است که نخلها در 

ابتدا وارد میدان حسینیه می شوند و به دنبال آن گهواره علی اصغر، سنج زنها، طبل کوب ها، علم گردان ها وارد میدان می شوند.

پس از ورود نخل ها به میدان حرکت نخل ها تند شده و سوگواران نیز حرکت خود را تندتر کرده و حسين گويان و با در دست داشتن پرچم 

های سبز رنگ و سینه زنان و طبل کوبان و سنج زنان با پای برهنه به دنبال نخل ها می دوند . 

حرکت نخل ها 4 الی 5 دور در میدان حسینیه طول می کشد و بعد از آن نخل ها در جای خود قرار گرفته و مردم بعد از این مراسم رهسپار 

قبور اموات و شهدای جاجرم واقع در بهشت مهزیار جاجرم می شوند.

 

تجدید حیات مراسم سوگواری و عزاداری بخصوص نخل گردانی که همراه با گریه و عزاداری جمعی همراه است ، سبب شور آفرینی شرکت 

کنندگان و به نوعی احساس تطهیرو نزدیکی آنان به خدا و قیام عاشورا را بوجود می آورد .

انتهای پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.