ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پوکی استخوان با ورزش‌های تقویت کننده عضلات

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های تقویت کننده عضلات صاف کننده ستون فقرات به مدت 6 ماه می‌تواند سبب افزایش ارتقا کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سیداحمد رئیس السادات با اشاره به 28 مهرماه (20 کتبر) که به عنوان روز جهانی استئوپروز (پوکی استخوان) نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های تقویت کننده عضلات صاف کننده ستون فقرات به مدت 6 ماه می‌تواند سبب افزایش ارتقا کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این پژوهش در مرکز طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و شهید بهشتی بر روی بیش از 500 زن انجام شده است.

وی ادامه داد: این مطالعه نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های تقویتی عضلات صاف کننده ستون فقرات به مدت 6 ماه می‌تواند سبب بهبود کیفیت زندگی، عملکرد جسمانی، افزایش نشاط، کاهش درد بدن و محدودیت‌های فیزیکی شود.

رئیس السادات پوکی استخوان را از شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان عنوان کرد و اظهار کرد: در بیماری پوکی استخوان تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و استخوان‌ها متخلخل‌تر شده و خطر و احتمال شکستگی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که استئوپروز یک بیماری خاموش است، اظهارکرد: این بیماری تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد، درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود بیماری پوکی اسنتخوان پی برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این بیماری به دلیل احتمالی شکستگی در لگن، ستون فقرات و قسمت‌های دیگر بدن می‌تواند محدودیت‌هایی در زندگی روزمره به وجود آورده و باعث افت عملکرد و کاهش کیفیت زندگی در مبتلایان شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در خصوص عوامل موثر در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: اگرچه عامل ژنتیک و افرایش سن از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در ابتلای به پوکی استخوان به شمار می‌روند اما تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و نیز دوران بارداری و شیردهی در کنار فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی مناسب و پرهیز از عادت غلط مانند کشیدن سیگار از مهم‌ترین عوامل پیشگیری کننده از استئوپروز محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: مصرف فراورده‌های لبنی (شیر، ماست، کشک و دوغ کم نمک)، سبزیجات، حبوبات و میوه‌های تازه استفاده متعادل از مواد غذایی پروتیئنی مانند ماهی و تخم مرغ و پرهیز از استفاده بی‌رویه از نوشابه‌های گازدار و قهوه از جمله توصیه‌های غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان است.
وی توصیه کرد: استفاده صحیح و به جا از مکمل‌ها و ویتامین‌ها از جمله کلسیم، ویتامین D اگرچه می‌توانند نقش مفیدی داشته باشند، به هیچ وجه به عنوان جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی نیستند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه افزود: نکته مهم این است که استفاده خودسرانه از مکمل‌های کلسیم و بدون دستور پزشک توصیه نمی‌شود. کلسیم به خصوص در برخی بیماری‌های از جمله بیماران قلبی و مبتلایان به سنگ کلیه می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد که باید توجه داشت که ویتامین‌ها باید با نظارت و تجویز پزشک متخصص صورت گیرد.

رئیس السادات توضیح داد: تحقیقات اخیر نشان داده است که بیش از دو سوم مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند اما افزایش مصرف بی‌رویه برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین D و A می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند.

وی اظهار کرد: به طور کلی ورزش‌های تحمل کننده وزن، ورزش‌های تعادلی و ورزش‌های صاف کننده عضلات ستون فقرات از بهترین ورزش‌های رایج در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: ورزش‌های آبی و شنا اگر چه در افزایش تراکم مفید نیستند اما به دلیل اثرات مفید قلبی و عروقی و نیز سودمندی در ایجاد تناسب اندام از جمله ورزش‌هایی که توصیه می‌شود.

به گفته وی پیاده‌روی به خصوص در سطوح غیرشیب‌دار، ساده‌ترین و مفیدترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های پر برخورد مانند فوتبال و همچنین دویدن‌های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان توصیه نمی‌‌شود.

رئیس السادات آموزش عمومی در قشر سالمندان و تمرکز ویژه به راهکارهای پپیشگیری از زمین خوردن را یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از شکستگی در مبتلایان به پوکی استخوان بر شمرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار