ویکی‌لیکس افشا کرد؛

جان برنان: کالین پاول بهترین گزینه برای مذاکره با ایران است

اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس نشان می‌دهد رئیس سیا از اوباما خواسته بود کالین پاول را به عنوان نماینده مذاکره‌کننده با ایران منصوب کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشینگتن اگزمینر، براساس اسناد محرمانه‌ای که چهارشنبه در «ویکی‌لیکس» منتشر شد، «جان برنان،» رئیس «سیا» -- آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا -- موافق سیاست‌های «جرج دبلیو بوش» در قبال ایران نبود. وی از رئیس‌جمهور بعدی آمریکا که در سال 2009 (1388) برسر کار می‌آمد خواست مسئولیت مذاکره مستقیم با ایران را به «کالین پاول،» وزیر امور خارجه پیشین، واگذار کند.

«جان برنان» در یادداشت‌ نوامبر 2007 خود (30 روز منتهی به 9 آذر1386) ، خطاب به رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نوشت: لحن گفتگو با ایران باید تغییر کند و نرم‌تر شود. باید برچسب «محور شرارت» که رئیس‌جمهور بوش به ایران زده است، برداشته شود.

برنان در ادامه افزود: متاسفانه در روابط آمریکا و ایران از 2001 (1380) شکاف ایجاد شده است و با حملات لفظی هر دو طرف، این شکاف عمیق‌تر نیز می‌شود. وی با اشاره به نقش ایران در افغانستان اذعان کرد: حتی نقش مثبت ایران در کمک به بازسازی فضای سیاسی افغانستان پس از طالبان، مورد بی‌تفاوتی واشینگتن واقع شد.

بهترین راه حلی که برنان برای بهبود روابط ایران و آمریکا پیشنهاد کرد، مذاکره مستقیم با تهران بود که به توصیه وی، «کالین پاول» می‌توانست به خوبی از عهده این مسئولیت برآید. رئیس سیا در این خصوص نوشت: منصوب نشدن نماینده‌ برای مذاکره با ایران از سوی رئیس‌جمهور به بهانه حضور نام ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم، منصفانه نیست. آمریکا با سوریه روابط دیپلماتیک دارد و برای کره‌شمالی «نماینده رئیس‌جمهور» منصوب کرده است. این درحالی است که نام هر دوی آنها در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است. بهترین گزینه برای انتصاب نماینده رئیس‌جمهور در ایران، وزیر امور خارجه پیشین، کالین پاول، است. وی در منطقه از محبوبیت برخوردار است و درک عمیقی از تاریخچه و سیاست منطقه دارد و ... (در اینجا برنان جمله خود را ناتمام گذاشت.)

این یادداشت در میان اسناد به سرقت‌رفته از ایمیل شخصی برنان بوده که به دست ویکی‌لیکس رسیده است. گفته می‌شود هکر ایمیل شخصی برنان، یک نوجوان 13 ساله بوده است.


انتهای پیام/
 
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار