نذری این افراد در تاسوعا خونشان بود!

امروزه اهدای خون به عنوان یک عمل انسانی طرفداران بسیاری دارد و هر روزه تعداد بسیاری از افراد با مراجعه به مراکز مرتبط، به هموطنان خود خون هدیه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با عبور از کوچه ها و خیابان های شهر نگفته و نشنیده متوجه ورود روزهایی می‌شویم که نامش اشک را بر چشم ها جاری می‌کند و دل را چنان می‌تکاند که انگار آشوبی بر پا است.

این روزها که در خیابان قدم میزنی ناخودآگاه سلام می‌کنی بر عشاق حسین علیه السلام انگار این روزها مردمان هم عوض می‌شوند، این روزها صلح و دوستی حاکم بر شهر را دوست دارم....

حسی که از دلها نشأت می‌گیرد و تا پای اهدای جان هم می‌رسد. وقتی نگاهی به ‌ازدحام جمعیت پایگاه های انتقال خون می‌اندازیم درک موضوع آسان تر می‌شود تا جائی که آمارها از افزایش 4برابری میزان اهدای خود در این روزهای خاص خبر می‌دهند.

کریم شمس اسنجان، معاونت فنی و فناوری‌های سازمان انتقال خون ایران درخصوص اهدای خون در ماه های محرم و صفر گفت: انتقال خون باید در طول سال یک ذخیره استراتژیک را در اختیار داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز همیشگی نیازمندان به خون باشد همیشه درایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا اقبال مردم برای اهدای خون بیشتر می‌شود که همین امر ‌ذخائر خونی ما را بالا می‌برد.

رشد اهدای خون در سال 94
در 6 ماهه اول امسال 1292382 ( یک میلیون و دویست و نود و دو هزار و سیصد و هشتاد و دو) نفر جهت اهدای خون به مرکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند. که از این تعداد 1061681 (یک میلیون و شصت و یک هزار و ششصد و هشتاد و یک ) واحد خون اهدا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. در 6 ماهه اول امسال 1847480 ( یک میلیون و هشتصد و چهل و هفت هزار و چهارصد و هشتاد) واحد خون و فرآورده‌های آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع شده است که مجموع این سه فرآورده نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

که از این تعداد 994302 ( نهصد و نود و چهار هزار و سیصد و دو ) واحد گلبول قرمز فشرده شده و 370586 (سیصد و هفتاد هزار و پانصد و هشتاد و شش) واحد پلاسمای تازه منجمد و 482592 (چهارصد و هشتاد و دو هزار و پانصد و نود و دو ) واحد پلاکت بوده است در 6 ماهه اول امسال بانوان استان لرستان با 9.2 ( نه و دو دهم درصد) و استان ایلام با 8.9 (هشت و نه دهم درصد) و استان مرکزی با 7.6 (هفت و شش دهم درصد) بیشترین میزان اهدای خون بانوان را بین استانهای کشور داشته‌اند. در 6 ماهه اول امسال شاخص اهدای خون بانوان در کشور 4.3 (چهار و سه دهم درصد) بوده است. 

اهدای خون تنها مختص به تاسوعا و عاشورا نیست
معاون فنی و فناوری‌های سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه مردم، اهدای خون خود را معطوف به دو روز تاسوعا و عاشورا نکنند اظهار داشت: نذرخون،تصمیم آگاهانه،اهدای خون مسئولانه شعار امسال سازمان انتقال خون درماه محرم است.با توجه به طول عمر کوتاه پلاکت و فرآورده‌های خونی و رشد 4 تا 5 برابری اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا، مصرف غیر بهینه خون افزایش پیدا می‌کند همچنین مردم فراموش نکنند که انتقال خون وظیفه سلامت خون‌ها را هم بر عهده دارد، بنابراین داوطلبان باید در نظر داشته باشند که آنها فقط مسئول مراجعه به پایگاه واهدای خون هستند. 

بنابراین اگر فردی بعد از مراجعه و معاینه توسط پزشک،‌برای نذرخون رد صلاحیت شد، نباید اصراری بر این موضوع داشته باشد چرا که این کار در عمل کاملا غیر ممکن است. 

در تاسوعا و عاشورا خانوادگی برای اهدا می‌آیند 
بیشترحاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران هم در خصوص مراکز فعال در روز تاسوعا و عاشورا گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون در روزهای خاص 3 تا 4 برابر افزایش پیدا می‌کند تا جائیکه شاهد حضور خانوادگی اقشار مختلف در این روزها هستیم اما توصیه اکید ما به مردم این است که اهدای خون خود را مدیریت کنند و فقط به دو روز تاسوعا عاشورا موکول نکنند. با توجه به وجود 170 مرکز درمانی در تهران، سازمان انتقال خون موظف است سالانه 3.5 میلیون واحد خون و فرآورده‌های خونی را برای این مراکز تامین کند به همین دلیل امسال 8 مرکز اهدای خون تهران در روز تاسوعا و عاشورای حسینی پذیرای مراجعه کنندگان است این در حالی است که سالهای گذشته فقط 2 مرکز در حال خدمت رسانی بوده است. 

اهدا، معامله دو سر سود
حسین فودازی متخصص خون وانکولو‍ژی درخصوص فواید اهدای خون برای بدن گفت:سیستم مغز واستخوان  به صورت خدادادی سیستمی است که  بازسازی رده های خونی را برعهده داردو مداوم در حال انجام این کاراست. هرباراهدای خون باعث تحریک مغزواستخوان  فرد می شود ویک بازسازی دوباره  دربدن صورت می گیردبه جز گروهایی که با بیماری های قلبی وعروقی،فشارخون بالا،بیماری های کلیه ،دیابت کنترل نشده ویا بیماری های عفونی وریوی طولانی دسته وپنجه نرم می کنند،برای سایرمردم  اهدای خون هیچ زیانی ندارد.

رسیدن به حس جوانی وتازگی ازدیگرویژگی های اهدای خون است.اهدا نه تنها عارضه ای ندارد بلکه کاملا سود است.زندگی شهری یا بی تحرکی گره خورده است ،امابااهدای خون مستمر میتوان بافت ها رامجبور به بازسازی کرد.طول عمر گلبول قرمز روز،گلبول سفید14 روزوپلاکت سه تاپنج روزاست اما بدن بلافاصله بعدازاهدای خون احساس کم خونی میکند وشروع به بازسازی میکند.

سالی 2 بار خون دهید
خانم ها درحالت عادی به خاطرمسایل خاص،کمبودفقر آهن راتجربه میکنند اما بازهم جای نگرانی نیست چراکه قبل ازاهدای خون،تست هموگلوبین ازانهاگرفته میشود واگر میزان هموگلوبین انهازیر12باشد از آنها خون گرفته نمی شود.ناگفته نماند که ظرف حداقل یک دوره 4تا6هفته پس ازاهدای خون،وضعیت گلبولهای خون به حالت اول برمی گردد،به همین دلیل بهتر است 3تا4 باردرطول سال خون اهداکنند.

خون بدهید سلفی بگیرید
در پی اطلاع روابط عمومی سازمان انتقال خون و انعکاس این موضوع به مدیرعامل، نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون به تمام مراکز انتقال خون ارسال شد که به هیچ عنوان جلوی عکس و سلفی گرفتن اهداکنندگان گرفته نشود.

بر اساس این گزارش سازمان انتقال خون اعلام می‌کند: از اهداکنندگان خون دعوت می‌شود از این پس عکس‌های سلفی از خود و کیسه خون‌شان بگیرند و به اشتراک بگذارند چراکه این اقدام می‌تواند در ترویج این فرهنگ انسان‌دوستانه کمک‌کننده باشد.

مراکز اهدای خون فعال در پایتخت
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران مراکز فعال اهدای خون ایران مراکز فعال اهدای خون در تاسوعا و عاشورا را اعلام کرد: مرکز وصال شیرازی در خیابان وصال، مرکز نارمک در میدان رسالت، مرکز آزادی در میدان آزادی، پارک المهدی،‌مرکز پیروزی در خیابان پیروزی ، مرکز چیذر در خیابان حکمت، مرکز شهریار در خیابان انقلاب روبروی امامزاده اسماعیل علیه السلام شهریار، مرکز ورامین و یک تیم سیار در شهر ری در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در مرکز ری پذیرایی اهدا کنندگان خواهند.

با اینترنت آسوده خاطر خون بدهید
شمس ‌اسنجان معاون فنی و فناوری های سازمان انتقال خون با بیان اینکه از اول مهرماه ‌درشهرتهران ثبت نام اینترنتی اهدای خون آغاز شده است که بدین وسیله داوطلبان به راحتی می‌توانند را مراجعه به ‌پورتال اینترنتی انتقال خون استان تهران نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و در روز و ساعت تعیین شده برای اهدای خون به پایگاه مربوطه بروند.

با استفاده از این روش، حضور داوطلبان اهدای خون در ساعت‌های مختلف تقسیم شده و سرویس‌ دهی بهتری به اهدا کنندگان ارائه می‌کنند. 

از ان جا که طول عمر پلاکت ها 3تا 5روز است و طول عمر فرآورده بیشتر از 35روز نیست تقاضا داریم فرآیند نذر خون خود را به یک روز خاص منتهی نکنند و در تمام طول سال این عمل ‌خداپسندانه را انجام دهند.
 
گزارش از زهرا غلامی نژاد

انتهای پیام/
برچسب ها: نذری ، محرم ، خون ، عاشورا ، تاسوعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۴
ممنون از گزارش زیباتون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
اینجانب ساکن قم هستم واینجا مشاهده می شود که اقشار طلبه وحوزوی بسیار برای حجامت تبلیغ مثبت وبرای خون دادن تبلیغ بسیار منفی دارند و.... واز طرفی ....
آخرین اخبار