تلخی‌های محرم در دل تاریک «شب واقعه»

نمایش «شب واقعه» از تلخی و اتفاقات عاشورا می‌گوید.

محمد رضا پشنگیان کارگردان نمایش «شب واقعه» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اثر خود گفت: نمایش در مورد خولی است که بعد از فاجعه کربلا هدیه‌ای گرانبها را هدف رضایت عبداله‌بن زیاد وارد خانه‌اش می کند ، از طرفی زنانش که یکی دوستدار اهل بیت اما روشندل و دیگری بینا اما کوردل و به دنبال آرزوهای دنیوی خود است. درگیری خولی و همسرانش قصه‌ای را رقم می‌زند که در آخر...

وی در راستای حال و هوای گروه در تمرین‌ها اظهار داشت: ما در طول تمرین‌ها برای اجرای نمایش بارها دچار بغض و اندوهگینی زیاد شده‌ایم که ادامه تمرین کمی مشکل‌تر می‌شود. مخصوصا در قسمت بریدن سر امام حسین (ع) توسط شمر که بدن آدم به لرزه می‌افتاد و گاهی اشک‌ها سرازیر می شد اما سعی می‌کردیم که به اعصاب خود مسلط شویم و به ادامه تمرین بپردازیم.

پشنگیان در رابطه با وفادار بودن به متن مطرح کرد: با وجود اینکه متن برای اجرا دراماتیزه شده است اما ما به نمایشنامه‌ وفادار بوده‌ایم در واقع نوشته خوب محمد عارف که با استفاده از تعلیق‌های ساختاری ارسطویی و حتی رعایت ریتم در نوشته  خود باعث شد تا متناسب با نمایشنامه پیش برویم.

وی درباره نمایش های مذهبی روی صحنه بیان کرد: ما در یک جامعه‌ای زندگی می کنیم که ارزشهای جامعه و تاریخ برایمان ارزشمند است پس برای نشان دادن بهتر آنها تلاش می کنیم که تئاتر هم جزئی از آن است که اگر بخواهیم در این غالب به تصویر بکشیم باید چارچوب آن را رعایت کنیم و آن را تبدیل به تکیه نکنیم.

پشنگیان در ادامه افزود: متاسفانه تئاتر ما در این امر مظلوم واقع شده و به اسم محل تئاتر نمایش‌هایی روی صحنه می‌رود که در تکیه‌ها باید اجرا شوند.

هر دو ارزشمند هستند و هر دو باید حفظ شوند اما نباید یکی فدای دیگری بشود.  که در این نمایش یک تئاتر با موضوع محرم را می‌بینیم.

گفتنی است؛ نمایش «شب واقعه» از 18 آبان ماه بمدت 20 شب به کارگردانی محمد رضا پشنگیان و نویسندگی محمد عارف ساعت 18:30 در سالن پرواز روی صحنه می رود.

از بازیگران این اثر می‌توان به: مهتاب شکریان،‌محسن صفری، سمیه سلمانی می توان اشاره کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار