احتمال تکرارسرنوشت ملک سعود/

السفیر: نزاع داخلی عمیق گریبانگیر آل سعود شده است

السفیر درگزارشی نوشت آل سعود در نزاع داخلی عمیقی بسر می برد و شاهزادگان و روحانیون عربستان در پی جایگزین کردن کوچکترین برادر ملک سلمان،با وی هستند.

السفیر: نزاع داخلی عمیق گریبانگیر آل سعود شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه "السفیر" لبنان در گزارشی نوشت: بطور خلاصه می توان گفت آل سعود در نزاع داخلی عمیقی بسر می برند.  اگر تخمین های مربوط به «کودتای»  قریب الوقوع برای براندازی ملک سلمان درست باشد به این معنی است که در عمل دو دستگی آشکار شده و شاید به نافرمانی یکی از جناحها از یک خانواده یا حتی به نزاع نیروهای مسلح دو دسته شده براساس وفاداریها، منتهی شود. 

در سال 1964 ملک سعود پس از یک نزاع طولانی بر سر قدرت برکنار شد. در آن زمان بزرگان آل سعود با حمایت نهاد با نفوذ دینی تصمیم گرفتند پادشاه را برکنار کنند. 

السفیر نوشت: امروز دو سناریو برای ساقط کردن ملک سلمان مطرح است. نخست عزل وی با روشی که ملک سعود برکنار شد یا اینکه وی مثل ملک خالد بصورت «صوری» پادشاه بماند.

گزارشهای متعددی در این زمینه منتشر شد. آخرین آنها گزارشی است که روزنامه انگلیسی ایندپندنت با عنوان «هشت برادر از یازده برادر ملک سلمان می خواهند وی را ساقط کنند» است.  این روزنامه در گزارشش به روایت شاهزاده سعودی از نوادگان عبدالعزیز آل سعود اشاره کرد که گفته می شود این شاهزاده از نظام بریده است.  این شاهزاده به ایندیپندنت گفت به زودی حادثه‌ای که در سال 1964 اتفاق افتاد، تکرار می شود. 

 نزاع بر سر کنار زدن ملک سعود  برای چند سال طول کشید و سبب تنش بین نیروهای مسلح اصلی کشور شد. بین  ارتش، وزارت کشور و گارد ملی  تنش ایجاد شد اما خونریزی نشد. این شاهزاده پیش بینی می کند همین امر این دفعه نیز اتفاق بیفتد. 

رسانه ها اخیرا در سطح گسترده ای دو نامه ای را که از سوی همین شاهزاده سعودی نوشته شد، منتشر کردند. در این دو نامه از اعضای خانواده حاکمه خواسته شد ضد ملک سلمان کودتا کنند در حالی که این دو نامه درباره سیاستهایی که محمد پسر ملک سلمان، (جانشین ولیعهد و وزیر دفاع) دنبال می کند  نوشته است وی کشور را به سوی یک فاجعه سیاسی، اقتصادی و نظامی هدایت می کند.

برخلاف سناریوی این شاهزاده مجهول‌الهویه، سایمون هندرسون در مقاله ای با عنوان «شکاف پادشاهی در خانواده آل سعود» که در اواسط همین ماه در موسسه سیاستهای خاور نزدیک واشنگتن منتشر شد، سناریوهای احتمالی در آینده نزدیک را برشمرد. شاید بارزترینش این است که شاید ملک سلمان، شاهزاده محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد از مقامش عزل و شاهزاده محمد بن سلمان را به جای وی منصوب کند. این امر به مقابله نظامی میان ارتش سعودی تحت فرماندهی محمد بن سلمان و نیروهای شبه نظامی بزرگ وابسته به وزارت کشور تحت فرماندهی محمد بن نایف منجر خواهد شد و شاید گارد ملی تحت فرماندهی امیر متعب بن عبدالله نیز از محمد بن نایف حمایت کند. امیر متعب فرزند ملک عبدالله است که به وی به عنوان متحد محمد بن نایف نگریسته می شود.

به گفته شاهزاده ای که با روزنامه انگلیسی گفتگو کرد،  تعیین محمد بن سلمان در این منصب و فرماندهی حمله به یمن سبب افزایش تنشها در داخل خانواده حاکمه  شد.  وی می گوید هر نامه یا مکالمه تلفنی  ملک سلمان از طریق پسرش محمد  انجام می شود. این روزنامه در گزارشش از شاهزاده سعودی نقل می کند که هشت نفر از دوازده فرزند عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان، که اکنون زنده اند، از طرح براندازی ملک سلمان و منصوب کردن برادرش احمد (هفتاد و سه ساله) بجای وی حمایت می کنند.

از میان آنها شاهزاده احمد مورد حمایت بیشتر اعضای خانواده برای تصدی مقام پادشاهی است. وی فرزند کوچک بنیانگذار عربستان از همسرش حصه بنت احمد سدیری است که به مدت 37  سال معاون وزیر کشور بود و چهار سال مسئول مراکز دینی مکه بود و در سال 2012 به عنوان وزیر کشور منصوب شد، اما پس از پانزده ماه این منصب را براساس درخواست خودش ترک کرد و محمد بن نایف جای وی را گرفت.

آن شاهزاده به روزنامه انگلیسی گفت: بیشتر روحانیون با نفوذ کشور از  «کودتای قصر» پشتیبانی می کنند تا پادشاه کنونی را بیرون برانند و احمد بن عبدالعزیز را به جای وی بنشانند. وی توضیح داد 75  درصد علماء و روحانیون شاهزاده احمد را ترجیح می دهند.

معروف است هر نوع حمایت از سوی روحانیون با نفوذ یک امر حیاتی برای تغییر در عربستان است زیرا آنها می توانند مشروعیت دینی و پس از آن مشروعیت سیاسی به رهبری بدهند.



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۵۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
دوستان عزیز دعا کنید که این ملک عبدالله همونی باشه که امام صادق پیش بینی کردن. که اگه همون باشه ما باید از خودمون رو آماده ظهور کنیم. باید مقدمات ظهور رو محیا کنیم. این یه فرصت طلاییه ازدست ندین
Belgium
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ان شا الله این آتش نسل کشی که این وهابی های حرامزاده ی آل سقوط راه انداختند شر اش دامن کثیفشان را بگیرد و به این حکومت باطل را سرنگون کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
ان شاالله ملک سلمان برکنار بشه و این اتفاقات همان اتفاقات پیش از ظهور آقا امام زمان که در روایات بیان شده باشه شیعیان برای ظهور آقا خیلی دعا کنید امیدوارم ما لیاقت داشته باشیم جز یاران ایشون باشیم اللهم عج لولیک الفرج
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
خوب آتیشی به جونشون افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
سلام،خدانسلشون رو از روی زمین محوکنه
انشاءالله برای ظهورآقاامام زمان آماده باشیم
پاینده رهبر
الهم عجل لولیک الفرج
مرگ برآمریکاواسراییل
مرگ برآل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
«اللهم عجل لولیک الفرج» ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
آل سعود در حال سقوط و فروپاشی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
بدانیم عربستان اشتباه کرده و کودک کشی عاقبت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۴
دوستان بدانید وآگاه باشید که بعد از ملک عبدالله هیچ پادشاهی در عربستان بیشتر از یک سال حکومت نخواهد کرد و حکومت ملک سلمان قبل از سوم بهمن امسال تمام خواهدشد.منتظر ظهور امام زمان باشید اللهم عجل لولیک الفرج
آخرین اخبار