اسپوتنیک: توافق ایران با انتقادهایی در داخل و خارج از آمریکا روبروست

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، منتقدان و حامیانی در داخل و خارج آمریکا دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته موافقتنامه جنجالی میان ایران و گروه پنج به اضافه یک ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) را، که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم ها علیه این کشور است، وارد مرحله اجرایی کرد.
این توافق با انتقادهایی در داخل و خارج از آمریکا روبرو شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: موافقت آمریکا با این توافق، عصبانیت منتقدان آن را درپی داشت که مدعی اند موافقتنامه به دست آمده سرانجام منجر به تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای خواهد شد که ثبات خاورمیانه را تهدید می کند ، به تروریسم دامن می زند و متعهد به نابودی اسرائیل است.

اسپوتنیک در ادامه نوشت: "بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ماه مارس به کنگره آمریکا رفت و هشدار داد حامی اصلی تروریسم جهانی (به اعتقاد وی) تنها چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنی شده کافی برای یک زرادخانه کامل از تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد و با توجه به اینکه برنامه موشکی بالستیک ایران بخشی از موافقتنامه به دست آمده نیست، این کشور می تواند به ابزار لازم برای پرتاب سلاح هسته ای خود به نقاط دور دست ازجمله هر نقطه ای در آمریکا دست یابد."

نخست وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد محدودیت ها بر برنامه هسته‌ای ایران، که در موافقتنامه هسته ای به دست آمده به آنها اشاره شده است، پس از مدت یک دهه برداشته خواهد شد. 

بااین حال، طرفداران موافقتنامه هسته ای ایران می گویند این موافقتنامه می تواند برنامه هسته ای ایران به ویژه توانایی این کشور را در زمینه ساخت تسلیحات در ازای کاهش تحریم های اقتصادی کاهش دهد.
منار موهاوش سردبیر « مینت پرس نیوز» نیز در مقاله خود به این دیدگاه می پردازد و می گوید موافقتنامه هسته‌ای به دست آمده باعث گسترش دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به تاسیسات هسته ای ایران می شود و این دسترسی در مقایسه با آنچه در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ( ان پی تی ) ذکر شده و ایران نیز از امضا کنندگان آن است ، گسترده تر خواهد بود.

وی همچنین می گوید:" در موافقتنامه به دست آمده با ایران، از این کشور درخواست شده است تعداد سانتریفوژهای خود را که از آنها برای غنی سازی اورانیوم استفاده می کند به نصف کاهش دهد و رئاکتور آب سنگین خود را نیز به گونه ای تغییر دهد که نتوان با استفاده از آن پلوتونیوم تسلیحاتی تولید کرد."

در نتیجه غرب موافقت می کند تحریم های علیه ایران را که موهاوش می گوید باعث نزدیک تر شدن ایران به صنایع دارویی ، غذایی و بانکداری پس از حدود 40 سال تحریم می شود ، لغو کند.
موهاوش تصریح کرد: احیای اقتصاد ، هدف اصلی ایران است. ایران حتی تاکید کرده است به هیچ وجه به دنبال دستیابی به یک زرادخانه هسته ای نیست.

وی در ادامه با اشاره به تلکس‌های جاسوسی که روزنامه گاردین امسال آنها را فاش کرد افزود براساس این تلکس های فاش شده ، دست‌کم یکی از مکاتبات دستگاه جاسوسی اسرائیل ( موساد ) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) نشان می دهد آنها به این نتیجه رسیده اند که ایران در حال انجام دادن فعالیت لازم در جهت ساخت تسلیحات نیست.

در حقیقت موهاوش معتقد است مخالفان توافق هسته ای ایران نگران آینده نیستند بلکه نگرانند که کاهش تحریم ها علیه ایران منجر به تقویت ظرفیت اقتصادی جمهوری اسلامی شود و خاورمیانه را به ویژه به لحاظ اقتصادی به چالش بکشد ، آنهم در منطقه ای که بازیگران اصلی آن کم و بیش از متحدان آمریکا هستند. 

در ادامه این گزارش امده است: یکی از این بازیگران مهم در منطقه ، عربستان سعودی است که بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان به شمار می رود. ایران نیز از تولید کنندگان مهم نفت به شمار می رود اما تحریم ها علیه این کشور تاثیری جدی بر صادرات نفت ایران داشته است.

موهاوش در مقاله خود می نویسد: لغو تحریم ها علیه ایران می تواند تاثیر مهمی بر تقویت صنایع دفاعی ، خودروسازی و همچنین رقابت این کشور با کشورهایی مانند چین و حتی آمریکا داشته باشد. رها شدن ایران از تحریم ها باعث تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه می شود و باعث خواهد شد عربستان و اسرائیل به حاشیه رانده شوند.



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار