کربی: درباره فرايند سياسی در سوريه بايد با ايران گفتگو شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت در نهایت در برهه ای از زمان باید درباره مسایل مربوط به سوریه و در راستای فرایند انتقال سیاسی در این کشور با ایران گفتگو شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران نقشی سازنده و کمک کننده در منطقه ایفا نمی کند. اگر ایران می خواهد اقدامی کمک کننده و مثبت صورت دهد، باید از حمایت اسد و حزب الله دست بردارد و به فرایند سیاسی در سوریه کمک کند.

جان کربی افزود: هیچکس نمی داند که فرایند دیپلماسی برای حل و فصل بحران در سوریه تا چه زمانی طول خواهد کشید. با این حال این بحران باید هر چه زودتر حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: اینکه ایران چه نقشی می تواند ایفا کند باید بگویم که باید مفید و کمک کننده باشد و حمایت از رژیم بشار اسد و حزب الله را متوقف کند و توافق کند که برای دستیابی به یک انتقال موفق در سوریه تلاش کند.

با این حال مدتهاست که ما این مسئله را درک کرده ایم که باید درباره این مسئله با ایران گفتگو کنیم اما اینکه ایران تمایلی به تغییر رفتار خود در سوریه دارد به خود این کشور بستگی دارد.

وی اضافه کرد: همانطور که وزیر خارجه آمریکا گفت نشستی چند جانبه احتمالا تا پایان هفته جاری به منظور پیگیری نشست اخیر درباره سوریه برگزار خواهد شد. جزییات این نشست هنوز نهایی نشده است. مهم است که این گفتگوها ادامه یابد تا بتوان به شرایط یک انتقال سیاسی در سوریه دست یافت. جان کری وزیر خارجه آمریکا معتقد است که گفتگوها در مسیر درست قرار دارد و باید این نشست ها و تلاش برای حل و فصل این بحران ادامه یابد.

همانطور که جان کری گفته است در نهایت در برهه ای از زمان باید گفتگوها با ایران درباره مسایل مربوط به سوریه در جهت هدف فرایند انتقال سیاسی برگزار شود. من قصد ندارم درباره ترکیب نشست آتی صحبت کنم با این حال همانطور که وزیر خارجه آمریکا گفته است بالاخره در برهه ای از زمان با ایران گفتگو خواهد شد اینکه این گفتگو کجا و چه زمانی برگزار می شود هنوز نهایی نشده است.

درباره جزییات فرایند انتقال در سوریه نیز هیچ چیز نهایی نشده است چرا که طرفهای ذینفع زیادی در این فرایند وجود دارند. وزیر خارجه آمریکا به شدت در تلاش برای دیدار با همه این طرفها است و به تلاش ها در این زمینه ادامه خواهد داد. تا نظرهای آنها را داشته باشد و نظرهای خود را نیز بیان کند.

با این حال برای آنکه این فرایند نتیجه بخش باشد باید گروههای مخالف نیز به این فرایند آورده شوند و هر تصمیمی که گرفته شود رژیم سوریه باید به آن پایبند باشد. با این حال وزیر خارجه آمریکا می داند که این تلاش ها بسیار پیچیده و زمان بر خواهد بود و ناگزیر باید همه طرفها امتیازاتی بدهند و مصالحه صورت گیرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید عربستان سعودی مخالفت خود را با حضور ایران در نشست ها درباره سوریه اعلام کرده است، گفت: من نمی توانم از طرف دیگر کشورها و دیدگاههای آنها درباره فرایند سیاسی در سوریه صحبت کنم. با این حال روشن است که همه طرفها یک دیدگاه مشترک درباره دوره انتقال در سوریه ندارند. ما باید به طرحی برسیم که نه تنها همه بتوانند آن را هضم کنند بلکه بتواند به طور موثری اجرا شود. ما می دانیم که همه طرفها نظر مشابهی ندارند و به همین دلیل بود که هفته گذشته در وین دیدار کردیم.

جان کربی اضافه کرد: هیچ تغییری درباره موضع ما درباره اینکه بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است ایجاد نشده است و نمی تواند رهبری دراز مدت در سوریه داشته باشد. با این حال همزمان قصد ندارم درباره اینکه دوره انتقال در سوریه چگونه خواهد بود به گمانه زنی بپردازم. با این حال هیچ تغییری در موضع آمریکا مبنی بر اینکه اسد به علت اقدامات وحشیانه ای که برضد مردم خود صورت داده مشروعیت خود را برای حکومت از دست داده صورت نگرفته است آنچه ما نیاز داریم دولتی در سوریه است که رهبری آن را بشار اسد به عهده نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ایرانی ها از جمله طرفهای ذینفع در سوریه هستند و مناسبات با رژیم اسد دارند و مناسباتی داخل سوریه دارند.

وی ادعا کرد: ما دیدگاههای خود را به صراحت درباره این مناسبات گفته ایم و ایرانی ها با این حال حمایت خود را از گروههای تروریستی مانند حزب الله ادامه می دهند و این مسئله نه تنها برای سوریه بلکه برای منطقه مشکل زا است. بنابراین مسایل واقعی و جدی درباره ایران در ارتباط با سوریه و منطقه وجود دارد. و همانطور که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور گفته اند ما می دانیم که در برهه ای از زمان اگر قرار باشد که به راه حل سیاسی برسیم و اگر قرار است که این راه حل سیاسی موفق باشد باید با ایران گفتگو شود. من قصد ندارم بگویم این مسئله چه زمانی و چطور محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نقش ایران و حضور ایران در درگیری ها در سوریه گفت: هیچکس چشمان خود را درباره اقدامات تجاوزکارانه و خصمانه ایران در سوریه نبسته است. ما درباره این مسئله و توصیف اقدامات ایران به این شکل مخالف نیستیم. ما مدتهاست که درباره نگرانی های خود درباره اقدامات ایران در حمایت از اسد و نیز ادامه خشونت برضد مردم سوریه به صراحت صحبت کرده ایم.

با این حال این مسئله موجب نمی شود که بتوانیم بگوییم که ایران درباره هر اتفاقی که در آینده در سوریه بیفتد ذینفع خواهد بود. این بدان معنا نیست که ایران در آینده نیز سوریه کنترل و نفوذ خواهد داشت و این مسئله تا حد زیادی به مشخصات دوره انتقال در سوریه بستگی دارد.

گفتگوهایی که با ایران صورت خواهد گرفت در جهت هدف نهایی دستیابی به یک راه حل سیاسی است که خود منجر به روی کار آمدن دولتی می شود که در برابر مردم مسئولیت پذیر است، این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. ایران هنوز تمایل و اشتیاق خود را برای دستیابی به این هدف نشان نداده است . این بدان معنا نیست که باید هر گونه گفتگو با ایران درباره این پیامد را رد کنیم و هدف اصلی دیپلماسی گفتگو و تلاش برای از بین بردن اختلافات با افرادی است که به شدت با آنها مخالف هستید.

جان کربی درپاسخ به سئوال خبرنگاری که گفت اسد در بخشهایی از سوریه پایگاه دارد چرا باید از کل فرایند آتی سوریه حذف شود، گفت: هیچکس نگفته است که بشار اسد نباید در دوره انتقال نقش داشته باشد. خبرنگار پرسید حال اگر یک انتخابات شفاف در سوریه برگزار شود و اسد پیروز شود آنوقت چطور خواهد شد؟

جان کربی پاسخ داد: من وارد فرضیات نمی شوم. جان کربی افزود: شما درباره انتخاباتی صحبت می کنید که هیچکس الان آن را مطرح نمی کند؟ خبرنگار گفت خود بشار اسد همین دیروز درباره انتخابات صحبت کرد. کربی گفت: من وارد گمانه زنی نمی شوم.

کربی همچنین در پاسخ به سئوال یک خبرنگار درباره اینکه محور اصلی مذاکرات درباره سوریه چیست، گفت: من وارد جزییات نمی شوم با این حال محور اصلی این مذاکرات خود فرایند انتقال و بخشهای مختلف آن است تا مشاهده شود که کدامیک بیش از همه می تواند مورد حمایت قرار گیرد بنابراین همزمان با ادامه گفتگوها باید بتوانیم که طرفهای بیشتری را سر میز مذاکره بیاوریم زیرا طرفهای ذینفع زیادی در این فرایند وجود دارند و ما قصد داریم که دیدگاه ههای آنها را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: علت اینکه ما به مذاکرات آتی امیدواریم اظهاراتی است که جان کری پس از مذاکرات ژنو گفت و اعلام کرد که مذاکرات سازنده و مفید بود و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. با این حال فضای مذاکرات به طور مشخص موجب شده است که وی این درک را داشته باشد که پیشرفت هایی درباره شکل دوره انتقال در سوریه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه احتمالا روسیه درباره فرایند انتقال در سوریه حرف آخر را می زند، گفت: این مسئله به یک کشور و یک رهبر محدود نمی شود. باید این مسئله به طور چند جانبه حل و فصل شود و به این دلیل است که وزیر خارجه آمریکا مسیر کنونی را طی می کند. به دلیل پیچیده بودن این مسئله است که مذاکرات گسترده ای در حال پیگیری است و این مذاکرات تنها به حضور سر میز گفتگوها خلاصه نمی شود و وزیر خارجه آمریکا بسیاری از مذاکرات را تلفنی پیگیری می کند. شرایط در سوریه بسیار مهم است و به این علت است که جان کری احساس فوریت برای حل این مسئله دارد مهم است که مردم سوریه کشوری داشته باشند که بتوانند به آن خانه بگویند و این کشور باید امن و با ثبات و آینده ای پررونق داشته باشد.

وی درباره دیدار مسئولان عمان و سوریه گفت این دیدار هیچ جای تعجب ندارد عمان نیز کشوری است که در منطقه نگرانی ها خود را درباره شرایط منطقه دارد و این دیدار از جمله تصمیم هایی است که یک کشور مستقل اتخاذ می کند. وی با این حال گفت من از تلاش های عمان برای میانجیگری درباره این مسئله اطلاع ندارم. اما باید باردیگر تاکید کنم که تلاش ما برگزاری گفتگوهایی هدفمند برای دستیابی به یک دوره انتقال سیاسی ملموس و موفق در سوریه است.

کربی گفت: وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرده است. آنها اغلب گفتگو می کنند و مذاکرات روز دوشنبه درباره بحران سوریه و نیز اهمیت دستیابی به یک دوره انتقال در سوریه و نیز نشست آتی درباره سوریه بود.

جان کربی درباره اظهارات اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان درباره افزایش حمایت از مخالفان سوری، اشاره داشت: مسئله افزایش حمایت از نیروهای سوری برضد داعش مسئله ای جدید نیست. وزیر خارجه آمریکا چندین هفته است در این باره صحبت می کند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار