یک دهه گذشت اما شبکه ملی اطلاعات محقق نشد

شبکه ملی اطلاعات شبکه ای مبتنی بر اینترنت است به صورتی که درخواستهای دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه کامل شود.

یک دهه گذشت اما شبکه ملی اطلاعات محقق نشد
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،شبکه ای اینترنتی در دسترس تر از همیشه،شبکه ای که قراراست تا پایان برنامه پنجم توسعه آماده شود تا اطلاعات با سرعت و کیفیت بیشتر به کاربران اینترنتی برسد.کاربرانی که هر روزتعدادشان زیاد تر می شود و با امکانات جدیدی روبرو می شود.

کاربران اینترنت افرادی هستند که اینترنت جهانی در اختیارشان است وبه گفته واعظی وزیر ارتباطات بیشتر اطلاعات را از خارج کشور تامین می کنند که در اوایل دولت یازدهم مردم فقط از 10 درصد تولید داخل و 90 درصد از محتوای خارج استفاده می شد اما امروز38 تا 40 درصد مطالب مردم از محتوای داخل و 60 درصد مطالب از خارج تامین می شود.

اینترنت یا اینترانت؟!

به منظورکاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت طرح شبکه ملی اینترنت در کشور ما از اواخر سال 1384مطرح شد، در سال 1385 قرار شد پرو‍‍‍زه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود.در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد واین بار برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های 1386 تا 1388 در هیات وزیران تصویب شد.

اما شبکه ملی اینترنت در سال 1389 با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح شد به طوری که کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه مطرح شد.

اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم سرعت زیادی به خود گرفت.اين شبكه ظرفیت لازم برای "نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه‌ي خدمات الکترونیکي" و "دسترسي به اینترنت" از طريق بستر ارتباطي باند پهن‌ سراسری براي کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را  فراهم می‌كند.

چرا شبکه ملی اطلاعات؟

هدف ازاجرای شبکه ملی اطلاعات ،دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند 20 مگا بیت بر ثانیه ،افزایش پرداخت الکترونیکی وارائه الکترونیکی صد در صد خدمات دولت به دولت،اتصال60 درصد از خانوارها وکسب وکارها به شبکه ملی اطلاعات واینترنت ،کسب رتبه دوم منطقه ای سرانه پهنای باند و سایر شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه و اتصال تمام دستگاهها به شبکه ملی اطلاعات است .

معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات می گوید:ما از طرف وزارت ارتباطات مسئول طراحی، هماهنگی و نظارت بر اجرای شبکه اطلاعات هستیم اما سازمان فناوری اطلاعات مجری این شبکه نیست. کار نظارت با ماست و اجرا با شرکتهای همچون زیرساخت، مخابرات ایران و اینترنتی‌ها است که در این راستا کمیته فنی شکل گرفته و تمامی آنها عضو این کمیته هستند و کارها را پیگیری می‌کند.

جهانگرد افزود: برنامه‌ریزی ما برای اجرای شبکه ملی اطلاعات طبق تعاریف برنامه پنجم توسعه است که البته این تعاریف در شورای عالی فضای مجازی با دقت بیشتری تصویب شد و شامل مشخصات و ضوابطی است که در طراحی باید به آن دقت شود.

وی بااشاره به اینکه این مشخصات در 7 دسته ساماندهی شده است گفت: در بحث طراحی شبکه باید بتوانیم در عرصه ملی شبکه‌ای باکیفیت و پرتوان با پوشش کامل و با عرض باند بالا و امنیت کامل داشته باشیم و استقلال مدیریت ایرانی را برپا کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این کار منجر می‌شود ترافیک داخل کشور بدون وابستگی به سایر شبکه‌های جهانی در درون کشور مبادله شود تصریح کرد: در طراحی شبکه ملی اطلاعات چنین اصولی را رعایت کرده‌ایم و می‌خواهیم برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که به سمت ایده‌آل‌های آن حرکت کنیم.

وی افزود:شبکه مخابرات در حال دگردیسی به شبکه آی‌پی است و چنین کاری به صورت همزمان انجام می‌شود تا به جایی برسیم که ظرفیت دیتا و افزایش ضریب انتقال و با نصب سوییچ‌های جدید فراهم شود.

جهانگرد با اشاره به اینکه استقلال و امنیت در شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های ما است، بیان کرد: باید قابلیت اتکای بومی در این شبکه وجود داشته باشد و با ظرفیت‌های فنی در نظر گرفته شده بتوانیم خودمان آن را بگردانیم به عنوان مثال اگر در گذشته اختلال در لیگ‌های ارتباطی باعث قطع ارتباطات می‌شد تنها همان لیگ را داشتیم و بس و لذا کلیه ارتباطات داخل کشور به هم می‌ریخت.

وی افزود: براین اساس شبکه سراسری کشور نسبتا ظرفیت مناسبی را فراهم کرده و پروژه‌هایی برای توسعه این ظرفیت در شرکت زیرساخت در حال انجام است.    

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار