گاردین مطرح کرد؛

بی‌اعتباری اوباما در سوریه/ ایران و روسیه اوضاع را در دست می‌گیرند

"اوباما تحت فشارهای سیاسی روش بازی خود در سوریه را دوباره عوض می‌کند و امیدوار است تا آبروی و اعتبار از دست رفته ایالات متحده درپی شکست‌هایش در مبارزه با داعش و سرنگونی دولت اسد، بازیابد."

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین (theguardian) در مقاله‌ای به بررسی عواقب حضور ایران در نشست وین و شکست سیاست‌های دولت اوباما در سوریه پرداخت و نوشت: "اوباما تحت فشارهای سیاسی روش بازی خود در سوریه را دوباره عوض می‌کند و امیدوار است تا آبروی و اعتبار از دست رفته ایالات متحده درپی شکست‌هایش در مبارزه با داعش و سرنگونی دولت اسد، بازیابد."
 
 
گاردین معتقد است که اوباما به دلیل ترس از قدرت‌گرفتن ایران و روسیه در منطقه است که در سیاست‌های خاورمیانه‌اش بازنگری می‌کند: "ترس از اینکه روسیه و ایران در حال پیروز شدن در مسابقه استراتژیک طناب‌کشی برای تاثیر تعیین‌کننده در سوریه و عراق هستند و اینکه میراثش (اوباما) در خاورمیانه چیزی جز آشفتگی و آشوب از موصل تا مدیترانه نخواهد بود."
 
 
این روزنامه با اشاره به گزارش این هفته‌ی مقامات دولت آمریکا از جمله اشتون کارتر وزیر جنگ این کشور به کنگره درخصوص بازتجدید گزینه نظامی برای مبارزه با داعش، با استقرار تعداد محدودی از نیروهای ویژه در سوریه و اعزام بالگردهای جنگی به عراق، به نقل از وی نوشت: "ما در نظر داریم تا حملات هوایی خود را با هواپیماهای بیشتری از آمریکا و ائتلاف (ضد داعش) تشدید کنیم."
 
 
گاردین برای ماله‌کشیدن روی تصمیم اعزام نیروهای ویژه و زمینی به سوریه نوشت: "برخلاف مخالفت‌های ترکیه، واشنگتن به فکر همکاری بیشتر با شبه نظامیان کرد در سوریه است که داعش را از قلمرو خود در مرزهای شمالی سوریه بیرون رانده‌اند. برخلاف گزارشات تحریک کننده در این مورد، بازنگری اوباما به معنی نقض ادعایش درخصوص اجتناب از حضور زمینی در سوریه نیست."
 
 
در ادامه این مقاله با اشاره به شکست‌های اوباما در منطقه نوشت: "او نتوانست بعد از (شایعات) استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی به اسد حمله کند. اقداماتش برای آموزش شورشیان سوریه شکست خورد. در عراق نیز 3500 مستشار و مربی نظامی نتوانستند عملکرد ارتش عراق را بهبود بخشند. حالا پارلمان عراق درحال فشار آوردن به العبادی برای دعوت از سوی جهت انجام حملات هوایی‌اش در این کشور است."
 
 
گاردین ادعا کرد: "تحلیلگران معتقدند واشنگتن آماده امتحان کردن هر چیزی است. به همین دلیل است که حاضر به پذیرفتن دولت انتقالی شده است. شرکت داشتن ایران در مذاکرات روز جمعه وین برخلاف همه استقبال‌هایی که از آن شده، سازش دیگری (با ایران)‌ به دلیل ضعف آمریکا است. در حالی این مسئله انجام شده که این هفته تهران از افزایش حمایت نظامی از اسد خبر داد."
 
 
این روزنامه در پایان با اشاره به مقاله چارلز کروتهامر در واشنگتن پست نوشت: "بسیاری از منتقدان اوباما می‌گویند که دلهره او نسبت به باتلاق خاورمیانه باعث شده ایران و روسیه او را دور بزنند. اوباما به هیچکدام از این‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. روسیه و ایران اوضاع را در دست می‌گیرند."


منبع: جام نیـوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اوباما ، سوریه ، جنگ ، ایران ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار