جان کری در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی:

اولین گشایش سیاسی برای سوریه/ بدون تایید آژانس تحریم ها لغو نمی شود

جان کری با تاکید بر نقش ایران و روسیه در ایجاد ثبات در سوریه گفت مذاکرات پیش رو، اولین گشایش سیاسی برای نجات سوریه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پیش از آنکه برای شرکت در مذاکرات سوریه راهی وین، پایتخت اتریش شود، گفت این دیدار مساعدترین فرصت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه است.
 
اشاره وزیر خارجه ایالات متحده به مذاکراتی‌ست که با حضور ایران، آمریکا، سوریه، عربستان سعودی، مصر، ترکیه، لبنان، قطر، فرانسه و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.
 
این نخستین بار است که ایران رسما در مذاکرات بین‌المللی در مورد سوریه شرکت می‌کند.
 
کری روز ششم آبان، طی یک سخنرانی در "بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی"، در عین حال از مشکلات ناشی از حملات هوایی روسیه در سوریه و نیز خشونت‌های داعش سخن گفت.
 
به رغم موفقیت های روسیه در عملیات علیه داعش و عدم موفقیت آمریکا در ضربه زدن به این گروه تروریستی، جان کری می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده است که «ما مصمم هستیم [گروه داعش را] سریع‌تر از بین ببریم.»
 
او می‌گوید بحران سوریه، از هر ۲۰ شهروند آن کشور، یک قربانی گرفته، از هر پنج شهروند، یکی را پناهجو کرده و امید به زندگی را ۲۰ سال کاهش داده است.
 
کری گفت ایران برای اولین بار است که به مذاکرات صلح سوریه می پیوندد که به زودی در وین آغاز می شود.
 
جان کری با تاکید بر این که خاورمیانه یکی از مهم ترین مناطق جهان است گفت وقت آن رسیده که سران کشورهای منطقه، اسرائیل، مناطق فلسطینی و کشورهای عرب نقش رهبری خود را به درستی انجام دهند و صلح را برقرار سازند.
 
کری که به تازگی از سفر به خاورمیانه و دیدار با سران اردن، اسرائیل، فلسطینی و عربستان سعودی بازگشته، تاکید کرد همه نقاط جهان با یکدیگر مرتبط اند و ماموریت همه کشورها ایجاد امنیت در همه جای خاورمیانه و مقابله با اقدامات تروریست‌ها و همچنین مقابله با توسعه تسلیحات کشتار جمعی است.
 
وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه شب برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه عازم وین است، در عین حال بر همکاری گسترده نظامی آمریکا و تعهد واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: «ما از حق اسرائیل در دفاع از خود و شهروندانش و همچنین از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می کنیم.»
 
او تاکید کرد که توافق اتمی با ایران در همین راستا و در جهت ایجاد صلح و ثبات بوده است.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت روز اجرای توافق اتمی ایران به زودی فرا می‌رسد و مادامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در توافق جامع را تایید نکرده هیچ یک از تحریم ها لغو نخواهد شد.
 
مذاکرات اولیه وین از روز هفتم آبان ماه آغاز و پیش‌بینی‌ می‌شود که مذاکرات رسمی بیشتر و فشرده‌تر نیز روز جمعه انجام شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، روز چهارشنبه اعلام کرد که محمد جواد ظریف همراه چند تن از معاونانش در نشست وین درباره سوریه شرکت می‌کند.
 
کاخ سفید نیز در همان روز گفت ایالات متحده آمادگی دارد برای حل بحران، با همه طرف‌ها، از جمله ایران و روسیه همکاری کند.


منبع: جام نیـوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، سوریه ، آمریکا ، تحریم ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار