همدان؛

مسمومیت با شربت متادون شایع‌ترین علت مسمومیت‌ در کودکان

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، مسمومیت با شربت متادون را شایع‌ترین نوع مسمومیت‌ در کودکان بيان كرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه گفت: بر اساس گزارش‌های پزشکی قانونی در دهه هشتاد، آمار مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌های دارویی افزایش یافت به طوری که همدان در مقایسه با دیگر استان‌ها در رتبه هفتم و از نظر جمعیتی پس از کرمانشاه در رتبه دوم مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌های دارویی قرار داشت.

وی با بیان اینکه مرگ‌و میرهای ناشی از مسمومیت‌های دارویی همچنان رو به افزایش است، افزود: براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، در پنج ماه نخست امسال، 332 مورد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی ثبت شده است که مسمومیت‌های دارویی 16.3درصد مجموع آن را تشکیل می‌دهد.

حنیفه افزود: کودکان زیر پنج سال، بیشترین قربانیان مسمومیت‌های دارویی هستند که یکی از شایع‌ترین نوع آن در کودکان مسمومیت با شربت متادون است.

وی با بیان اینکه مسمومیت‌ها و مرگ‌های ناشی از سوء مصرف موادمخدر در سال‌های اخیر افزایش داشته است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته، شربت متادون، 11 هزار مورد مسمومیت ایجاد کرده است که از این تعداد 200 مورد منجر به مرگ شده است و کودکان نیز 11 درصد این آمار را شامل می‌شوند.

کارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه، خطرناک‌ترین داروها را قرص‌های مخدر، روان‌گردان و همچنین بعضي از داروهای اعصاب و ضد افسردگی اعلام کرد و افزود: تعدادی از داروها به علت مصرف خودسرانه آن می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

حنیفه تصریح كرد: داروهای دست‌ساز، قرص‌های چاقی و لاغری و بسیاری از داروهای بدنسازی موجب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شوند که این داروها در مراکز غیرمجاز، برخی عطاری‌ها، آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها به صورت غیر مجاز توزیع می‌شوند و بسیار خطرناک هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ح


برچسب ها: همدان ، تجویز ، مصرف ، شربت ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.