تلنگر(13)

صادرات 6 کیلو شکلات برابر با یک بشکه نفت !!

درآمد ارزی ناشی از صادرات هر کیلو شکلات برای کشور 7دلار و معادل یک ششم صادرات هر بشکه نفت است.

به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد ایران در چند دهه گذشته به دلیل وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت همیشه اقتصادی بیماربوده است این اقتصاد هیچگاه مورد اعتماد و اطمینان برنامه‎ریزان و مسئولین اقتصادی کشور نبوده چرا که قیمت هر بشکه نفت متناسب با آخرین وضعیت سیاسی دنیا تعیین و همین امر موجب شده تا اقتصاد نفتی اقتصادی کاملا متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی باشد.

در چند سال گذشته و به ویژه با تنگ شدن حلقه تحریم‎ کشورهای غربی جدیت سیاستمداران و برنامه‎ریزان کشور بر پایه‎گذاری اقتصاد بر مبنای تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی بیش از پیش نمایان شد در طول این سال‎ها همواره تأکید کارشناسان اقتصادی، برنامه‎ریزان کشور و مسئولین بلندپایه بر حرکت به سمت اقتصاد مقامتی بوده و هست.

در این راستا و با توجه به اینکه هم‎اکنون مقدمات برچیده شدن تحریم‎های ظالمانه از اقتصاد ایران در دستور کار مسئولین دولتی و سیاست‎های جهانی قرار گرفته است نباید روزهای سخت تحریم که تنها به دلیل وابستگی غیرقابل توجیه اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی بود را فراموش کنیم.

تجربه این سال‎ها به ملت و دولت نشان داد که باید هر چه سریع‎‌تر نقاط ضعف اقتصاد ملی از آسیب‎های درآمدهای نفتی را از بین ببریم و در حال حاضر که شرایط اقتصادی کشور با توجه به شروع شدن دوران پساتحریم شکل و ظاهری تازه پیدا می‎کند باید با تمام توان زمینه و بستر فعالیت‎های مولد اقتصادی و تولیدات غیرنفتی را فراهم کنیم به همین منظور استخراج آمار صادراتی کشور در شش ماهه نخست سال‌جاری از گمرک بر آن شدیم تا به مقایسه میزان درآمدزایی هر یک از کالاهای غیرنفتی با نفت را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

از آنجایی که تحقق یافتن اقتصاد غیرنفتی شیرین‌ترین تجربه هر ایرانی در طول سال‌های گذشته می‎تواند باشد از این رو نخستین مقایسه کالای صادراتی خود را به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص دادیم.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور ایران سال گذشته از محل صادرات 240 هزار تن کالاهای یاد شده 600 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کرد و از این رهگذر برای 60 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد.

جمشید مغازه‎ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه میزان ارزش افزوده تولیدات شکلات، شیرینی و بیسکویت در ایران به صورت میانگین 30 الی 40 درصد است، گفت: ارزش افزوده در صنعت شیرینی و شکلات رقم نسبتا خوب و بالایی دارد که این موضوع موجب شده تولید و صادرات انواع شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور بسیار اقتصادی و صادرات محور باشد.

وی افزود: در حال حاضر ایران به 60 کشور جهان انواع شکلات و شیرینی صادر می‎کند که برخی از کشورها شامل اروپا و آمریکای شمالی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید انواع شکلات و شیرینی در کشور بالغ بر یک میلیون و500 هزار تن بوده است، اظهار کرد: هم اکنون تمامی واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات در کشور ظرفیت‏‌های خالی زیادی دارند که در صورت فعال شدن امکان تولید 2 میلیون تن شکلات در سال در کشور وجود خواهد داشت که در صورت تحقق این رقم میزان صادرات کشور به آسانی به نرخ یک الی 1.5 میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گفته مغازه‌ای قیمت هر کیلو شکلات صادراتی از کشور به صورت میانگین هفت دلار است و در صورت فعال شدن تمام ظرفیت خالی در صنعت شیرینی و شکلات میزان اشتغال در این صنعت بزرگ به 150 هزار نفر خواهد رسید.

از آنجایی که بر اساس آخرین آمار قیمت هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی 47 دلار است می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان درآمد ناشی از فروش و صادرات هر کیلو شکلات ایرانی در حال حاضر یک ششم هر بشکه نفت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، شکلات ، تولید ، نفت ، بشکه ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
هستم ولی من که نمی دونم اما برو یه شیرینی فروش خارجی پیدا کن باهاش مذاکره کن بعد تعریف شیرینی ها تو کن بعد قیمتشم مناسب بگو حالا صادرات شیرینی ما اماده شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
برای صادرات شیرینی از چه راحی باید وارد شد؟؟کسی هست راهنمای کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
اقتصادی که به نفت وابسته باشه مث بیماریه که با دستگاه تنفس زندس!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
اتکای بیش از حد به درآمد نفت باعث بروز این مشکل شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
تاسف باره. ما یک کشور وارد ککنده ایم به خاطر همین از تحریم خیلی ضربه دیدم. به عنوان مثال یک حلب 18 کیلویی که تمام اجزاش در داخل ساخته می شد به جز لاک داخلیش که مانع زنگزدگی هس بعد تحریم ها هر حلب از 2500 تومان به حلبی 7500 تومان رسید.(به خاطر یک لاک جزیی). حال شرکت هایی که از این حلب 2500 تومانی که حالا شده 7500 استفاده می کردن فقط به خاطر این لاک به جایی که 5000 هزارتومن رو اجناس بکشن تا 10000 تومان رو اجناس کشیدن. حالا اگه مثلا در تولید روغن از یک نهاده دیگه هم استفاده بشه حساب کنید که چقدر هزینه ها بالا میره. اگر تحریم خارج مرز بطور تصاعد حسابی رخ بده؛ اثر داخلی افزایش قیمت به صورت تصاعد هندسی خودش رو نشون میده. الانم اگه تحریمی برداشته بشه خدا کنه کالای مصرفی وارد نشه. فقط کالای درآمدی که به تونه نهاده های جایگزین واردات رو تولید کنه وارد بشه.(مثلا دستگاهتولید کننده لاک حلب) که باعث اشتغالم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
اگر برخی افراد استطاعت مالی ندارن و فقیرن و پول خریدن شکلات رو ندارن یا کلا خوردنی های گرون رو این بندگان خدا چه گناهی کردن نفت نداشتن بفروشن یا درامدشون کمتر از خرجشونه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
البته نادیده نگیرم اون پیشرفتهایی که در زمینه تولید داخل داشتیم و تکیه بر صادرات نفت رو کاهش دادیم درسته مسئولین محترم زحماتی کشیدند تا جبران بشه این مشکلات ولی کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
وقتی واردات کشور خلال دندون و کبریت و چوب بستنی باشه وضعمون اینه دیگه برید کشور چین رو نگاه کنید وارداتش فقط مواد خام, صادراتش جنس بن جوله که همه جا رو پر کرده ولی غیرت چینی ها رو نیگا!!!! تلنگری بود برا من بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
درس عبرت نمیگیریم حتما باید سرمون بخوره به سنگ تا بفهمیم راه فروش نفت اشتباست تولید بیشتر نفت فروش بیشترنفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۴
بعد ما هی میریم نفتمونو میفروشیم اخه این همه کار دیگه میشه کرد که نفت کمتر فروخته بشه خودمون تو سرما یخ نزنیم مسئولین برن شکلات و شیرینی و اینجور چیزا بردارن بفروشن!!!!
آخرین اخبار